خواص دارویی نعناع ،از درمان غلظت خون تا درد سینه و پهلو

0

خواص نعناع دم کرده ، مضرات نعناع Mentha ، خواص نعناع برای پوست ، طرز تهیه جوشانده نعناع ، خوردن نعناع در دوران بارداری ، طرز تهیه دمنوش نعنا ،مضرات چای نعناع ، دمنوش نعنا و لیمو برای مردان ، چای نعناع برای لاغری

یک متخصص طب سنتی گفت: دم‌نوش نعناع مقوی و نشاط‌آور بوده و خون غلیظ را رقیق می‌کند همچنین خوردن دم‌نوش نعناع برای رفع درد سینه و پهلو مفید است, نعناع تقویت‌کننده دهانه معده است.

مضرات نعناع متخصص طب سنتی عرق نعناع دو آتشه طرز تهیه دمنوش نعنا طرز تهیه دمنوش طرز تهیه جوشانده نعناع درمان نفخ شکم در طب سنتی درمان سکسکه درمان حالت تهوع داروی نفخ معده خوردن نعناع در دوران بارداری خواص نعناع دم کرده خواص نعناع خواص گیاهان انواع دمنوش های ایرانی

غلامرضا کردافشاری درباره خواص نعناع اظهار کرد: نعناع مقوی معده, رفع‌کننده سردردهای از نوع طبع سرد است.

وی افزود: نعناع مقوی و نشاط‌ آور بوده و خون غلیظ را رقیق می‌کند همچنین خوردن دم‌نوش نعناع برای رفع درد سینه و پهلو مفید است؛ نعناع تقویت‌کننده دهانه معده است و نفخ بدن را از بین می‌برد, برای کسانی که حالت تهوع دارند و بالا می‌آورند خوردن نعناع بسیار مفید است چرا که فم معده را تقویت می‌کند.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: استفاده از مواد غذایی مثل خردل و ادویه‌ تند، نعناع، پیاز و سیر در زنان شیرده منع شده زیرا به هر نسبت که خون سالم و مناسبی در بدن زن شیرده تولید شود، شیر او نیز سالم‌تر است.

طرز تهیه شربت انار مُنَعنَع (نعناعی)

برای رفع تهوع و استفراغ همچنین برای درمان بی‌اشتهایی به‌خصوص در اطفال می‌توان شربت انار نعناع را درست کرد که برای تهیه این شربت، آب انار ترش یک واحد، شکر یک و نیم واحد و آب نعناع یا عرق نعناع نیم واحد نیاز داریم.

برای تهیه آن، آب انار را به‌همراه شکر حرارت دهید تا به‌قوام آید, پس از آن، عرق نعناع را اضافه و مخلوط کنید, این شربت را می‌توان در یخچال نگهداری کرد و به‌تنهایی یا با کمی آب مخلوط و مصرف کرد.

انواع نعنا

نعنای آبی – یا نعنای مرداب
نعنای وحشی – یا نعنای ژاپنی
نعنای آسیایی
نعنای استرالیایی – نعنای رودخانه
نعنای کانادنسیس
نعنای سروینا – پونه هارت
نعنای برگاموت – نعنای لیمویی
نعنای کریسپاتا – نعنای برگ چین دار
نعنای کونینگامی
نعنای داهوریکا –
نعنای باریک – نعنای دیمنیکا

ترکیبات شیمیایی نعناع:

برگ ها و سرشاخه های گلدار دارای ۱ تا ۲ درصد اسانس، تانن، فلاونوئید، کولین و یک ماده  تلخ است. اسانس نعنا فلفلی دارای بیش از ۲۰ نوع ترکیب شیمیایی است که مهمترین آنها منتول می باشد.
•    فرآورده های نعناع را از برگ ها و سر گلدار آن بدست می آورند که این قسمت ها حاوی روغنی است که می توان در آن عنصر اصلی این گیاه به نام منتول را بیابید؛ این عنصر باعث ایجاد خنکی در دهان می شود.
•    مقدار منتول در نعناع بسته به نوع آن از ۳۵% تا ۵۵% تغییر می کند که البته اگر نعناع دیر چیده شود مقدار منتول آن تا حدود ۳۰% پائین می آید .

مضرات نعناع متخصص طب سنتی عرق نعناع دو آتشه طرز تهیه دمنوش نعنا طرز تهیه دمنوش طرز تهیه جوشانده نعناع درمان نفخ شکم در طب سنتی درمان سکسکه درمان حالت تهوع داروی نفخ معده خوردن نعناع در دوران بارداری خواص نعناع دم کرده خواص نعناع خواص گیاهان انواع دمنوش های ایرانی

خواص دارویی و کاربرد

دارای خواص ضدنفخ، ضد درد، ضد اسپاسم، هضم کننده، تقویت کننده معده، سوء هاضمه، ضدتهوع، ضدمیکروب و ضد اکسیدان است. به علاوه، از این نوع نعناع فرآورده ای دارویی به شکل قطره و به نام کارمینت تولید شده که دارای اثر قوی ضدنفخ و دل درد است که هر گروه سنی حتی نوزادان می توانند از آن استفاده کنند. این قطره در درمان دل دردهای قبل از قاعدگی و کرامپ های حاصله نیز بسیار مفید است.

هلیکوباکتر پیلوری، یک عامل مهم در ایجاد گاستریت مزمن، زخم معده و اثنی عشر محسوب می شود و عصاره نعناع بیش ترین اثر ضد هلیکوباکتر پیلوری را دارد

– یک نوشیدنی مناسب، سرد و مفید برای تابستان نعنا میباشد. ۱۰ گرم نعنا را در یک لیتر آب بجوشانید و پس از خنک شدن میل کنید. هر روز استفاده نشود.

– یک شیرپاک کن مناسب برای پوست های چرب می باشد: ۲۰ گرم نعنای تازه، ۲۰ گرم جعفری تازه خرد شده رادر ۲۰۰ گرم شیرمخلوط نموده ۱۲ ساعت بگذارید بماند. سپس صاف نموده در یخچال نگهداری کنید. این شیرپاک کن علاوه براین که چربی پوست را از بین می برد، برای جوش و لک هم مناسب می باشد.

– برای جلوگیری از شپش، موهای خود را با جوشانده نعنا بشویید.

– کسانی که کلسترول دارند بعد از غذا و عصرها دمکرده ی نعنا را به مدت دو هفته بنوشند.

– دم کرده نعنا غلظت خون را طبیعی میکند.

– برای درد قلب و خفقان، نعنا را با پرسیاوشان جوشانده، صبح و عصر میل شود.

– هنگام تهیه ترشی برای این که آن ترشی برای اعصاب زیان آور نباشد، داخل آن نعنا بریزید.

– برای تقویت اعصاب، نان و پنیر و نعنا بسیار موثر است.

اگر شیر در پستان جمع شده، نعنا را کوبیده با آرد جو مخلوط کنید، به صورت ضماد روی آن قرار دهید.

– برای بواسیر نعنا را کوبیده و بصورت ضماد استفاده کنید.

– جویدن برگ نعنا ، در رفع سکسکه موثّر است.

میزان مصرف نعناع

برای مصرف عرق های سنتی میزان استانداردی برای گروه های سنی و جنسی مختلف وجود ندارد. می توان اینگونه گفت که اگر میزان غلظت و بوی عرق نعناع زیاد بود مقدار کمتری از آنرا باید مصرف کرد.

طرز تهیه دمنوش نعناع:

  1. برای تهیه دمنوش نعناع یا چای نعنا ابتدا ۲ قاشق غذاخوری برگ نعناع تازه و یا خشک را در یک قوری بریزید.
  2. حدود ۱ لیوان بزرگ آب با دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد به آن اضافه کنید.
  3. به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
  4. در صورت تمایل می‌توانید از عسل یا نبات برای شیرین‌کردن دمنوش نعناع استفاده کنید.

موارد منع مصرف نعناع

افرادی که به خود گیاه نعنا حساسیت دارند و با خوردن آن دچار واکنش های آلرژیک می شوند،  هیچ یک از محصولاتی را که بر پایه گیاه نعنا تولید شده است، نباید مصرف کنند.

•    اسانس نعنا را نباید به مقدار زیاد به کودکان و نوزادان خوراند، زیرا روی حرکات تنفسی و قلب اثر می گذارد و ممکن است خطرناک باشد.

•    چای نعنا معمولا بی خطر است اما مادران باردار و شیرده باید چای نعنا کم بخورند.

•    افرادی که دارای سابقه سقط جنین هستند در دوران بارداری از مصرف نعنا باید اجتناب کنند.

•    معدود عوارض منفی ناشی از کپسولهای پوشش دار روده ای روغن نعناع عبارت است از : جوشهای  پوست، سوزش، سردرد، ضربان پایین قلب و لرزش عضله.

•    منتول یا روغن نعنا که روی پوست مالیده شده باشد می تواند سبب بروز التهاب یا جوشهای پوستی گردد. روغن نعناع باید رقیق شود و میزان مصرف آن باید کم باشد چون میزان مصرفی بالا سبب   آسیب دیدگی کلیه می شود.

•    منتول خالص سمی است و نباید مصرف داخلی شود.

•    روغن نعنا و منتول را نباید به صورت نوزادان و کودکان مالید.

•    دقت کنید که روغن و تنتور تهیه شده از نعناع را اشتباه نگیرید.

•    اگر اسانس نعنا به مقدار زیاد مصرف شود، فشار خون را بالا برده و موجب حالت تهوع، استفراغ و درد معده می شود و حرکات دودی معده را از بین می برد.

•    نعناع با تمام فوایدی که دارد، اگر زیاد مصرف شود سیستم گوارشی را تحریک می کند. لذا اگر شما روزی دو تا سه فنجان دم کرده نعنا می نوشید، بهتر است بعد از دو هفته نوشیدن، چند روزی مصرف آن را قطع کرده و دوباره شروع کنید.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ