آیا ۷ تا ۱۰ میلیون نفر از یارانه بگیران انصراف می دهند ؟

0

در صورتی که همین رویه پرداختها ادامه پیدا کند تا ۳ سال آینده یعنی در سال ۹۵ ارزش یارانه ۴۵ هزار تومانی به ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان تنزل می‌کند.

سعید لیلاز، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: بر اساس قانون و محاسبات کارشناسان در صورتی که دولت ۱۰۰ درصد از درآمدهای خود را از افزایش نرخ حامل‌های انرژی بدست می‌آورد میزان یارانه‌ای که می‌توانست به مردم پرداخت کند حدود ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان بود نه رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی که اکنون در حال پرداخت است.

وی افزود: مشکلی که اکنون در بین مردم بوجود آمده این است که تورم را حاصل افزایش نرخ حامل‌های انرژی می‌دانند در حالی که مازاد رقم پرداخت یارانه باعث این تورم شده است.

لیلاز تصریح کرد: قانون مصوب مجلس برای پرداخت یارانه رقم ۱۵ هزار تومانی بود اما دولت دهم جرات اجرای آن را نداشت.

وی با بیان اینکه حذف یارانه بگیران از سوی دولت یازدهم به صلاح نیست ادامه داد: بنده با هر گونه حذفی در دولت یازدهم بجز حذف اختیاری مخالفم هر چند فشار سنگینی بر دوش دولت یازدهم وجود دارد اما هر گونه حذف در اسامی یارانه بگیران باید به صورت اختیاری صورت گیرد و هیچ گونه اجباری در آن نباشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در صورتی که همین رویه ادامه پیدا کند تا ۳ سال آینده یعنی در سال ۹۵ ارزش یارانه ۴۵ هزار تومانی به ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان تنزل می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته در خوداظهاری برای حذف یارانه بگیران بین ۷ تا ۱۰ میلیون نفر ثبت نام خواهند کرد و با این اقدام حدود ۵ هزار میلیارد تومان در هزینه ها صرفه جویی می‌شود که با این رقم می توان ۱۰ هزار دستگاه مینی بوس و ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس خریداری کرد و ناوگان عمومی را نوسازی کرد.

وی در خاتمه گفت: بهترین روش در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش نرخ بنزین است زیرا در صورتی که نرخ بنزین رشد کند طبقات محروم بیشتر منتفع می شوند و درآمدشان افزایش پیدا می کند و ترافیک نیز کمتر می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ