چگونه نوشیدن قهوه ،عمر انسان را زیاد می کند؟ +زمان و مقدار مصرف

0

این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که بعضی از افراد بیش از حد به قهوه اتکا می‌کنند و مصرف قهوه در زندگی آن‌ها به نوعی اعتیاد تبدیل شده است که پیامدهای منفی و مخربی هم دارد. با توجه به روند روبه‌رشد این عادت، دکتر فریدا هاریو (متخصص تغذیه) نکات مهمی را برای داشتن رابطه سالم با قهوه در اختیار ما قرار می‌دهد.

نوشیدنی های باکلاس مواد تشکیل دهنده دانه قهوه مضرات قهوه متخصص تغذیه قهوه چیست عوارض افراط در مصرف قهوه خواص نوشیدنی ها خواص قهوه چگونه قهوه مصرف کنیم تاثیرات قهوه بر بدن بهترین نوشیدنی انواع قهوه

میزان استفاده را بدانید

علاقه‌مندان به قهوه وقتی که احساس خستگی یا کمبود انرژی می‌کنند، نمی‌توانند وسوسه استفاده از قهوه را شکست بدهند. با این‌حال، حفظ تعادل در میزان مصرف قهوه واقعا مهم است، چون در غیر این صورت باید منتظر پیامدهای ناخوشایندی باشیم.

بسیاری از راهنماهای معتبر می‌گویند که مصرف ۳ تا ۵ فنجان قهوه در روز مشکلی ندارد، اما ویژگی‌های فردی و تحمل‌پذیری کافئین، دو عامل مهمی هستند که نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند. زیاده‌روی در مصرف قهوه می‌تواند به لرزش دست، اختلال خواب، ‌احساس استرس و حتی اضطراب کاذب منجر شود.

صبح را با قهوه خالی شروع نکنید

دوستداران قهوه معتقدند که شروع عملکردهای ذهنی در ساعات اولیه صبح بدون مصرف قهوه واقعا غیرممکن است، اما چند ساعت صبر کردن تا نوشیدن قهوه واقعا برای بدن بهتر است. برخلاف تصور رایج، بهترین زمان برای مصرف قهوه، بلافاصله پس از بیدار شدن نیست، بلکه چند ساعت پس از شروع روز است. این زمان‌بندی به هورمون کورتیزول در بدن ارتباط دارد که زمان بیدار شدن و شروع حرکت‌های بدن را به مغز اطلاع می‌دهد. وقتی که سریعا پس از بیدار شدن قهوه می‌نوشید، مانع از ترشح کورتیزول به‌مقدار کافی می‌شوید. درنتیجه به‌جای برخوردار شدن از فواید قهوه، ریتم شبانه‌روزی بدن خودتان را مختل می‌کنید.

قهوه را با معده خالی مصرف نکنید

همه ما می‌دانیم که مصرف ترکیبات اسیدی با معده خالی می‌تواند به مشکلات گوارشی منجر شود، اما نمی‌دانیم که قهوه نیز شامل همین قاعده می‌شود. نوشیدن قهوه با معده خالی می‌تواند تولید اسید هیدروکلریک را که برای هضم غذاها استفاده می‌شود، در بدن افزایش بدهد. تولید بیش از حد این ماده، سطح اسید معده را از محدوده طبیعی پایین‌تر می‌آورد و درنتیجه هضم پروتئین را با اختلال مواجه می‌کند. این مشکل، با نفخ شدید و بیماری‌های التهابی روده مرتبط است.
معمولا توصیه می‌شود که افراد مبتلا به زخم معده یا بیماری کرون نیز از قهوه استفاده نکنند، چون ترکیبات قهوه می‌توانند معده این بیماران را تحریک کنند و باعث مشکلات ناخوشایند شوند.

آب بیشتری بنوشید

درحالی که آب موجود در قهوه می‌تواند در آبرسانی به بدن نقش داشته باشد، اما کافئین موجود در قهوه کاملا این تاثیر را معکوس می‌کند. بنابراین، زیاده‌روی در مصرف قهوه می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید میزان نوشیدن آب را در روزهای استفاده از قهوه افزایش بدهید.

شب‌ها قهوه مصرف نکنید

اگرچه کافئین قهوه، تاثیر چندانی بر عادت‌های خواب بعضی از افراد ندارد، اما واقعا می‌تواند ساعت بدن بسیاری از افراد را مختل کند. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه قبل از خواب شبانه، می‌تواند ساعت شبانه‌روزی بدن را حداقل ۴۰ دقیقه به تاخیر بیندازد. شاید این زمان به نظر شما زیاد نباشد، اما در درازمدت با تاثیرات منفی زیادی بر بدن و ذهن همراه می‌شود

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ