بهترین راه درمان لک ملاسما چیست؟

0

علت تشکیل و شیوه های قعطی و گیاهی درمان لک های ملاسما Melasma

ملاسما Melasma نوعی عارضه پوستی است که در زنان بیشتر از مردان بروز می کند.

آنچه ما به عنوان پیگمنتیشن یا رنگدانه یا رنگ پوست می شناسیم ، در واقع سیستم دفاعی طبیعی پوست است ، بنابراین از بین بردن کامل رنگ پوست با استفاده از مواد شیمیایی برای یک مدت طولانی مدت اصلا درست نیست ( De-Pigmentation ) و ظاهر پوست شما غیر طبیعی خواهد شد ، مثل اینکه ماسکی بر روی صورت شما باشد . (مانند مایکل جکسون) و این از دست رفتن رنگدانه یا رنگ پریدگی پوست ، غیر قابل بازگشت خواهد بود.

رنگدانه زیاد یا تجمع زیاد رنگدانه در یک نقطه را لک یا Hyperpigmentation می گویند. که به آن ملاسما نیز گفته می شود. راه تشخیص ملاسما بسیار مهم است. رنگدانه ای که زیاد در یک نقطه در لایه های درمیس و یا اپیدرمیس جمع شده باشد را می توان با استفاده از یک دستگاه به نام وود لمپ ( Wood Lamp ) با طول موج ( ۳۴۰ تا ۴۰۰ نانومتر )  به راحتی با چشم مشاهده کرد.

پیشانی یکی از شایع‌ترین جایگاه‌های محل بروز ملاسما است. ملاسما یکی از مشکلات شایع پوستی است که باعث ایجاد لک‌هایی به رنگ خاکستری تا قهوه‌ای در صورت می‌شود. لک صورت در اغلب افراد بر روی گونه‌ها، پل بینی، پیشانی، چانه و بالای لب بالایی پدیدار می‌شود. همچنین این لک‌ها ممکن است بر روی قسمت‌هایی از بدن که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد، مانند مچ و ساعد دست و گردن نیز ظاهر شود.

در صورتی که لک در لایه اپیدرمیس باشد ، با انجام این آزمایش ، تیره تر به نظر می آید اما اگر در لایه درمیس باشد ، اینطور نیست. لک های موجود در سطح درمیس پوست ( لایه پایینی پوست ) به راحتی قابل درمان نیستند. ۷۰ درصد افراد دارای لکی هستند که در لایه اپیدرمیس پوست است ( یعنی لک های آنها سطحی است و به راحتی قابل درمان )

مجله سلامت کرم لایه بردار خوب کرم ضد لک زیبایی صورت خانمها زیباترین صورت درمان ملاسما در طب سنتی درمان قعطی لک ملاسما درمان خانگی بهترین کرم پوست صورت بهترین کرم برای درمان ملاسما

علت تشکیل لک های ملاسما

یک عامل مهم در ایجاد لک های ملاسما ، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. عوامل دیگر که باعث تشکیل این نوع لک ها می شود شامل موارد زیر است :

  • عدم توازن یا تعادل هورمون ها
    1. بارداری : این حالت، اغلب باعث ایجاد حالتی می شود که به آن ماسک بارداری یا لک بارداری گفته می شود ( مشهور به Chloasma ) . توصیه می شود این نوع لک ها ، تا ۶ ماه بعد از زایمان ، تحت درمان قرار نگیرند، به این علت که هورمون های تحریک کننده ملاسونیت یا رنگدانه به مرور کم می شوند و در نتیجه این نوع لک ها از بین می روند.
    2. بیماری غدد درون ریز : از علائمی از این بیماری که قابل مشاهده هستند می تواند به وجود مو بر روی چانه و یا بر روی سینه، ضخیم تر شدن لایه کرتاسه و داشتن پوست ضمخت تر و خاکستری تر اشاره کرد. اگر در این مورد شک دارید ، حتما با یک متخصص غدد درون ریز مشورت کنید تا یک آزمایش خون انجام شود.
    3. مصرف قرص های ضد بارداری : در خانم هایی که قرص ضد بارداری مصرف می کنند ، در شرایطی که در معرض اشعه ماوراء بنفش ( نور آفتاب ) قرار بگیرند ، این نوع لک می تواند ایجاد شود.
  • استعداد ژنتیکی

پوست بعضی از افراد، به طور ژنتیکی ، بیشتر مستعد تولید رنگدانه و یا لک ملاسما است. مانند افرادی که دارای مورفولوژی زخم هستند. همچنین افرادی که در نقاطی از جهان که دارای آفتاب شدید است زندگی می کنند و پوست زرد یا زیتونی یا قهوه ای سوخته دارند بیشتر در معرض ملاسما هستند.

  • استرس

به نظر میرسد که بین لک ها ملاسما و استرس رابطه ای وجود دارد.  این مورد یعنی ( استرس ) می تواند ثبات سیستم رنگدانه پوست را بر هم زند و باعث شود تا ملاسونیت ها ، رنگدانه ملانین زیادی تولید کنند.

  • دارو

دارو های حساس به نور (  مثل آنتی بیوتیک ها و تتروسایکلین ) گرازش شده که در مواردی باعث ایجاد لک های ملاسما شده اند. همچنین این قضیه در شیمی درمانی یا پرتو درمانی ها هم صادق است. اما به طور طبیعی ، بعد از درمان ، تقریبا در طی یک دوره ۶ ماهه این لک ها از بین می روند.

  • عدم جذب درست ویتامین

افرادی که دارای بیماری های عصبی هستند و دیواره روده آنها مشکل جذب ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز برای تولید رنگدانه ملانین دارد ( مخصوصا ویتامین ب کمپلکس )

  • درمان های لیزر

بعضی از انواع خاص لیزر ، مخصوصا لیزر الکساندریت ، ممکن است باعث ایجاد لک ملاسما شود ، مخصوصا در افرادی که پوست های تیره تری دارند.

  • مسمومیت زیاد سلولی

مسمومیت سلولی می تواند بر اثر استفاده از یک نوع عطر مصنوعی و قرار گرفتن در معرض آفتاب بعد از آن موجب شود. چنین شرایطی می تواند منجر به ایجاد لک های ملاسما شود. برخی از روغن های اسانسی نیز ممکن است باعث این اتفاق شوند. لایه بردار های AHA با پی اچ خیلی پایین ( ۳.۵ و کمتر ) با غلضت بالا ( ۱۰ درصد ) نیز همچنین در صورتی که برای یک مدت طولانی و مرتب استفاده گردد ( بیشتر از ۶ ماه ) ممکن است باعث مسمومیت زیاد سلولی شود.

درمان

گام اول جهت درمان صحیح و گرفتن بهترین نتیجه در این نوع لکها ، تشخیص درست نوع ملاسمای اپیدرمیس است.

۲ روش درمان وجود دارد که شما می توانید استفاده کنید :

  • استفاده از محصولات ( مثل کرم ها و … )
  • استفاده از تجهیزات فیزیکی ( ماشین آلات )

لایه برداری می تواند بعضی از لک های روی پوست را از بین ببرد ، اما این نوع لک ها با قرارگیری در معرض آفتاب، بازگشت خواهند داشت.

اگر قرار به استفاده از تجهیزات فیزیکی یا ماشین آلات باشد ، ( IPL ) باید تحت نظر پزشک انجام شود . در این نوع روش درمان ، لک ها طی ۳ تا ۵ جلسه که هر جلسه باید بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه باشد ، کاملا محو می شوند.  جوانسازی پوست با استفاده از IPL رایج ترین روش درمان لک در آمریکای شمالی است.

از عصاره های گیاهی نیز در هنگام انجام IPL می تواند جهت روشن سازی و از بین بردن لک ها استفاده کرد ، اما از این موضوع آگاه باشید که بیشتر محصولات مبتنی بر پایه گیاهی نمی توانند به عمق پوست نفوذ کنند و به ملانوسیت ها برسند ، علت این است که مولکول های این محصولات خیلی بزرگ هستند. ملانوسیت ها در پایین اپیدرمیس قرار دارند ( در قسمت stratum germinativum ) .

به منظور حصول نتیجه ، محصول باید به ملانوسیت ها برسد تا جلوی تایروزیناز را بگیرد و یا آن را تنظیم کند. تایروزیناز آنزیمی است که مسئول فعالیت سیستم ملانوسیت است. محصول باید عمل مشابهی مانند آنچه هیدروکینون انجام می دهد ، انجام دهد ولی بدون اثرات سمی.

مواد گیاهی که قادر به روشن سازی پوست هستند باید شامل موارد زیر باشند :

  1. Licorice یا شیرین بیان
  2. Birch
  3. Scutellaria baicalensis
  4. Mulberry یا شاه توت
  5. Beta carotene بتا کاروتن
  6. Sanguisorba officinalis یا توت روباهی طبی

لایه برداری و یا میکرودرمابریشن نیز برای از بین بردن و پاکسازی سلول های مرده از روی پوست پیشنهاد می شود استفاده گردد. پاکسازی پوست باعث می شود تا ماده فعال یک محصول روشن کننده ، بتواند بهتر نفود کند و اثر گذاری محصول بهتر باشد. به طور کلی ، فرد باید صبور باشد و مراحل روزانه مراقبت از پوست را انجام دهد.

مجله سلامت کرم لایه بردار خوب کرم ضد لک زیبایی صورت خانمها زیباترین صورت درمان ملاسما در طب سنتی درمان قعطی لک ملاسما درمان خانگی بهترین کرم پوست صورت بهترین کرم برای درمان ملاسما

درمان تخصصی ملاسما

لایه‌برداری شیمیایی انجام دهید . روشی است که با استفاده از اسید گلیکولیک یا دیگر ساینده‌های شیمیایی مشابه ، لایه‌برداری مناطق آلوده‌شده به ملاسما در لایه بیرونی پوست را انجام میدهند .

در این روش با استفاده از مایع شیمایی که به پوست می‌زنند به‌صورت ملایم لایه بیرونی پوست را می‌سوزانند و پوستی تازه و بدون ملاسما برای شما به ارمغان می‌آید . هرچند در صورت درمان نکردن مشکلات هورمونی این روش از ملاسما جلوگیری نمی‌کند .

درحالی‌که اسید گلیکولیک یکی از رایج‌ترین گزینه‌هاست ، اسید تری کلرواستیک نیز از دیگر گزینه‌هاست که ترکیبی شبیه به سرکه است . استفاده از این اسید می‌تواند مقدار درد بیشتری داشته باشد اما برای ملاسماهای شدید گزینه خوبی است .

میکرودرماابرژن و درماابرژن را در نظر داشته باشید . در طول این درمان لایه بیرونی پوست به‌تدریج از بین می‌رود سپس پوستی پاک و بدون ملاسما جای آن را می‌گیرد .

هر دو روش میکرودرماابرژن و درماابرژن به‌وسیله مواد ساینده لایه سطحی پوست را ( لایه مرده پوست ) را برمی‌دارند . معمولاً حدود ۵ جلسه موردنیاز است که بین جلسات باید ۲ تا ۴ هفته فاصله باشد .

حواستان به لیزر درمانی باشد . بعضی از لیزرها می‌توانند به از بین بردن ملاسما کمک کنند اما بعضی از آن‌ها باعث بدتر شدن آن می‌شوند . لیزر را فقط زیر نظر یک حرفه‌ای معتبر انجام دهید .

به دنبال لیزر ترمیمی یا fractional dual laser باشید که فقط رنگ سطح پوست را هدف قرار می‌دهند .

درمان با fractional dual laser قیمت بالایی دارد و ممکن است به ۳ تا ۴ جلسه در مدت ۳ تا ۶ ماه نیاز داشته باشید .

درمان با پلاسمای غنی پلاکت ( PRP ) را امتحان کنید . در این روش درمانی پلاسمای غنی‌شده برای ریکاوری به بدن تزریق می‌شود . شواهد اخیر نشان می‌دهند که به‌غیراز درمان ملاسما این روش می‌تواند از عود کردن آن جلوگیری نیز بکند .

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ