عادل عبدالمهدی، نخست وزیر جدید عراق کیست؟ +سوابق

0

المیادین در خبری فوری به نقل از منابعی در داخل عراق اعلام کرد عادل عبدالمهدی با مقبولیت ۹۵ درصدی و بدون هیچ اعتراضی از طرف نهادهای با نفوذ نخست وزیر عراق شد.

عبدالمهدی یکی از کاندیداهای تصدی پست نخست وزیری پس از انتخابات مجلس نمایندگان عراق در سال ۲۰۰۵ به شمار می‌رفت که در رأی‌گیری داخلی «ائتلاف ملی عراق» با یک رأی مغلوب نوری مالکی شد.

نخست وزیر عراق کیست عادل عبدالمهدی و ایران بیوگرافی عادل عبدالمهدی ایران و عراق اخبار عراق اخبار بین المللی امروز Adil Abdul Mahdi

همچنین هیثم الجبوری یکی از نمایندگان پارلمان عراق روز گذشته اعلام کرده بود فهرست‌های سازندگی و اصلاح و نمایندگان کُرد برای معرفی عادل عبدالمهدی جهت تصدی سمت نخست‌وزیری عراق به توافق رسیده‌اند.

نمایندگان پارلمان جدید عراق روز شنبه نیز در دومین نشست خود، «محمد الحلبوسی» را به عنوان رئیس پارلمان انتخاب کردند.

عادل عبدالمهدی المنتفکی (به عربی: عادل عبد المهدی المنتفکی) (متولد ۱۹۴۲ در بغداد) سیاست‌مدار، اقتصاددان شیعه عراقی و وزیر نفت و نخست‌وزیر کنونی عراق است.

او از مقامات مجلس اعلای اسلامی عراق و معاون دبیرکل کنونی این سازمان است. عبدالمهدی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ یکی از دو معاون رئیس‌جمهور عراق بود و در دولت موقت عراق پس از سقوط صدام وزیر دارایی بود. و یکی از کاندیداهای تصدی پست نخست‌وزیری پس از انتخابات مجلس نمایندگان عراق ۲۰۰۵ به شمار می‌رفت که در رأی‌گیری داخلی «ائتلاف ملی عراق» با یک رأی مغلوب نوری مالکی شد.

نخست وزیر عراق کیست عادل عبدالمهدی و ایران بیوگرافی عادل عبدالمهدی ایران و عراق اخبار عراق اخبار بین المللی امروز Adil Abdul Mahdi

وی در سال ۱۹۶۹ به فرانسه رفت و با گروه‌های فکر این کشور و نشریات عربی و فرانسوی همکاری داشت. عبدالمهدی در دههٔ ۱۹۷۰ از اعضای برجستهٔ حزب کمونیست عراق بود. اما در دههٔ ۱۹۸۰ دیدگاه‌های اسلام‌گرایانه پیدا کرده و از طرفداران انقلاب اسلامی ایران شد و به گروه نوبنیاد مجلس اعلای انقلاب اسلامی پیوست که در ایران تشکیل شده و ارتباط نزدیکی با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران داشت.

عبدالمهدی در سال ۲۰۰۷ از یک ترور جان سالم به در برد، در این انفجار ۱۰ نفر کشته شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ