ریزش های شاخص کل بورس تهران عادی نیست / معامله گران غافلگیر شدند

0

شاخص کل در پایان معاملات روز شنبه ۲۱ مهر ۹۷ با ۵۹۸۲ واحد کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۷۵۰۳۳ واحد رسید. ارزش کل معاملات امروز ۱۰۴۹ میلیارد تومان بود که از این مبلغ ۷۲۱ میلیارد تومان مربوط به بازار بورس و ۳۲۸ میلیارد تومان آن متعلق به بازار فرابورس بود. نماد فولاد، کگل و فملی بیشترین تاثیر منفی و نمادهای دعبید، سپ و های وب بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل داشتند.

نماد امید پس از بازگشایی با کاهش ۱۷ درصدی قیمت مواجه شد . نماد معاملاتی شرکت ایران‌ خودرو (خودرو۱)، مرقام، کبافق،رتکو،شپارس، سپ، با توجه به کاهش  بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام،  و سپ به دلیل افزایش ۲۰ درصدی به منظور اطلاع رسانی مناسب شرکت به بازار در خصوص علل آن، متوقف گردیدند.

در جریان معاملات با گذشت اندک زمانی از ابتدای ساعت معاملات شاهد شکل گیری صف های فروش در اکثریت نمادهای بازار بودیم بطوری که حتی نمادهای بنیادی نیز از گزند این فشارهای فروش هیجانی درامان نبودند. در شرایطی که اکثریت نمادها صف فروش را برای چندمین روز پی در پی تجربه می کردند نماد تاپیکو با ۱۸۰ میلیون حجم معاملاتش در محدوده قیمتی ۲۱۴ تومان آرام گرفت. در نماد زاگرس نیز رفته رفته شاهد روند افزایشی قیمت ها بودیم.

با وجود اینکه پس از رشد های اخیر بورس در تابستان ۹۷ انتظار یک اصلاح منطقی از بازار میرفت اما اصلاح و ریزش به این طریق و  فروش های هیجانی تا حدی اهالی بازار را غافل گیر کرده است. عدم اطمینان به آینده و ترس و  بدبینی سرمایه  گذاران کاملا مشهود است بنابراین امکان گرفتن تصمیمات منطقی از آنها سلب خواهد شد. در بررسی تکنیکالی شاخص کل نیز به نظر شاخص در حال تکمیل موج c   اصلاحی می باشد و این هدف اصلاحی محدوده ۱۶۶ هزار تا ۱۷۲ هزار می باشد.

ریزش قیمت نفت و رسیدن آن به مرز ۸۰ دلار نیز عامل دیگر بود که سبب ایجاد فشار فروش در گروه پالایشی بازار شد . اما عاملی که می تواند پایانی بر این اصلاح بازار باشد انتشار گزارشات شش ماهه شرکتها و برآورده کردن انتظارات است.

نمادهای پاکشو، زاگرس، غدام ، غچین، دعبید، دفارا، سغرب، سنیر و گکوثر برخی از نمادهای مثبت بازار امروز بودند.

همزمان با توسعه و بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی در طول پنج سال گذشته تاکنون، ظرفیت تولید اتان به عنوان خوراک استراتژیک صنایع پتروشیمی با افزایشی قابل توجه همراه شده است. با این اوصاف،ظرفیت تولید خوراک اتان پتروشیمی ها از ۸.۱ میلیون تن فعلی تا سال ۱۴۰۰ به مرز ۲۰ میلیون تن در سال می‌رسد که با این ظرفیت سازی علاوه بر سبقت از عربستان در تولید و تامین خوراک اتان صنایع پتروشیمی، این ظرفیت قابل قبولی برای تامین نیاز صنایع پتروشیمی اتان محور شده که قطعا خیال سرمایه گذاران بخش خصوصی و خارجی صنعت پتروشیمی برای تامین خوراک پایدار در بلندمدت را راحت خواهد کرد و این عامل می تواند به عنوان محرکی برای افزایش قیمت سهام این شرکت ها باشد .

مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ