خواص بهمن سرخ چیست؟ خاصیت گیاه بهمن سفید چیست؟

0

بهمن ریشه‌ی گیاهی است که بسته به رنگ آن بهمن سفید یا بهمن سرخ گفته می‌شود که از نظر خواص دارویی شبیه یکدیگر می‌باشند.

مشخصات‌ بهمن سرخ :

گیاهى است دو ساله به رنگ سبز پریده . ساقهء آن افراشته ، قسمت بالاى ساقه با شاخه‌هاى زیاد چترى است و بلندى گیاه  ۴٠ - ٣٠  سانتى‌متر مى‌باشد.

برگهاى آن بابریدگى پهن کمى زبر با رگبرگهاى برجسته‌اى است. سطح برگ پوشیده از تار سفت‌خار مانند مى‌باشد. گلهاى آن زرد با دم گل نسبتا دراز پوشیده از برگچه‌هایى که‌ مجموعا به صورت مخروطى درآمده که در رأس آن یک دستهء گل قرار دارد. ریشهءآن که در طب سنتى مستعمل است، نسبتا ضخیم عمودى شبیه هویج و کوچکتر ولى‌سخت و ناهموار و ناصاف است و دو نوع دارد یکى به رنگ زرد روشن یا سفید ودیگرى سرخ‌رنگ است و طعم آن کمى شیرین مى‌باشد.

این گیاه از گیاهان بومى ایران‌است. در ایران در غرب در کردستان ، اشتران‌کوه ، کرمانشاه ، همدان و نواحى مرزى‌غرب و در گوتوند و همچنین در اطراف تهران ، رى ، رنه دماوند و در مشرق در خراسان و در جنوب در فارس در چرمکان و کنار تخت دیده مى‌شود.

در بعضى کتب آمده است که چون ریشهء این گیاه را در ماه بهمن از خاک خارج‌کرده و به بازار عرضه مى‌نمایند آن را بهمن گویند ولى به هر حال باید توجه نمود که فرانسوى‌ها براى آن نامى در این ردیف دارند.

ترکیبات شیمیایى‌ :

از نظر ترکیبات شیمیایى در ریشهء گیاه وجود یک مادهء متبلور تلخ به نام لاکتون‌بهنین‌   تأیید شده است‌ .

مضرات بهمن سرخ و سفید گیاهان دارویی و خواص آنها غذاهای تقویت کننده کمر رفع بوی بد واژن درمان مشکلات جنسی داروی گیاهی قوی برای بوی بد واژن داروی افزایش میل مردان خوراکی های افزایش دهنده اسپرم خواص گیاهان خواص بهمن سرخ و سفید تقویت کمر مرد تقویت قوه باه در مردان تقویت قوای جنسی برای سفت شدن کمر چه بخوریم افزایش میل جنسی افزایش قوای جنسی

عکس خشک شده گیاه بهمن سرخ

خواص – کاربرد:

در هند از ریشهء بهمن براى تقویت نیروى جنسى، براى معالجهء یرقان و ناراحتى هاى سنگ در بدن تجویز مى‌شود. ریشهء بهمن از نظر طبیعت طبق نظر حکماى طب سنتى گرم و خشک است و بهمن‌سرخ گرمتر است و از بهمن سفید از خواص بیشترى دارد و عده‌اى از حکما هر دو بهمن را گرم و تر مى‌دانند. از نظر خواص معتقدند که براى تقویت نیروى جنسى و ازدیاد اسپرم بسیار نافع است و بدن را فربه مى‌کند. باز کنندهء انسداد مجارى عروق و برطرف‌کنندهء نفخ و گاز است. براى سرد مزاجان داروى خوبى است و براى خفقان ، یرقان ، خرد کردن سنگ کلیه و مثانه بخصوص اگر با ادویهء مناسب خورده شود، بسیار مفید است.ب همن سرخ براى تقویت نیروى جنسى و انعاظ قوى‌تر از بهمن سفید است.

طبیعت این دارو (بهمن) گرم و خشک بوده داروئی است مقوی قوای تناسلی و مقوی قلب و برای افرادی که به ضعف قلب مبتلا هستند مفید می باشد ضمناً از بین برنده نفخ و ذوب کننده اخلاط بلغمی بوده و برای خفقان و سنگ کلیه و سنگهای مجاری ادراری و یرقان ویروسی بسیار مفید است.

روی هم رفته برای افرادیکه مزاج های سرد و مرطوب دارند بسیار سودمند می باشد. اگر این دارو را پودر کرده با عسل و مختصری نمک طعام مخلوط نموده و بر چهره ضماد نمایند جریان خون را در مویرگ های پوست صورت زیاد کرده و رنگ چهره را نیکو می کند. زنهایی که در رحمشان ترشحات زیادتر از حالت طبیعی دارند چنانچه این دارو را جوشانده با مقداری زعفران مخلوط و در رحم تنقیه نمایید رطوبات زیادی را از بین برده و رحم را معطر می سازد.

می توان این عمل را با پودر خشک شده  آن نیز انجام داد. افرادیکه قصد فربه شدن دارند اگر این دارو را بجوشانند و آب صاف شده دارو را با مقداری شکر چند روز ناشتا میل کنند و همراه صبحانه نیز مقداری بادام شیرین بخورند چاق و فربه خواهند شد. مقدار خوراک از پودر این دارو ده گرم ولی اگر بصورت جوشانده مصرف شود تا بیست گرم می توان مصرف نمود.

اگر آن را در آب بپزند به طورى که خوب پخته شود،مانند حلیم شود و آب آن را باشکر ناشتا بخورند براى فربه کردن بدن بسیار مفید است، خصوصا اگر با بادام و نخود پخته و خورده شود. ضماد آن با نمک تلخ و عسل براى درخشان کردن رنگ چهرهءزنان داروى بسیار نافعى است.

مضرات بهمن سرخ و سفید گیاهان دارویی و خواص آنها غذاهای تقویت کننده کمر رفع بوی بد واژن درمان مشکلات جنسی داروی گیاهی قوی برای بوی بد واژن داروی افزایش میل مردان خوراکی های افزایش دهنده اسپرم خواص گیاهان خواص بهمن سرخ و سفید تقویت کمر مرد تقویت قوه باه در مردان تقویت قوای جنسی برای سفت شدن کمر چه بخوریم افزایش میل جنسی افزایش قوای جنسی

اگر بهمن سفید با زعفران مخلوط و از آن شیافى تهیه‌کرده و در مهبل گذارده شود براى پاک کردن و خوشبویى رحم مفید است. چون بهمن‌ها هر دو براى قسمت سفلاى بدن مضّر است توصیه مى‌شود که با انیسون و کتیراو عناب خورده شود. مقدار خوراک از جرم بهمن ها تا  ١٠  گرم و از آب دم کردهء آن تا ١٠٠  گرم است. تا حدى که مقدار جرم دم شده از  ١٠  گرم تجاوز ننماید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ