قیمت منطقی هر کیلو برنج طارم در بازار سال ۹۸ چقدر است؟

0

علی اکبریان نایب رئیس انجمن برنج درباره آخرین تحولات بازار برنج در آستانه ماه مبارک رمضان اظهار کرد: با توجه به آنکه ذائقه مردم به مصرف برنج ایرانی تغییر کرده، از این رو تقاضا برای خرید برنج در چند روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان فزونی یافته است.

وی نرخ هر کیلو برنج طارم بوجار در استان‌های شمالی را ۱۹ هزار و پرمحصول ندا و شیرودی ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و سود مغازه دار، عرضه برنج طارم با نرخ ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان در بازار تهران کاملاً منطقی است و فروش با نرخ‌های بالاتر اجحاف در حق مصرف کنندگان است.

اکبریان درباره تاثیر وقوع سیل اخیر بر تولید برنج در استان‌های شمالی بیان کرد: با توجه به آنکه در زمان وقوع سیل، استان‌های شمالی در حال خزانه گیری بودند، از این رو خسارت چندانی به تولید این محصول در استان‌های شمالی وارد نشده است. در حالیکه اگر این سیل از اواسط اردیبهشت به بعد اتفاق افتاده بود، بدون تردید زمین‌های اصلی برنج خسارت جدی می‌دیدند.

نایب رئیس انجمن برنج ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و منابع آبی به نظر می‌رسد که امسال محدودیتی در کشت برنج در استان‌های خوزستان و گیلان و مازندران نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از سطح زیر کشت برنج در دسترس نیست، گفت: البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۵۰۰ هزار هکتارسطح زیر کشت برنج در ۲ استان گیلان و مازندران است که به سبب بارش‌های مناسب پیش بینی می‌شود که امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تولید برنج ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته باشد.

این مقام مسئول میزان واردات برنج در سال جدید را ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتن اعلام کرد و گفت: وقوع سیل اخیر نباید بهانه‌ای شود تا میزان واردات افزایش یابد، مگر اینکه در این ۶ ماه اتفاق جدیدی در تولید رخ دهد.

نایب رئیس انجمن برنج در پایان از تعادل قیمت برنج در مقایسه با دیگر کالاها خبر داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت سایر اقلام و نهاده‌های تولید، برنج کاران قیمت محصول خود را با دیگر کالاها می‌سنجند که به همین خاطر اعطای تسهیلات و نهاده‌های ارزان قیمت به کشاورزان یکی از راهکارهای کنترل قیمت برنج در بازار به شمار می‌رود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ