شکستی دیگر برای آمریکا در مضحکه شورای حکام آژانس

1

موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  در توئیترش نوشت:  «شکستی دیگر برای آمریکا در مضحکه شورای حکام آژانس؛ آمریکا بار دیگر به دست خود منزوی شد. استحکام حقوقی برجام، دیپلماسی فعال و دست پر سیاسی و اخلاقی ایران همه راه‌ها را بر پیمان شکنان پر مدعا می‌بندد.»

 

وزارت خارجه ایران مقایسه ایران و آمریکا شورای حکام آژانس انرژی اتمی شکست آمریکا سخنگوی وزارت امور خارجه جنگ ایران و آمریکا برجام چیست برجام چه شد اخبار وزارت امور خارجه اخبار جدید ایران و آمریکا

 

لازم به ذکر است سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد که شورای حکام چند روز دیگر بنا به درخواست آمریکا که خواستار نشست فوری این شورا برای بررسی مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ایران شده بود تشکیل جلسه خواهد داد و بعدا اعلام شد که این نشست فوری به درخواست آمریکا قرار است روز (چهارشنبه) دهم جولای در مقر این سازمان در وین برگزار شود.

براساس این گزارش، هیأت آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر ادعای آمادگی برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران را تکرار کرد و اقدامات تازه ایران برای کاهش تعهد به برجام را «باج‌خواهی» خواند.

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس نیز در نشست فوق العاده شورای حکام به اعضای اروپایی برجام و اتحادیه اروپا توصیه کرد به جای ابراز نگرانی از اقدامات ایران، از اقدامات آمریکا ابراز نگرانی کنند.

غریب‌آبادی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است تا حمایت خود از برجام را با حسن نیت و در جوی سازنده تا زمانی که همه طرف‌ها به طور کامل تعهداتشان را رعایت می‌کنند، ادامه دهد. جمهوری اسلامی ایران آماده است تا اجرای کامل برجام را متناسب با اجرای تعهدات توسط همه طرفین حاضر در برجام و آنهایی که در کمیسیون مشترک از هشتم می ۲۰۱۸ (مربوط به خروج یکجانبه آمریکا از توافق) اتخاذ شد را از سر بگیرد.

***

میخائیل اولیانوف” نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی از کشورهای عضو شورای حکام آژانس خواست تا به طور قاطع خطی مشی غیرسازنده آمریکا در برخورد با توافق هسته‌ای با ایران را محکوم کنند.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه به درخواست آمریکا نشستی فوق العاده برای بررسی اوضاع کنونی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تشکیل داد.

بر اساس اطلاعات دفتر نمایندگی دائم روسیه در وین، اولیانوف در این نشست گفت: «ما از همه کشورهای عضو شورا می‌خواهیم تا قاطعانه اقدامات مخرب آمریکا را محکوم کنند. نسخه نجات توافق هسته‌ای کاملاً ساده و مشخص است. واشنگتن باید از اقدامات خود در مانع تراشی در تحقق عادی توافقات در چارچوب برجام، اعمال فشار بر  ایران و سایر شرکت‌کنندگان در این توافقنامه و ایجاد مانع برای اجرای قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت دست بردارد و به اجرای کامل تعهدات خویش در چارچوب این توافقنامه بین المللی بر اساس تصمیم شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی باز گردد.»

این دیپلمات بلندپایه روس گفت: «خط مشی آمریکا در اعمال فشار اقتصادی بر ایران ضربه محکمی به فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران وارد می‌کند و مسئولیت شکست احتمالی این برنامه‌ها به طور کامل بر عهده مقامات واشنگتن است.»

اولیانوف تاکید کرد: «برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران نه تنها برای حل و فصل مسائل هسته‌ای، بلکه برای عادی سازی روابط تجاری-بازرگانی با ایران اجرا شد و در ازای لغو همه تحریم‌های بین المللی، مقامات تهران محدودیت‌های داوطلبانه‌ای‌ را در چارچوب برنامه‌های هسته‌ای خود و تقویت مشارکت با آژانس بین المللی ایران قبول کردند.»

وی افزود: «تنها صبر و خویشتن داری مقامات تهران بود که اجازه داد بیش از یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام، این توافقنامه همچنان حفظ شود واضح است که رعایت یکجانبه توافقات از سوی تنها یک طرف بسیار دشوار است.»

این دیپلمات روس تاکید کرد: «تحقق پایدار و دائمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تنها بر اساس پایبندی کامل همه طرفین به اجرای تعهدات خویش و در شرایط حفظ توازن منافع و تأکید بر اصل تقابل امکان پذیر خواهد بود.»

اولیانوف افزود: «طرف روسی آمادگی اصولی خود برای ادامه تلاش در جهت یافتن راه حلی قابل قبول برای همه طرفین برای مشکلات کنونی در چارچوب کمیسیون مشترک برجام را مورد تایید قرار می دهد. ما از همه شرکت کنندگان در توافق هسته‌ای می‌خواهیم تا به طور دقیق بر اساس برنامه‌های اجرایی تعیین شده عمل کرده و خویشتن داری و خرد خود در تقویت امنیت بین المللی و حفظ حقوق و ضوابط در روابط بین المللی را نشان دهند.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. پردازش خودرو می گوید

    ممنون از مطالبتون
    موفق باشید.