ذراتی که شما را تا «سکته مغزی» می برد

0

به نقل از شینهوا، یک مطالعه جدید نشان داده است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض PM۲.۵، یک آلاینده مهم ، خطر سکته مغزی را در بزرگسالان  افزایش می‌دهد.

ترکیبات آلوده کننده هوا به دو قسمت گازها و ذرات جامد تقسیم می شوند:

ذرات جامد: ذرات کوچک و جامد براساس اندازه تقسیم می شوند PM۱۰ (ذرات با قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر) و PM۲.۵ ( ذراتی که دارای قطر کمتر از ۵/۲ میکرومتر می باشند). ذرات با قطر کمتر از ۵/۲ میکرومتر برای سلامتی زیانبارترند.

گازها: ذراتی که اینقدر ریز هستند و قطر کمتر از ده میکرون دارند می‌توانند وارد ریه‌های ما شوند و امکان دارد بعضی از آنها به جریان خون هم وارد شوند.

آلودگی هوا، به ویژه افزایش تراکم PM۲.۵، یک موضوع مهم بهداشت محیط و بهداشت جهانی است.

محققان بیمارستان فووائی تحت آکادمی علوم پزشکی چین ارتباط بین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض PM۲.۵ و بروز سکته مغزی را بر اساس داده‌های جمع آوری شده از بیش از ۱۱۷ هزار بزرگسال چینی ارزیابی کردند.

این تیم تحقیقاتی از فناوری سنجش از دور ماهواره‌ای برای ارزیابی میزان مواجهه با PM۲.۵ برای یک دوره ۱۵ ساله که شمال سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ می‌شود استفاده کردند و درنهایت مشخص شد،  میانگین غلظت PM۲.۵ در مناطق مسکونی شرکت کنندگان ۶۴.۹ میکروگرم در مترمکعب بود.

تحقیقات نشان داده است خطر سکته مغزی ۵۳ درصد برای جمعیت ساکن در محیطی با غلظت PM۲.۵ PM۲ بالای ۷۸.۲ میکروگرم بر متر مکعب افزایش می‌یابد.

گو دونگ فنگ، محقق برجسته گفت: این تحقیق شواهد جدیدی ارائه می‌دهد که PM۲.۵ یک عامل خطر مهم برای افزایش سکته مغزی در کشورهای آلوده است.

دونگ فنگ تأکید کرد: این یافته‌ها می‌تواند مرجع تصمیم‌گیری در مورد سیاست گذاری در مورد آلودگی هوا و جلوگیری از سکته مغزی باشد.

این تحقیق بصورت آنلاین در مجله پزشکی انگلیس منتشر شد.

منبع : فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ