سلطان قاچاق سوخت ایران دستگیر شد

0

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از به دام افتادن سرشبکه اصلی قاچاق سوخت با پرونده‌ای معادل ۱۴۵ میلیارد تومان خبر داده است. علی مویدی‌خرم‌آبادی با تاکید بر اینکه با نگاه پیشگیرانه توانسته‌ایم از خروج منابع ملی جلوگیری کنیم، تصریح کرد: در یک سال اخیر با کمک وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی روی شبکه‌های اصلی قاچاق کالا متمرکز شده و با سرباندها و یقه‌سفیدها مبارزه کرده‌ و موفق شده‌ایم این باندها را متلاشی کنیم. به گفته او، با دستگیری سرشبکه متنفذ قاچاق سوخت، از خروج غیرقانونی میلیون‌ها لیتر سوخت از کشور جلوگیری شده است. گفتنی‌ است یکی از مهم‌ترین دلایل بازگشت کارت سوخت‌های شخصی در آبان‌ماه سال جاری، کنترل مصرف سوخت و شناسایی سوخت‌گیری‌های مشکوک با هدف جلوگیری از قاچاق آن به خارج از کشور بوده است.

جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که روزانه هفت تا ۱۵میلیون لیتر سوخت تنها از مرزهای شرقی کشور خارج می‌شود. حتی با وجود افزایش قیمت بنزین در ایران و رسیدن آن به رقم سه هزار تومان، قاچاق این کالا همچنان به آن سوی مرز یعنی پاکستان که بنزین در آن با نرخ هفت هزار تومان فروخته می‌شود، سود فراوانی را نصیب قاچاقچیان می‌کند. نکته اینجاست که این رقم تنها مختص مرزهای شرقی ا‌ست و با احتساب مرزهای غربی و مرزهای آبی جنوب کشور، آمار قاچاق سوخت به خارج، روزانه تا ۴۰ میلیون لیتر هم بالا می‌رود. دولت در این سال‌ها شیوه‌های مختلفی را اعم از شیوه‌های قهری و فناورانه اجرایی کرده‌ است که آخرین آنها نیز طرح سهمیه‌بندی و بازگشت کارت‌های سوخت بوده است.

استان‌های مرزی نیز در این مدت، در امر مبارزه با قاچاق از پای ننشسته‌اند و طرح‌های گوناگونی از جمله طرح‌ کدینگ، نصب جی‌پی‌اس روی ناوگان عمومی، مسافت‌شمار و هر اقدامی که شاید امکان مقابله با قاچاق سوخت را داشته عملیاتی کرده‌اند ولی با این حال، اگرچه از حجم قاچاق کاسته شده اما همچنان این روند ادامه دارد. تداوم قاچاق سوخت به‌رغم اجرای طرح‌های پیشرفته تنها یک معنا دارد و آن نیز دست‌داشتن افراد متنفذ در دستگاه‌های اجرایی‌ در قاچاق است. امری که به گفته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اکنون واقعیت آن، محرز شده و سرشبکه قاچاق سوخت نیز به دام قانون افتاده است.

۱۴۵ میلیارد تومان جریمه سلطان قاچاق

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز گذشته از بازداشت سلطان قاچاق سوخت خبر داد و گفت: فردی که در چند سال گذشته نفوذ بسیاری در دستگاه‌های مختلف داشته، با ورود دستگاه قضایی و سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شده است. علی مویدی اظهار کرد: این پرونده درباره خروج صدها میلیون سوخت قاچاق از کشور است که قطعیت یافته و در چند روز گذشته شاهد صدور حکم قطعی و جریمه ۱۴۵میلیارد تومانی برای این پرونده بوده‌ایم. او با بیان اینکه در حوزه مقابله توانسته‌ایم روی شبکه‌های اصلی متمرکز شویم، تصریح کرد: برای کاهش قاچاق کالا و ارز، رویکردهای دانش‌محور و مبارزه تخصصی آگاهانه را در پیش گرفته‌ایم. مویدی افزود: اگرچه با همکاری ۲۶ دستگاه عضو ستاد به توفیقات خوبی دست یافته‌ایم اما تحریم‌های ظالمانه، در مبارزه با قاچاق و ارز تاثیر منفی داشته است؛ با این حال توانسته‌ایم از قاچاق کالاهای اساسی به خارج از کشور جلوگیری کنیم. به گفته او در سال جاری به ۱۸۶ پرونده قاچاق با ارزش ۹هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیدگی شده که نشان از کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌هاست.

مویدی خاطرنشان کرد: امروزه با پدیده جدیدی با عنوان شوتینگ (قاچاق کالا با استفاده از خودروهای سبک) مواجه هستیم که دستورالعمل‌های جدی برای جلوگیری از این نوع جدید قاچاق را به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم. او همچنین با تاکید بر اینکه در طول ۱۸ ماه گذشته ۹میلیارد لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده به ایلنا گفت: توانسته‌ایم گلوگاه‌های شکل‌گیری قاچاق سازمان‌یافته را بخشکانیم و خوشبختانه برنامه‌های ما در این حوزه تحقق پیدا کرده است. با این حال، هنوز هم در قاچاق سوخت شاهد فعالیت باندهای سازمان‌یافته در اداره مرزها هستیم که تلاش می‌کنیم آنها را شناسایی کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ