نامه جنجالی شهرناز جمشیدی همسر اول محمدرضا شجریان! +عکس

72

نامه خانم شهرناز جمشیدی همسر اول محمد رضا شجریان

سرطان چه بیماری وحشتناکی .اسمش تن همه را میلرزاند اما چه خوب که وقتی چنگال اش را بر گردن ات می اندازد … استاد شجریان باشی و وقتی همه میفهمند برای تندرستی ات دعا کنند.کاش دوست عزیزمن هم استاد شجریان بود و وقتی سرطانی پا به زندگی ش  گذاشت و آن را از چنگ اش در آورد کسی با او همدردی میکرد. . یادم می آید مردان به کنار ، حتی همه ی زنهای فمینیست نما هم از شجریان  حمایت میکردند که یک زندگی حدودا سی ساله را زیر پا گذاشته و به سوی زنی رفته که میتوانست دخترش باشد  و میگوید اگر با او نباشم نمیتوانم بخوانم. “این زن آواز من است.زندگی من است”محمدرضا که زمانی فریدون مشیری در باره اش گفته بود سالم ترین هنرمندی است که دیده.حالا از همه طرف حمایت میشد که “زندگی خصوصی یک هنرمند بخود ش بستگی دارد . حق با او بوده   حتما اگر با همان زن قبلی می ماند خلاقیتش می خشکید.هنرش به فنا میرفت.”

هیچ کس آن روزها به زنی فکر نمیکرد که سالها با دربدری های محمدرضا ساخته، با اتاقی که با یک پرده از حیاط جدا میشد ه با دوبچه، دوام آورده تا او شده است استاد شجریان.همه از پدری گفتند که پسری چون همایون پروریده  انگار مادری نداشته هرگز.هیچکس از صبوری زنی نگفت که تاب سرطان بی وفایی را آورد مبادا متهم به نابودی سرچشمه هنر شود.یا مبادا  متهم به تهجر  و دوری از آداب مدرنیسم شناخته شود .زنی که گاه حتی تظاهر میکند به اینکه چه خوب حالا راحت ترم.زندگی خودم را دارم.تا از تک و تا نیفتد …زنی که همه نادیده گرفتند  سرطانی را که زندگی ش را نابود کرد .زنی که حتی یک بار نگفت ،هنر درست اما انسانیت چی؟ نگفت  شاید اگر من زیر پا له نمیشدم هنر والاتری زاده میشد جناب استاد. زنی که اگر میدانست قرار است چنین متنی بنویسم به هر قیمتی مانعم میشد.زنی که با شنیدن خبر سرطان استاد وقتی  می فهمد طول عمر سرطانی ها طیفی است از سی چهل روز تا سی چهل سال میگوید امید که تا چهل سال دیگر  سایه اش بالا ی سر بچه هاش و دوستدارانش باشد. شهرناز جمشیدی (همسر اول شجریان) »

پاسخ شایعه

۱- پس از انتشار خبرهای مرتبط با اطلاع رسانیِ بیماری استاد شجریان که موجی از احساسات را در جامعه برانگیخت، این متن ساختگی با عنوان «نامه‌ ی خانم شهرناز جمشیدی، همسر اول محمدرضا شجریان» در شبکه‌ های اجتماعی پخش و منتشر گردیده است.

۲- بر خلاف ادعای متن شایعه، نام همسر اول شجریان، «فرخنده گل افشان» و نام همسر دوم وی نیز «کتایون خوانساری» است و او با فردی به نام شهرناز جمشیدی هیج نسبت خویشاوندی نداشته است.

۳- شخصی به نام «شهرناز جمشیدی» هویت واقعی نداشته و ساخته و پرداخته دست شایعه پردازان می باشد و متاسفانه مانند بسیاری از شایعات شبکه‌های اجتماعی، انتشار گسترده این مطلب نیز ناشی از عدم تحقیق و راستی آزمایی مطالب دریافتی در شبکه های اجتماعی توسط کاربران می باشد.

ازدواج اول محمدرضا شجریان در سال ۱۳۴۰ و ازدواج دوم او در سال ۱۳۷۱ بوده است.

همسر محمدرضا شجریان فرزند محمدرضا شجریان فرخنده گل افشان شهرناز جمشیدی بیوگرافی کتایون خوانساری

عکس راست: «فرخنده گل افشان» در کنار پسرش همایون. عکس چپ: شجریان در کنار «کتایون خوانساری»

شجریان درحدود ۵۳ سالگی و در سال ۷۱ با همسر دومش کتایون خوانساری آشنا شد و با وی ازدواج کرد و حاصل زندگی آنها پسری بنام رایان است که در سال ۷۶ در کانادا به دنیا آمده است.

کتایون خوانساری همسر دوم شجریان گفت: من در سال ۱۳۴۴ خورشیدی در تهران به دنیا امدم . در حقیقت او و شجریان ۲۵ سال تفاوت سنی دارند.

منبع : انصاف نیوز و ویکی هوآکس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 72 )
  1. محمد می گوید

    شجریان هم فردی است مانند بقیه ادمها.زندگی خصوصی هرکس به خودش مربوطه.ما ایرانیها عادت داریم همیشه دماغمان تو زندگی این و اون باشه.خیلی فاصله داریم تا ادم شویم. حتی اگر نامه واقعی هم باشد نویسنده نباید مسایل خصوصی اش را در جامعه منتشر کند.

    1. علی می گوید

      چه راحت؟
      یعنی هر کس در زندگی خصوصی ظلمی کند، …..
      اصلا کی گفته زندگی خصوصی؟
      زندگی خصوصی مال خود فرد و خودش هست.
      از طرفی عیب نداره طرف می خواد زندگی خصوصی اش را منتشر کند، چه ربطی به شما داره،

      چطوره نسبت به یک طرف به خودش مربوطه ولی نسبت به طرف دیگه، به شما مربوط میشه

    2. سهراب می گوید

      زندگی خصوصی به جای خود. بعله در ایران مردم زیاد به پر و پاچه هم می پیچند به حدی که زن و شوهر ها زندگی ندارند و گاهی کارشان به چلاغ کشیده میشود.
      اما در مورد افراد مثلا مشهور و کسی مثل شجریان وقتی معلوم میشه بعد سالها زندگی همسر اول و خانواده اش را برای یکی تر و تازه تر ترک میکند بگی نگی فاتحه او خوانده است. چه شجریان باشد چه هر مرد دیگر!
      sorry ! ببخشید ! اینجا خصوصی خود بخود منتفی است !
      بنده هم دیگه امثال شجریان رو تحویل نخواهم گرفت.
      بعد چه ارزشی داری که در مقابل عموم حفظ ظاهر کنه و بعد به زنش و خانواده اش خیانت ؟!!!
      در اصل او من و شما را هم گول زده داداش!
      چون دستش رو شده و بالاخره معلوم شده که آدمی …. و بی ارزشه.
      من که سی دی هاشو ریختم دور!

      1. امیرحسین نصیری می گوید

        آقای محترم شما اول برو بله نوشتن رو یاد بگیر بعد بیا در مورد چلاغ نظر بده.
        فقط حتما واسه خودت اسفند دود کن یه وقت چشت نزنن آقااااا….

      2. مجتبی می گوید

        بحث شما درست و منطقی ، شجریان کاری کرده که دیگر مسئولین انجام دادند و همه معترض . همین حرفا رو برای آقای حسینی اخلاق در خانواده پخش کردند که بد هم بود ، حالا برای شجریان شد بحث خصوصی !!!

    3. منصور محمدی می گوید

      برخی از ایرانی ها عادت دارند که اگر فردی صدای خوبی داشت یا خوب دربیل زد یا نقاش چیره دستی بود یا بازیگر مشهوری شد او را حلوا حلوا کنند و عادات و نظریات آبکی که از هواهای نفسانی و منافع او سرچشمه گرفته اند را وحی منزل به حساب آورند . غافل از آنکه آن فرد هیچ ارزشی غیر از آواز یا خوب دربیل زدن و گل زدن و… ندارد

    4. احمد می گوید

      ما از زندگی داخلی کسی خبر نداریم گاهی مواقع طلاق برای هر دونفر بهتراست قضاوت نکنیم

    5. پژمان می گوید

      پروفسور جامعه شناس، زندگی خصوصی زمانی خصوصی که طرف هم خصوصی باشه نه اینکه خواننده مثلا اسمدار باشه بیاد آهنگهای لیلی و مجنون تحویل ملت بده در حالیکه شلوار خودش دوتاست
      دماغ دماغ نکن نکنه خودت اروپا بدنیا اومدی مثل رایان جون شجریان

    6. آیلین می گوید

      شجریان بانامرردی تمام زن اولشو ول کرد زنی گرفت که جای نوه خودشه. بیچاره زن اولش توی یک اتاق ۴تا بچه بزرگ کرد و این مرد تر و خشک کرد وگرنه با سرطان میمرد. حق این زن نبود با بی مهری مورد ظلم و ستم قرار بگیره

    7. ناشناس می گوید

      برخلاف اینکه می گید زندگی خصوصی آدمها به خودشون مربوط هست، اینکه مردم توانایی ابراز انزجار از بی انصافی ها رو داشته باشند نشون می ده که هنوز روحیه انسانی آدمها نمرده. اینکه مردم از هنرمند، دانشمند، سیاستمدار انتظار دارند که در روزگار پیری و ناتوانی، عشق شون رو نصیب کسی کنند که همه سالها کنارشون بوده نشان دهنده انتظار به جا و منطقی و نشون دهنده وجود روح انسانیت در جامعه است. نه نشان دهنده روح فضولی و دخالت. این خیلی دردناکه که افرادی مثل شجریان این طور با همسر و کسی که همیشه در کنار سختی ها کنارشون بوده برخورد کردند و این جای دستت درد نکنه اش بود.

      1. سامان می گوید

        واقعا تاسف آوره …به خاطر نامردی ای که در حق همسر اولش کرده هیچ وقت ازش خوشم نمیاد چون مشخص میشه که شخصیت درستی نداره

  2. سارا می گوید

    شما از کجا میدونی ظلم کرده.خب منتشر کنه.کل این خبر که شایعه بود که معلوم شد کار چه کسانی بود.

    1. مرتضی می گوید

      شایعه و مایعه رو بی خیال !
      فقط یه نگاه به عکس زن اول و یه نگاه به عکس زن دوم بکنید پر واضح است چرا شجریان ظلم کرده .
      بعدم اگر پدر من و شما همین بلا رو سر مادر بی چاره مون و ما در بیاره ظلم کرده یا صواب؟
      اگر شوهر شما بعد سالیان سال شما رو رها کنه برای یه زن دیگه درسته؟
      اینجور آدما … صفتند. رس و عصاره و شیره جون یکی رو میکشند بعد میرن سراغ بعدی!
      آنچه عیان است چه حاجت به بیان است.
      تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به خطا — مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی . حافظ .
      اینم از شجریان ! باید همه آهنگاشو ریخت تو زباله دونی تاریخ! چون جای خودش اونجاست!

      1. منصور محمدی می گوید

        مرتضی جان کاملا با شما موافقم و جای چنین افراد نامردی همان زباله دان است . و من هیچ رغبتی به شنیدن صدای شیطانی ایشان ندارم .

      2. کوروش می گوید

        از نامردمی ها نرنجم/از چشم خود هم خطا دیده ام.

        تو چه میدونی که این متن واقعیته.به جای تهمت زدن بیا ثابت کن

    2. کوروش می گوید

      سارا جان اینا را ولکن.این جور آدمها کوته فکرن

      1. اسکوئی می گوید

        حفظ حرمت خانواده و وفای به عهد رو کوته فکری می نامید … مدرنیته رو در باری به هرجهت بودن و عیاشی خلاصه کرده اید …. شاید شما هم با انگ زدن به همسر محترمه ایشان میخواهید او را مقصر جلوه دهید … همان بلائی را که امثال حضرتعالی بر سر همسر محترم تختی اوردند ….. لطفا عمیق یا دراز فکر بودن را هم تعریف بفرمائید …. حریم خصوصی برای فردی که خود را الگوی جامعه میداند ؛ مفهومی ندارد …. نلسون ماندلا هم همین بلا را بر سر همسرش آورد و همسری را که سالها بدنبال آزادی او از زندان بود ؛ فردای آزادیش از زندان ، رها کرد و بدنبال دخترکی ۱۶ ساله روان شد …. این موجودات اصلا درکی از ارزشهای انسانی و اخلاقی دارند که سمبل آرمانهای یک جامعه شوند … طرف به ارزشها و سرنوشت محدوده کوچک خانواده خود پایبند نیست ؛ حالا میخواهد متعهد پایبندی به ارزشهای یک ملت و کشور شود .

    3. سمیه می گوید

      یعنی چه که کل خبر شایعه بود !
      اصلاً گیریم نامه ای در کار نبوده ، اصل قضیه که تغییری نمی کنه !!!

  3. عبدالله می گوید

    مستر شجریان هم در کمال مستی شهرت استاد …. و نامردی از کار در آمد

    نامردان در مقابل مردم خود را خوب جلوه میدهند ولی به همسر و خانواده شان ظلم میکنند. اما دست همه آخر رو میشود!

    شهرت برخی را مست و مغرور و ظالم میکند. هر مردی که بعد ۳۰ سال همسری را که یک عمر با کم زندگی فقیرانه اش ساخته و او را به جایی رسانده با همان زن نسازد و به خاطر زن جوان تر دیگری رها کند حیف نام انسان برای او. جایگاهش از اسفل السافلین است . چه شجریان باشد چه پدر بنده و شما ! و چه من و شما ! بیخود سرطان به سراغش نیامده.
    ظالم ظالم است چه مرد باشد چه زن. حیف آن اشعار که او کلاغ وار خواند و یکی را هم نفهمید! ظالم حقش تحریم است و باید همه آهنگهایش را دور ریخت و دلیت کرد و روی او خط بطلان کشید.
    دیدی که وفا به جا نیاوردی – رفتی و خلاف دوستی کردی
    بیچارگیم به چیز نگرفتی – درماندگیم به هیچ نشمردی ….
    در حلقه کارزار جان دادن – بهتر که گریختن به نامردی
    نامردم اگر زنم سر از مهر تو باز – خواهی بکشم به هجر و خواهی بنواز (سعدی رحمت الله علیه)
    ***
    اگر در حلقه مردان نمی‌آیی ز نامردی – چو حلقه بر در مردان برون می باش و در می زن
    به نامردی نخواهی یافت چیزی – خمش کردم که تا نجهد خطایی
    هر که بی‌باکی کند در راه دوست – ره‌ زن مردان شد و نامرد اوست (مولوی رحمت الله علیه)
    ***
    اگر غیرت بری با درد باشی – و گر بی‌غیرتی نامرد باشی
    نه هر کو زن بود نامرد باشد – زن آن مرد است کو بی‌درد باشد
    بسا رعنا زنا کو شیر مرد است – بسا دیبا که شیرش در نورد است (نظامی رحمت الله علیه)

    در دفاع از زنان مظلوم و معرفی مردان ظالم

    واسلام

    1. شهرام می گوید

      قبل از سلام یه جمله مختص اون آقای مستر عبداله بگم که واقعا افرادی مثل تو هستن که اسمشون ظالمه نه استاد . استاد که به زندگی تو کاری نداره فضول. اصلاً در حدی نیستی که بخواد کاری داشته باشه.. تجربه به من اثبات کرده کسایی که مثل تو دیگرانو قضاوت می کنن پاش بیوفته از همه بدترن…

      با عرض معذرت از دوستان منطقی و
      سلام ؛واقعاً متاسفم برای کسانی که انقدر راحت بدون هیچ اطلاعی نظر میدن و تهمت میزنند!اگر گرایش دینی دارین که باید خدمتتون بگم این کار شما یه جور غیبته اگر گرایش دینی ندارین از نظر انسانی هم درست نیست که راجع به زندگی کسی نظر بدین و قاضی یک طرفه بشین. شما از کجا میدونین که استاد با خانواده شون چه مشکلاتی داشتن. اصلاً شما خودتون اگه ازدواج کنین و بنا به هر دلیلی جدابشین درسته که منه نوعی بیام و یک طرفه همه چیز رو گردن شما بندازم و بهتون ناسزا بگم!!!!!!
      خواهش میکنم… خواهش میکنم ،نه فقط در مورد استاد و افراد مشهور که در مورد هرکسی انقدر زود و یکطرفه نظر ندین چونکه شما از همه ی ماجرا مطلع نیستین و این بدور از آدمیته.

    2. امین می گوید

      اگر این اظهارات گوهر بارت رو نزد خودت نگه می داشتی مایه افتخار مسلمین می شدی. با این شایعات کذب و کثیف فقط استاد رو بین مردم عزیز تر می کنید.

    3. بهار می گوید

      دست مریزاد:)

  4. فاطمه می گوید

    بعد از سی سال زندگی و داشتن چهار فرزند، آقا رفته با خانمی که بیست و پنج سال از خودش کوچکتره ازدواج کرده!! حیف وقتی که آدم بزاره و آهنگای همچین کسی رو گوش بده….

  5. باربد می گوید

    ببین اخوی، همانطور که به هم وطنت میگی (مستر) باید به تو هم گفت اخوی . چون از اسمت پیداست عربی وخیلی هم باغیرت…. – آره جون خودت. درثانی مگه فک و فامیلای جنابعالی چه جوری میمیرن یکی سرطانه یکی سیاه سرفه یکی هم مثل تو با زخم زبان.خداتوروهم بیامرزه.استاد ازسن ۱۹ تا ۵۳ سالگی بدون هیچ لغزشی بایک زن زندگی کرده، از ۷۱ تاالان هم بازن دومش داره خوش زتدگی میکنه حتی آدم حسودها هم نتونستن بگن این جای پایه استاده پس خرده نگیر و به صورت مسئله نگاه نکن . درضمن هرکسی آن درود عاقبت کارکه کشت.

    1. م می گوید

      اگه بابای تو هم زندگی دومی رو شروع می کرد با خوشی همین حرفو میزدی؟ من که دیگه صداش برام از صدای ابلیس هم نفرت آورتره که این آدم بی وفای … از ابلیس هم ابلیس تره

  6. بهمن می گوید

    سلام دوستان خوبم
    من نظرات همه شما رو خوندم
    من هم مثل شما از اینکه فمهمیدم شجریان بزرگ و دوست داشتنی زن دوم اختیار کرده خیلی ناراحت شدم .اما روزی پیش یکی از دوستان نزدیک شجریان بودم و مشغول آموزش موسیقی ( تار ) موضوع را به اون دوستم گفتم .
    ایشان گفتند که همسر اول استاد خودشون خواستند که طلاق بگیرن و بعد از مشکلاتی که با هم داشتند سر هر مسئله ای با توافق هم از هم جدا شدند و بعد از اون جدائی استاد با اون خانوم ازدواج کردند
    حالا اصلا اینها به کنار اگرشما دوستان موسیقی کلاسیک ایرانی (سنتی ) کار می کنید هیچ وقت و هیچ زمانی نمی تونید صدا و موسیقی بسیار قدرتمند و تسلط بر آواز این اعجوبه آواز و موسیقی را فقط به خاطر اینکه از زندگی فبلی خودش و همسرش جدا شده و … نادیده بگیرید و دیگه به صدای استاد گوش ندید
    شما هنر ایشان را (که واقعا استادانه و …نمی تونم و نمی دونم چی بگم از قدرت آواز و هنر استاد )با اون موضوع مبادله می کنید این خیلی بی رحمانه و به نظر من اگر بی ادبی نباشد احمقانه است که این دو مقوله کاملا جدا از هم را چگونه با هم قاطی می کنید و از این گنج موسیقی دل می کنید
    دوستان به جای این حرفا بیائید این قدر راحت گول بازی های سیاسی را نخوریم همین

    1. شهرام می گوید

      شبیه همین حرف رو میشه درباره طوسی هم گفت:
      «اگرشما دوستان موسیقی کلاسیک ایرانی (سنتی ) کار می کنید هیچ وقت و هیچ زمانی نمی تونید صدا و موسیقی بسیار قدرتمند و تسلط بر آواز این اعجوبه آواز و موسیقی را فقط به خاطر اینکه از زندگی فبلی خودش و همسرش جدا شده و … نادیده بگیرید و دیگه به صدای استاد گوش ندید»

  7. سمیرا می گوید

    قضاوت سخته. اما خاطر دوستدارانش رو مکدر میکنه .خوبی آواز و هنر ایشون بر کسی پوشیده نیست و کلیات این ازدواج شاید هرکسی رو به فکر ببره. اما ما آدمها همیشه دوس داریم بد فکر کنیم تا اینکه بی طرف. من خیلی اولش ناراحت شدم بعد سعی کردم از جایگاه قضاوت که محالترین کاره بلند بشم و با خودم بگم هر کی خودش میدونه ما که نبودیم و ندیدیم.

  8. مژگان می گوید

    سلام. …. هم انسانه و نمی شه ازش انتظار داشت هیچ خطایی نکنه… حالا بماند که شاید از نظر دین ما ازدواج دوم و سوم و چهارم خطا هم به حساب نمیاد…و برای بعد از چهارمی هم راههایی هست… ولی دردناکه حتی اگه یه … هم رو لونه ی … دیگه لونه بسازه…. حالا زیباتر یا زشت ترش بماند… دل حریم عمومی و خصوصی نمیشناسه… چه یه هواپیمای زشت و بد ترکیب جنگی بمب بریزه رو سر مردم یک شهر و خونه هاشونو خراب کنه و چه یه دختر زیبا و طناز با مهر و ناز و عشوه زندگی ۳۱ ساله ی تنها یک نفر یا دو نفر را ویران کنه…. دل در هر دو حالت به درد میاد… و بعید می دونم یه انسان سالم و عاشق بتونه از زندگیی که با ویران کردن زندگی دیگری ساخته شده لذت ببره…

  9. منصور محمدی می گوید

    بله ایشان صدای خوبی دارند . اما داشتن صدای خوب فضیلت نیست . این یک امر خدادادی است . فضیلت آن است که انسان !!! از داشته هایش خوب استفاده کند . مدونا هم صدای خوب دارد . اما اگر در جهت شیطان استفاده شود تبدیل به صدای شیطان خواهد شد .

  10. میترا می گوید

    اصلا به شما چه ربطی داره که نشستین ودر مورد همه قضاوت میکنید، زندگی خصوصی هرکس بخودش مربوطه هیچ کس نمیتونه در مورد اختلاف بین همسران قضاوت کنه بجز خدا…
    این حرفا هم همش از روی حسادت وغرض ورزیه،تا کور شه هر اون چشمی که نتونه موفقیت هموطنشو ببینه

  11. تینا می گوید

    دوستان قضاوت سخته ما نمیدونیم که چه اتفاقی افتاده ما جای اون آدم ها نیستیم.برای ما همین که استاد شجریان هستن و ازشون بهره میبریم کافیه.سرشون سلامت باشه همیشه.بهترین رو از خدا برای خودشون و خانواده محترم شون میخوام.

  12. مازیار می گوید

    سلام
    بیایید از هیچکس بت نسازیم. در زندگی خصوصی دیگران هم سرک نکشیم. وقتی ما از هیچکدام مشکلات یا سختی های پیش روی دو نفر در زندگی خصوصیشان خبر نداریم پس قضاوت نکنیم. اما بت هم نسازیم. محمد رضا شجریان بدون تردید یکی از بهترین های آواز ایران بوده و هست. کارهای بسیار زیبایی ارایه کرده است اما از خوان نعمت هم بی نصیب نبوده است. او هم یکی بوده مانند بسیاری دیگر که به دنبال زندگی مادی خودش هم بوده است و در این راه موفق هم شده است. به نظر من شاید گاهی نانش را هم به نرخ روز خورده است که در این شرایط موسیقی امروز ایران دست و بالش برای پیشرفت هم باز بوده است. زندگی خصوصیش مربوط به خودش است اما رفتارش در مقوله هنر و رفتارش با سازندگان و نوازندگان آثارش و بطور کلی نقش او در موسیقی تا به امروز را باید کارشناسان بدور از تعصب و بدون غرض ورزی بگویند تا دیگران بدانند.
    تا قبل از انقلاب با نام سیاوش میشناختیمش و بعد شد محمدرضا. کارهای قبل از انقلابش که ساخته و پرداخته بزرگان موسیقی بود فوق العاده زیبا و کارهای پس از انقلابش که بیشتر شاید نقش خودش در ساختشان پر رنگتر باشد اغلب کارهای آوازی غمگین و در برخی موارد به راستی سبب افسردگی انسان میشود. اگر بتوانید پاسخ این سوال را به درستی بدهید شاید بتوانید ارزیابس صحیحی داشته باشید.
    موسیقی ایران پیش از شجریان و پس از شجریان چه تفاوتی داشته است؟
    من به این پاسخ رسیده ام:
    گروه های جدیدی که در موسیقی ایرانی در سالهای اخیر بوجود آمده اند در حال یک پوست اندازی جدی در کارهای موسیقایی هستند اما در دوره اوایل انقلاب تا چند سال قبل از سوی خوانندگان آواز هیچ رخداد قابل توجهی در موسیقی ایرانی رخ نداده است تکرار مکررات و بدور از هر گونه تحرک و پویایی و تزریق شادی و انرژی و زیبایی در روح جامعه. در حقیقت دامن زدن به افسردگی موجود.

    1. محمدرضا می گوید

      سرک نکشیم درزمانی است که فرد درمورد کشور مردم حکومت نظام ووواظهار نظر نکند فردی که همسرش بدون دلیل بخاطر شهرت طلاق داده … فطرت هست وحق اظهارنظر درمورد سیستم ووونداردبرود بمیرد بی غیرت..حتی شما درسایتتون اینقدر دیکتاتور هستید که دلیل جدایی همسرش گفته های ان زن بیچاره رابدرستی نمی اورید فکر میکردم ازادی است گویا ازادی درمنافعتان هست این مرد امروز فهمیدم چه باهمسر بیچاره اش کرد واز اومتنفر شدم بسیار باید پست بود که با زنی که درفقر باتو ساخته اورابرای کسب شهرت طلاق دهی ….

      1. محمدرضا می گوید

        والله تتلو از این مردکه بی انصاف … بهتر است او ادا درمیاورد میگوید من بدم اما این … ادای خوبها وبانجابتها درمی اورد.این ادم راازار میدهد اما اون تتلو متلو خال زده از دور میگه من اینم خال کوبم هرچند معرفتش شاید بسیار بالاتر از این ا…. ریاکار باشد که خودش راخوب ومومن وباشخصیت جلوه میدهد بعد میفهمم با پنبه گوش میبره ..ازاین …ها باید دوری کرد

  13. محمدرضا می گوید

    تاهمین الان عاشق شجریان بودم چون نمیدانستم همسرش راطلاق داده انهم همسری که سالها عمرش جوانیش رابه پای اوریخته مهم ازدواج مجدددرچه سن وسالی نیست مهم طلاق هست مردی که زن راطلاق میدهد {غیراز مورد خیانت خیانت} اومرد نیبست … جامعه هست اومیخواهد برای ملتی اظهار نظر کند اویک دختر بیچاره رانتوانست نگهداری کند … فطرت من سالها به اشتباه اورادوست داشتم وبه اومیبالیدم او ایرانی نیست یا اگر اوایرانی باشد من تغییر تابعیت باید بدهم ننگ است نام اوایرانی ونام من هم ایرانی باشد او بسیار … فطرت هست کسی که زن راطلاق دهد …. هست <الا خیانت زن حتی زن بیمار وفلج شود نباید طلاق دادباید ازاواجازه گرفت ایا میتوانم همسری بگیرم تا در بیماری همدم وپرستارت شود این تفکر ایرانی اصیل هست خاک برسران ایرانی که از افراد … دفاع کنند ساپورتش کنند اولیاقتش بدترین روش … چقدر او …. بوده که بخاطر کسب شهرت از همسرش بعدازسالها جدامیشود همسری که درفقر وگدایی بااوساخت وهمایون راتربیت کرد امیدوارم همایون سرشتش چون مادرش باشد وامیدوارم غیرت غیرت داشته باشد غیرت باعث میشود انسان جیره خوار ومزدور اجنبی نشود همسرش رادوست داشته باشد معرفت دروجودش باشد کسی که معرفت ندارد حتی برای همسرش ….

    1. بهار می گوید

      آفرین، و احسنت به تربیت کننده شما، بی‌شک شما تو دستان ی ملکه بزرگ شده اید❤️

  14. مستانه می گوید

    واقعاتاسف انگیزه قضاوت های نابخردانه برخی جالب اینجاست که همسراول وفرزندان شجریان باازدواج ایشان کنارامدندوحتی همایون باپدرش باجناغ هست وخانم گل افشان مادرهمایون باعروسش رابطه ای بسی صمیمانه داردوهیچ جاگله ای نکرده ازاستادوهمسرش وشمامصداق کاسه داغترازآش شدید

    1. سارا می گوید

      اینکه ما می گیم نباید به زنش خیانت می کرد، ظاهر بینی و قضاوت محسوب میشه، اونوقت اینکه شما می گید با این قضیه کنار اومدن و رابطه ای بسیاااااااااااااااااااااار صمیمانه دارن قضاوت نیست؟ از کجا می دونید کنار اومده؟ اصلا مگه می شه با چنین چیز وحشتناکی کنار اومد؟ ما بد، ما ظاهر بین، ما بی سواد. شما آگاهانه نظر می دید؟ آدمها در همه سن نیاز به عشق دارند و در پیری بیشتر. این شامل خانومها هم میشه. اتفاقا خانومی که در سن پنجاه شصت سالگیه بیشتر به عشق و توجه همسرش نیاز داره. چون دیگه جووون نیست که بتونه یه زندگی جدید رو به راحتی شروع کنه. بنابراین ما “کاسه های داغتر از آش” حق داریم فکر کنیم که اون بیچاره بعد از سالها سر و کله زدن با همسر و سه تا بچه دیگه زورش به یه خانم سالها جوانتر از خودش و زیباتر نمی رسیده و شاید چاره ای نداشته وانمود کنه که با این قضیه کنار اومده.

  15. shimaه می گوید

    هیچ وقت نفهمیدم چرا از شجریان و و ناصر حجازی بت ساختن. اون از ناصر حجازی که تا طلبشو از فدراسیون نگرفت سوار هواپیمای عازم به جام جهانی ارژانتین نشد. و واسه تیم ملیش حاضر نبود بدون پول بازی کنه. البته حقش بود اما این موضوع نشون میده خاص و وطن دوست نبوده. شجریان هم که مرتب تو کنسرتاش قهر میکرد چون فلش دوربین میدید یا بوی کالباس اذیتش میکرد. یکی از تماشاگرا بیشعوره چرا به بقیه بی احترامی میکرد؟..
    زندگی خشوصیش به خودش مربوطه میخواد صدتا زن بگیره میخواد نگیره. اما کلا بتنسازیم. این اشخاص باعث کدوم رفاه و حق و حقوق و سلامت واسه جامعه شدند؟
    شمایی که حتی زن اول و دوم شجریان را میشناسی میدونی پدر علم واکسن کیه؟ میدونی دانشگاهها رو چ کسایی تاسیس کردن میدونین شهید یعنی چی؟ میدونین کارخونه برقو کی آورد؟ کیا از حقوق زنا دفاع کردن؟ کیا علمشونو وقف کشور کردن؟ کیا عاشق ایران بودن؟؟ درسته هر چی مال خودش اما کمی الویت بندی کنید تا بدونین کیا بیشتر لایق احترمن.

  16. حسین می گوید

    شجریان از زهد و زاهد می خواند برای اینکه عبرت بگیرید ای مردم بعد سوار ماشین لندکروزر خود شده همسر ۲۵سال کوچیکتر از خویش به کنارش گذاشته و صبحانه در فرانسه می خورد پسرش در کانادا به دنیا می آید سرطانش در آمریکا معالجه می شود و به حماقت منو تو می خندد که سر کار گذاشت و زد رفت..از فردوسی گفت و ربنا خواند ما هم تشویق کردیم .

    1. الف می گوید

      دیدی که برای درمان به آمریکا نرفت

  17. حقگو می گوید

    محمد رضا شجریان یک … ناسپاس به ملت ایران است. پسر هنوز در صدا و سیما می خواند چون شهرت پدرش را کسب نکرده است ولی خودش ببعد از کسب شهرت خواهان عدم پخش صدایش از صدا و سیما شد و در جریان بعد از انتخابات ۸۸ با دشمنان این کشور همنوایی کرد.

  18. حامد می گوید

    اگر ایرانی ها به نیات پلید این شجریانی که فقط می تواند … بخواند پی ببرند اورا لعنت میکنند شجریان پیش از انقلاب و بعد از انقلاب با نقشه و با برنامه کار میکرد او برای اینکه مشهور شود و پولدار هر کاری کرد حتی برای مطامع خوبش نه تنها استاد گلپایگانی و استاد ایرج را زیر پا گذاشت بلکه موسیقی اصیل ایرانی را با ندانم کاریهایش و بی سوادیش و … خوانیش به بیراهه کشاند شجریان بسیار با هوش است و میداند چگونه نان را به نرخ روز بخورد بعد از انقلاب برخی از مردم ایران بر اثر تعصب و نه بر اثر مطالعه او را بهترین خواننده می دانند باید مطالعه و تحقیق کنیم انگاه نظر دهیم

  19. نرگس عالی دانشور می گوید

    سلام .به نظر من زندگی شخصی هر کس کاملا به خودش مربوطه و فرهنگ غنی اجازه دخالت در این موارد را به اشخاص غیر به خصوص کسانی که از دور قضاوت میکنند رو نمیده.و این ربطی به ایرانی با اروپایی بودن اسخاص نداره.و مسله دوم که حایز اهمیت هست وجود چنین صدای داوودی و طنین آسمانی و تبحر استادی جناب شجریان هست که مایه مباهات ملی و هنری هر ایرانی هنر دوستی خواهد بود.به جای اهانت و خود شکنی بهتر است کمی منصفانه برخورد کنیم.زندگی حرفه ای استاد به ما مربوط میشه که خوشبختانه یادگاری ارزشمند در تاریخ بلند ایران زمین خواهد بود و شاهکاری بزرگ در عرصه جهانی در هنر موسیقی که قرنها قبل و بعد چنین معجزه ای دیده نخواهد شد .هر چند ناملایمان نیز خود از شکوه این هنر آگاهند.سپاسگذارم.

  20. گلاره می گوید

    به نظر من حتی اگر شهرناز جمشیدی ساختگی و متن ساختگی باشد، داستان زندگی إستاد بزرگ ایران، ساختگی نیست.این نابغه بزرگ موسیقی ایران بعد از سی سال زندگی مشترک با کسی به نام کتایون خوانساری ازدواج کرده که حدودا ٢۵ سال از إستاد کوچکتر هست. در ونکوور صاحب فرزندی به اسم رأیان شده است. از تهران تا ونکوور، از ۵٣ تا ٢۶ سال سن ازدواج، از همایون نام تا رایان نام اختلاف بسیار زیادی هست. این اختلافات خود حکایت زندگی داخلی إستاد است. هر کسی میتواند در ذهن خود زندگی داخلی ایشان را تصور کند.اگر طلاق انجام شود بِنَا به دلائل خصوصی زندگی و أفراد زندگی مجدد اغاز کنند، کاملا همه چیز خصوصی هست و باید خصوصی باقی بماند؛ اگر زنی وارد زندگی زن دیگری شود و به خاطر ورود زن دوم طلاق صورت بگیرد، در این صورت زن دوم خیانتکار است و مسأله عمومی است و نه خصوصی. چون زنی به زن دیگر خیانت کرده است و به حیثیت ملی جامعه اسیب زده است. لذا اگر زنی به زن دیگری خیانت کند باید از زن اول و ملت سرزمین خود عذرخواهی کند. چه گاهی أوقات زنان صورت زنانه ، ارایش و پیرایش زنانه زیبا دارند اما شرف زنانه ندارند.به نظر من که در ونکوور زندگی میکنم نه این شهر چنگی به دل میزند و نه بچه به دنیا اوردن در این شهر هنر است. سیرت و شرف زنانه داشتن هنر است. من إستاد نابغه ایران زمین محمدرضا شجریان را دوست دارم. در کنسرتهای همایون عزیز، آقای صدای ایران شرکت میکنم. به هر صورت زنان باید اموزش شرافت ببینند و به هم نوع خود خیانت نکنند.

    1. ناشناس می گوید

      عالی گفتیید:”این زن آرایش و پیرایش زنان دارد اما شرف زنانه ندارد”

  21. مهدی می گوید

    به هر حال شجریان با همه احترامی که همه براش قائل اند کار خوبی نکرد زنش را طلاق داد .به هر حال عیب بزرگی است با داشتن فرزندانی همچون همایون ومژگان زن دوم بگیرد .

  22. دکتر ماریا می گوید

    ازدواج دوم شجریان کلا اشتباه بود البته زن دوم خیلی حرفه ای عمل کرد وبرای اینکه جاپایش را محکم بکند خواهرش آناهیتا را هم به پسر ۱۸ساله شجریان یعنی همایون غالب کرد ولی همایون متوجه شد واین زن را طلاق داد وشجریان هم به سزای عملش رسید.

    1. علی می گوید

      عالی بود دست مریزاد

  23. آماج می گوید

    به نطر من صدای شهرام ناظری خیلی بهتره

  24. عبداله می گوید

    تعجب میکنم چطوربااین همه اظهارفضلی که میکنیدتوی زندگی خصوصی دیگران سرک میکشیداصلابه من وشماچه ارتباطی داره امانکته مهمتراینه شمادرحدواندازه ای نیستید که درمورد خسروآوازایران نظربدید

    1. ناشناس می گوید

      خسرو آواز ایران خسرو آواز ایران. همون طور که میشه صداش رو دوست داشته میشه از نامردی اش ابراز تنفر کرد. صدای خوب داشتن و در موسیقی صاحب سبک بودن که حق ابراز انزجار از نامردی ای که در حق زنش کرده رو از آدم سلب نمی کنه.

  25. حسین می گوید

    اول که محمد رضا شجریان هم یک ادم هست همونطور که دیگران میتونن واسه زندگیشون تصمیم بگیرن بعد تو مملکت ما اینهمه طلاق و ازدواج هست نوبت به شجریان که رسید میشه یه چیز ماورا طبیعه من از جزییات این داستان اطلاعی ندارم پس قبل از اینکه هر کسی بخواد جانبداری کنه از طرفین این موضوع بدونید که در ضمینه هنر حد اقل این تجربه رو دارم و میدونم اگه کسی خبس طینت داشته باشه حالا هر کی میخواد باشه دیگه شجریان نمیتونه بشه چرا که در هنر به خصوص موسیقی اگر انسان نامطلوبی باشی دیگه احساس و قدرت تاثیر گذاری در ساز یا اوازت نمیتونه وجود داشته باشه
    بنظرتون صدای تمام خواننده های موسیقی ایرانی به اندازه شجریان بهتون حال میده .
    نتیجه گیری ازاد……

    1. سعید می گوید

      زنده باد خداوندگار اواز.
      زنده باد خسرو اواز ایران.
      زنده باد استاد شجریان.
      واقعا برای اونایی که که در مورد استاد اینقد بی رحمانه قضاوت میکنن متاصفم.
      انشالله که استاد هرجا هستن صحیح و سلامت باشن.

      1. بهار می گوید

        متاسفم!!!!!!! این درسته.شعار دادن و همه بلدن

      2. لیلی می گوید

        روح استاد نازنین شاد
        منزل نو بر ایشلن مبارک

        ولا تجسسوا ، و خداوند قوم فوضول که از کمترین فرهنگ برخوردارند را هم ادم و براه راست هدایت فرمایند

    2. ناشناس می گوید

      انقدر نویسنده و خواننده و نوازنده و فیلسوف هستند که آثارشون با قلب و روحها بازی کرده ولی انسانهای مزخرفی بودند. بله کاملا امکانش هست که یکی همسر چرت و بیخودی باشه ولی خوب بخونه و بنویسه و هنرش و صداش قلب و روح آدم رو نوازش کنه.

  26. بزرگوار می گوید

    پس بشین تا شوهرت سرت یکی بیاره بعد که آدما بی تفاوت از کنارت رد شدن اونوقت بگو اصلا به شما چهربطی داره نشستین فلان….

  27. بابا می گوید

    افسوس برای تو که نفهمیدی نباید آرزوهای یک زن رو که بچه ها رو بزرگ کرده زیر پا گذاشت و یک عمر صبوری و زحمت رو نادیده گرفت بعدم رفت با ه نفر هم سن دخترش ازدواج کرد، برو به نظرم توبه کن مبادا با کسی همچین کاری کنی

  28. یک آدم می گوید

    نامردان خیانتکار ،فرقی نمیکنه چه کاره باشند ،خیانت یعنی ظلم
    ،کسی که به خاطر هوس خودش به همسرش که سالیان سال کنارش بوده خیانت کنه ،به مردمش هم خیانت می‌کنه ،شجریان حتی با رفتن به دنبال موسیقی به پدر و مادر خودش هم به نحوی خیانت کرد ،از اون آدم هایی است که میگه دل و بچسب بقیه و بیخیال ،نمیدونم چرا خیلی ها سر یک سری مسایل سنگشو به سینه میزنند ،شجریان شاید برای خیلی ها خواننده بزرگی باشه ولی اصلا بزرگ مرد نیست

  29. مهتا می گوید

    حالا واقعا لازم بود متن نامه ی به اصلاح خودتون شایعه رو به طور کامل در ابتدای متن بیارید و بعد تکذیبش کنید؟؟؟

  30. مهتا می گوید

    دوستان وقتی مادر عزیز همایون آنقدر خانم بزرگواری هستند که اجازه مداخله دیگران رو در زندگی شخصشون ندادن…. وقتی دختر خانم های استاد و همایون نازنین به پدرشون حق انتخاب دادن…. شما چرا مشکلات خودتون رو نادیده گرفتید و به خودتون حق اظهارنظر درباره ی زندگی مردی رو میدید که دنیا به وجودش افتخار میکنه….
    التماس تفکر

  31. ناشناس می گوید

    حتما لیاقت استاد رو نداشته.اصولا همه زنها ناسازگارند مگر خلافش ثابت بشه

    1. ناسناس می گوید

      من احتمال می دهم این نامه از خانم فر خنده گل افشان باشد اما به خاطر حفط حرمت خانوادگی بنام مجعول… بالا نوشته شده است و همچنین رابطه بین بچه هایش یعنی همایون و… با پدرشان خراب نشود و حتی احتمال می دهم همایون وسه دخت خانم فرخنده از نوشتن این نامه خبر داشته باشند وبنام یک اسم جعلی نوشته شده تا آبروی خانواده حفظ شود ملی به نطر من کار محمد رصا شجریان در طلا ق زن اول اازدوج با زنی ۲۶ ساله نهایت بی وفایی و نامردی است

  32. Narvan می گوید

    جالب اینه حتی اسم همسر اول اشتباهه! اونوقت ازش نامه هم منتشر شده! و تازه یه عده هم نظر دادن و ابراز انزجار کردن! واقعا متاسفم!

  33. آشنا می گوید

    شجریان خیانت کار !!!
    میگویند شجریان به کشور و دین خیانت کرده است !!

    چرا درست نباشد ! وقتی مردی به زندگی ۳۱ ساله خود با همسر و همراه اولش خیانت کند ۰را به کشور خیانت نکند !!؟؟؟


    وقتی به چهره شکسته و افسرده همسر اول نگاه کنی میفهمی معنی این حرفها را !!

  34. صبا می گوید

    وفاداری و اصالت و ظالم نبودن خیلی مهمه، ولی چرا یک زوج باید به جایی و نقطه ای در رابطه برسند. که دیگر عاشق هم نباشند. و باید همدیگر را تحمل کنند. چرا زن و شوهر محکومند به این که همیشه ادعا کنند که عاشق همند. بعضی از زوج ها به معنای واقعی کلمه واقعا تا سالمندی عاشق هم می مانند. ولی نمی توان یک نسخه را برای همه پیچید. و همه زوج ها را مجبور کرد تا آخر عاشق هم بمانند. انسان ها خودشان انتخاب نمی کنند عاشق چه کسی باشند. عشق مراقبت می خواهد. و خیلی زیرلایه های دیگر لازم است تا به شکل حقیقی و درونی دو نفر همیشه عاشق هم بمانند. وقتی مردی زنش را رها می کند. حق نداریم تنها آن مرد را متهم به نامردی کنیم. چون هر دوی آن زوج در برقراری روابط عاشقانه تر کم کاری کرده اند. و هر دوی آن زوج در سرد شدن احساسات هم شریکند. پس نمی توانیم به همین سادگی زندگی استاد گرانقدر را نقد کنیم. استادی که روز مرگش با اربعین حسینی در یک روز است. و با عزت تمام در کنار آرامگاه فردوسی بزرگ به خاک سپرده شد. بهتر است به جای نقد و انتقاد، عشق را در زندگی تان تزریق کنید و نقطه ضعفی برای جدایی نگذارید.

  35. صبا می گوید

    چرا فقط نظرات انتقادی رو اجازه پست میدید

  36. Mina می گوید

    سلام
    امیدوارم حال همگی خوب باشه
    من با اینکه تفکرات فمنیستی دارم اما خیلی جالب بود برام آقای شجریان ۳۱ سال باهمسر اولش زندگی کرد و از سال ۷۱تا الان میشه ۲۸ باقیمانده عمرش با همسر دومش

  37. Mina می گوید

    به نظر من قابل تقدیر چون ایشون در انتخابشون استمرار داشتن. هرکی حق داره هرجور دلش خواست زندگی کنه. ایشون به هر دلیلی دیگه نخاستن زندگی اولشون این حق نیست که همیشه پای اون انتخاب بمونن چون شجریان هستن. حتی وقتی مجدد ازدواج کردند ۲۸سال زندگی پاش گذاشتن که اگر بیشتر عمر میکرد بازم میموند. کاش همه مردها اینقد پشت انتخابشون بگیرن قابل تحسین

    1. ژاکلین می گوید

      میشه لطفا .. زیادی نخوری بازم سلیقه ای برخورد کردی این مردای کثیف ایران همشون یه پخن از زنت بدت میاد طلاق بده نه اینکه بعد ۳۰ سال .. جدید و باطراوت و زنانه تر پیداکنی …‌زن اولیه خیلی ازگل بود که سر قبرش وایستاد البته قسمت وبخشی از وجودش بود که علاقه مند هم بود و مثل گلاب ادینه قدرت جدایی ازش رو نداشت خیلی از زنان ارزششون کم میشه ولی به خاطر دلشون کوتاه میان که اشتباس….