چرا دامنه نوسان سهام از ۵ به ۲ درصد کاهش یافت؟ /آیا نقدیندگی از بورس خارج می شود؟

0

براساس اطلاعیه منتشر شده بر روی فرابورس ایران، مطابق با ششصد و بیست و نهمین جلسه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، اصلاحات مصوب «دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران»، در اجرای مفاد بند ۱۱ ماده هفت قانون بازار اوراق بهادار و به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران، مقرر شد دامنه نوسان قیمت در تمامی نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران از روز شنبه به ۲ درصد کاهش می‌یابد.

همچنین تابلو قرمز پایه فرابورس ایران کماکان دارای دامنه نوسان یک درصد خواهد بود. تغییرات دامنه نوسان در مقاطع زمانی سه ماهه از زمان اجرا قابل بازنگری است.

براین اساس با توجه به برقراری حجم مبنا در بازارهای شرکت فرابورس، مقرر شد که مفاد ماده‌های ۲۵ تا ۲۸ از فصل هشتم گره معاملاتی دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران عیناً در دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار تهران نیز اعمال شود.

البته این تصمیم ناگهانی سازمان بورس ممکن است مسئولان این سازمان را در برابر برخی انتقادها و سوالاتی قرار دهد از جمله این که چرا تنها در فاصله چند هفته که شرط و شروط داشتن مدرک تحصیلی را با هدف ورود بیشتر نقدینگی جهت دریافت کد معاملاتی برداشتند، حالا موانعی را برای ورود نقدینگی به بازار سهام تصویب و اجرایی می‌کنند؟

البته برخی کارشناسان نیز اخیرا از روند صعودی شاخص بورس و ورود افراد تازه کار به بازار سرمایه ابراز نگرانی کرده بودند.

***

محمد صادق الحسینی با اشاره به تصمیم تازه سازمان بورس برای محدود کردن دامنه نوسان قیمت به ۲ درصد از روز شنبه در معاملات بورس و فرابورس گفت: راهی که برای کنترل بازار سهام از سوی وزارت مربوطه در پیش گرفته شده غلط و برای اقتصاد ملی خسارت‌بار است.

وی افزود: راه کنترل حباب در سهام برخی شرکتها این نیست که دامنه نوسان قیمت به دو درصد محدود شود و، راه‌حلی غلط برای دغدغه‌ای درست در پیش گرفته شده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: چنین اقدامی آنهم بدون ذکر موقتی بودن (مثلاً چند روز) برای کلیت یک بورس در بورس‌های شناخته شده کم‌سابقه و بی‌سابقه است.

وی توضیح داد: در اقتصادهای پیشرفته تشویق می‌کنند تا حجم نقدینگی در بازار دارایی از جمله بازار سهام بچرخد و به تورم دامن نزند بطوریکه شاخص بورس آمریکا در ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۳ برابر شاخص قیمتها رشد کرده است.

صادق الحسینی گفت: مدیرعامل شرکت بورس اذعان کرده بدلیل فشارهای مالیاتی و دیگر توصیه‌ها مجبور به اخذ این سیاست شده‌اند. باید به سازمان بورس اجازه داده شود مثل بانک مرکزی بدون قبول فشارهای مقامات بالاسری تصمیمات کارشناسی بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ