آمار و ارقام تعداد سهامداران جدید /چند درصد مردم ایران در بورس هستند؟

0

بر مبنای آمارهای سپرده گذاری مرکزی نرخ رشد ثبت کدهای جدید بورسی طی سال های گذشته قابل توجه بوده، به طوری که تعداد افرادی که در سال ۹۸ کد بورسی دریافت کرده اند نسبت به سال ۹۷ بیش از ۷،۵ درصد افزایش یافته و همچنین در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ با رشد حدود ۹ درصدی همراه بوده است.

در بررسی ماهانه کدهای ثبت شده آمار و ارقام ثبت شده نشان می دهد که اشتیاق سرمایه گذاران برای حضور در بازار سرمایه طی ماه های اخیر بیش از ۲ برابر افزایش یافته است. بر مبنای این آمار تعداد کدهای جدید ثبت شده در زمستان گذشته با کدهای جدید به ثبت رسیده در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۸ تقریبا برابری می کند.

تاکنون بیشترین رشد نرخ کدهای بورسی ثبت شده مربوط به سال ۹۰ بوده که در این سال بیش از ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار کد بورسی جدید به ثبت رسید. این موضوع به اوج گیری معاملات آنلاین در سال ۹۰ باز می گردد. مضاف بر این که در آن سال بازار ابزارهای نوین مالی در فرابورس رونق زیادی یافته بود و تخصیص تسهیلات مسکن نیز با افزایش قابل ملاحظه ای مواجه بود. همین امر موجب جذب تعداد زیادی از افراد به بازار سرمایه و دریافت کد معاملاتی در سال ۹۰ شد.

اما نکته قابل توجه تر میزان رشد ماهانه کدهای بورسی است. طی یک سال اخیر به طور میانگین در هر ماه بیش از ۶۸ هزار کد معاملاتی جدید به ثبت رسیده است. در حالی که در فروردین ماه ۹۸ تعداد ۵۵ هزار کد بورسی جدید ثبت شده بود این رقم در دو ماه پایانی سال ۹۸ با رشد قابل توجهی به ترتیب به ۱۵۴ هزار کد در بهمن ماه و ۱۷۲ هزار کد جدید در اسفند ماه رسید که البته با در نظر گرفتن بازدهی قابل توجه بازار سرمایه در سال ۹۸ و مقایسه آن با بازدهی سایر بازارها رفتاری کاملا منطقی از جانب سرمایه گذاران به نظر می رسد.

در سال ۹۸ بازدهی بازار سرمایه در حالی به طور میانگین از ۱۸۰ درصد عبور کرد که این بازدهی در بازار طلا حدود ۴۰ درصد و در بازارهای سکه و دلار نیز نزدیک به ۲۰ درصد بود. البته باید توجه داشت که بازدهی بیش از یک سوم از سهام بازار سرمایه در سال ۹۸ بالاتر از ۴۰۰ درصد بود. بنابراین تمایل سرمایه گذاران به بازار سرمایه و چرخش نقدینگی به سمت بورس امری عقلایی است.

جذابیت بازار بورس برای سرمایه گذاران به خصوص طی سه ماهه سوم سال گذشته دوچندان شده است ، به طوری که ورود پول جدید توسط حقیقی ها در فصل زمستان با جهش قابل توجهی نسبت به سایر فصول کاملا ملموس بود.

حقیقی ها که در بهار ۹۸ جمعا ۲،۱۱۱ میلیارد تومان، در تابستان ۲،۵۲۹ میلیارد تومان و در پاییز ۳،۱۰۴ میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار کرده بودند در فصل زمستان ۹۸ بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان پول نو به بازار سرمایه سرازیر کردند. با آغاز سال جاری بازار سرمایه عده بیشتری را به خود جذب کرد و جریان ورود نقدینگی شدت بیشتری گرفت. به نحوی که در فروردین ۹۹ بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان پول جدید توسط حقیقی ها وارد بازار شد. این مبلغ در ۱۳ روز معاملاتی اردیبهشت ماه به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

با وجود این که آمارها نشان می دهد که تاکنون بیش از ۱۲ میلیون کد معاملاتی به ثبت رسیده اما پر واضح است که همگی این کدها فعال نیستند. شاید منطقی تر باشد که برای اطلاع از تعداد کدهای معاملاتی فعال در بازار سرمایه میزان مشارکت در عرضه های اولیه را مدنظر قرار دهیم.

بر مبنای آمار موجود تا پایان سال ۹۸ تعداد کدهای فعال در بازار سرمایه حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بود که این تعداد در سال ۹۹ تا آخرین عرضه اولیه انجام شده به بیش از ۲ میلیون و ۳۵۷ هزار رسیده است. یعنی تقریبا طی دو ماه گذشته حدود ۷۵۰ هزار کد بورسی فعال به ثبت رسیده و به تعداد سرمایه گذاران فعال بورس افزوده شده است.

شتاب رشد سرمایه گذاری در بورس را می توان از افزایش قابل توجه ارزش معاملات خرد در ماه های گذشته نیز به وضوح درک کرد. به نحوی که از ابتدای سال جاری تاکنون سهامداران حقیقی بیش از ۳۱۶،۹۵۶ میلیارد تومان معامله در بازار سرمایه انجام داده اند که این مبلغ نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۶ برابر شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ