آیا روش های لاغری بعد از زایمان را می‌دانید؟

0

اطلاع از روش های لاغری بعد از زایمان برای هر خانم تازه فارغ‌شده‌ای که برای تناسب اندام خود نگران است، اهمیت بسیار زیادی دارد. پروسه بارداری، پروسه‌ای پر رمز و راز و چالش‌برانگیز است که دغدغه‌های خاص خودش را دارد. لاغری بعد از زایمان یکی از چالش‌های مادرانی است که به تازگی وضع حمل کرده‌اند. بسیاری از مادران باردار در دوران بارداری به دلایل مختلف اضافه وزن بسیار زیادی پیدا می‌کنند. یکی از مهمترین دلایل برای اضافه وزن بارداری پیش نگرفتن لایف استایل سالم در این دوران است. هنوز بسیاری از خانم‌ها نمی‌دانند که دو برابر خوردن در دوران بارداری به هیچ وجه درست و علمی نیست و چیزی جز وزن بیشتر و بیماری برای خودشان و جنین همراه نخواهد داشت. جنین و نوزاد شما برای سالم و سلامت بودن باید در محدوده نرمال وزن باشد (بین ۲۵۰۰ تا۳۵۰۰کیلوگرم). اضافه وزن در هر شرایطی تهدید کننده سلامتی است.

روش‌های لاغری بعد از زایمان کدامند؟

لاغری بعد از زایمان

  1. شیردهی

روش های رسیدن به نتاسب اندام و لاغری بعد از زایمان تنوع بسیار زیادی دارد؛ اما مهمترین و پیش پا افتاده‌ترین و البته ساده‌ترین عاملی که به لاغری بعد از زایمان کمک بسیار زیادی می‌کند، شیردهی است. شاید بگویید که برای شیر داشتن باید تغذیه بیشتری داشته باشید، اما واقعیت این است که شیردهی به تغذیه بیشتر و دو برابر نیاز ندارد؛ شیردهی به تغذیه خوب و سالم و مقوی و مغذی نیاز دارد. بنابراین اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید و نوزاد خود را از سینه تغذیه کنید، یکی از ساده‌ترین روش‌ها را برای لاغری بعد از زایمان پیش گرفته‌اید.

باید بدانید که کاهش وزن بعد از زایمان به زمان نیاز دارد. هر چه در دوران بارداری بیشتر وزن اضافه کرده باشید، باید زمان بیشتری برای از دست دادن وزن صرف کنید. وزن کم کردن بعد از دوران بارداری باید طوری باشد که به کیفیت شیر مادر لطمه وارد نکند. اگر بانویی برای لاغری بعد از زایمان جدیت داشته باشد و با برنامه‌ریزی برای رسیدن به این هدف تلاش کند، بدون شک به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

  1. ورزش کردن و تحرک داشتن

یکی دیگر از روش های لاغری بعد از زایمان ورزش کردن است. بعد از زایمان باید ورزش کردن را با تمرینات سبک شروع کنید. سعی کنید حداقل روزانه نیم ساعت پیاده روی عادی داشته باشید.

  1. به دنبال رژیم‌های سریع نباشید

رژیم‌های سریع معمولا کم کالری هستند و هدفشان کاهش وزن بالا در مدت کوتاه است. این در حالی است که بدن شما بعد از تولد فرزندتان برای ترمیم و ریکاوری به مواد مغذی و سالم نیاز دارد تا به سالمترین حالت خود بازگردد و بتواند به اندازه برای نوزاد شیر تولید کند. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. غذاهای کم خاصیت را کنار بگذارید و به دنبال غذاهای مفید و مغذی باشید. سالمون، ساردین، تن، گوشت بدون چربی، مرغ، تخم مرغ، لوبیا، حبوبات، ماست و غلات کامل سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، کلسیم، پروتیین و فیبر هستند و برای یک مادر شیرده ترکیبات مناسبی به شمار می‌آیند.

  1. میان وعده‌های سالم مصرف کنید

وقتی پروتیین به رژیم غذایی شما اضافه شود، سرعت سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه اشتها کم می‌شود؛ زیرا پروتئین نسبت به دیگر مواد مغذی به تولید گرمای بیشتری نیاز دارد؛ یعنی بدن برای هضم پروتئین، انرژی بیشتری مصرف می‌کند و کالری بیشتری می‌سوزاند. از جمله منابع سالم پروتئین می‌توان به گوشت قرمز، تخم مرغ، ماهی، حبوبات، آجیل‌ها، دانه‌ها و لبنیات اشاره کرد.

  1. به سراغ غذاهای فراوری شده نروید

اگر اصلاح تغذیه مهمترین روش برای لاغری بعد از زایمان نباشد، قطعا یکی از روش های لاغری بعد از زایمان است. دوری از غذاهای فراوری شده و رعایت رژیم غذایی که در بالا به آن اشاره کردیم، می‌تواند برای شما لاغری به همراه داشته باشد. غذاهای فرآوری شده سرشار از قند، چربی‌های ناسالم، نمک و کالری هستند. همه این مواد تلاش شما برای رسیدن به کاهش وزن را خنثی می‌کنند. منظور از غذاهای فراوری شده فست‌فودها، غذاهای بسته بندی شده، چیپس، کوکی، کیک‌، شیرینی، شکلات، غذاهای آماده و میکس‌ها است.

  1. به اندازه کافی آب بخورید

نوشیدن آب بسیار مهم است. نوشیدن آب کافی برای تمام کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند، ضروری است. تنها با نوشیدن یک لیتر آب یا بیشتر در طول روز، می‌توانید در طول ۱۲ ماه ۲ کیلو بیشتر وزن کم کنید. برای خانم‌های شیرده نوشیدن آب و هیدراته نگه داشتن بدن بسیار مهم است؛ زیرا آب باعث می‌شود مایعاتی که به واسطه شیردهی از دست می‌دهند، جایگزین کنند. همیشه قبل از شروع وعده‌های غذایی، آب بنوشید.

  1. خوب بخوابید

گرچه خوب خوابیدن و عمیق و کامل خوابیدن برای مادری که نوزاد دارد و شیر می‌دهد، کمی دور از انتظار و سخت ممکن است، اما سعی کنید تا فرصت مناسبی پیدا می‌کنید، بخوابید. واقعیت این است که خواب ناکافی در مادران تازه وضع حمل کرده به اضافه وزن بعد از زایمان ختم می‌شود. به طور کلی کمبود خواب با افزایش وزن ارتباط دارد.

  1. وعده‌های غذایی خود را بیشتر کنید

به جای اینکه وعده‌های غذایی را با حجم زیاد و دفعات کم بخورید، از حجم کم و وعده‌های زیاد استفاده کنید. یعنی به جای سه وعده اصلی غذا در یک روز، از شش وعده غذا استفاده کنید. به این ترتیب احساس گرسنگی نمی‌کنید و زیاده‌خواری نخواهید داشت.

  1. استرس نداشته باشید

این روزها ثابت شده است که استرس عامل اصلی هر نوعی از بیماری است. پس اگر برای لاغری بعد از زایمان تلاش می‌کنید، استرس را کنار بگذارید و آرامش داشته باشید. به طور کلی استرس بر روند کاهش وزن تاثیر منفی دارد. بنابراین سعی کنید تا جایی که می‌توانید استرس خود را کم کنید.

علل افزایش وزن بعد از زایمان

  • کم خوابی
  • افسردگی پس از زایمان
  • غذا خوردن برای دو نفر
  • زندگی بی تحرک و یکجا نشینی طولانی مدت برای شیر دادن
  • خوردن باقی مانده غذاها
  • تیروئید

بدانید و آگاه باشید

چاقی، به عنوان یکی از مهمترین دلایل برای ابتلا به بیماری‌های مختلف، به شدت تهدید کننده سلامتی است. اگر هر یک از این روش‌های لاغری بعد از زایمان را رعایت کنید و به سلامتی خود در هر حالتی اهمیت دهید، مطمئن باشید که به نتیجه مطلوب می‌رسید. برای تناسب اندام خود اهمیت قائل باشید، اما در این امر زیاده‌وری نکنید و با برنامه‌ریزی دقیق پیش بروید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ