راز موفقیت علی حاجی محمدی صاحب همیار وردپرس +عکس

3

مصاحبه مجله خلاقیت با علی حاجی محمدی مدیر وبسایت همیار وردپرس

سایت هایی که با قالب آماده وردپرس روز به روز در ایران و جهان همه گیر تر می شوند و برندهای بزرگتری به سمت استفاده از آن کشیده می شوند. این سایت ها به دلیل قالب های آماده ای که دارند و برنامه نویسی نمی خواهند، کارآفرینی اینترنتی را برای بسیاری از علاقه مندان این حوزه آسان کرده اند که با بازدهی بسیار خوبی هم همراه است. با توجه به این تحول، تصمیم گرفتیم با علی حاجی محمدی بنیانگذار برند همیار وردپرس در ایران گفت و گویی داشته باشیم و درباره چند و چون این فناوری و تاثیری که می گذارد صحبت کنیم که در ادامه می خوانید:

وبمستران هوشمند همیار وردپرس مارکت وردپرس کسب درآمد از سایت کسب درآمد از اینترنت قالب حرفه ای وردپرس بیوگرافی علی حاجی محمدی

مدیریت مجموعه همیار وردپرس بر عهده چه کسی است و این مجموعه کارش را از چه مقطع و چه زمانی آغاز کرده است؟

با عرض سلام. من علی حاج محمدی، بنیانگذار مجموعه همیار وردپرس هستم. کار اصلی من طراحی سایت بود و با یک سری از سیستم های مدیریت محتوا که به وسیله گروه های برنامه نویسی خارجی ایجاد میشوند، کار می کردم. سیستم های مختلفی از جمله datalife را آزمایش کردم. بعد از مدتی به سیستمی برخوردم که بسیار قدرتمند کار میکرد و پیش می رفت. برنامه نویسان آن سیستم هم افراد قدرتمندی بودند. اسم این سیستم وردپرس بود. تاریخچه وردپرس اینطور بود که اولین سیستم آن در آدرس wordpress.com بوده و یک سیستم وبلاگ دهی مثل بلاگفا بود. فعالیت خوبی داشتند. مدیر این سیستم، آقای مت مولنوگ، سیستم وبلاگش را به صورت رایگان عرضه کرد.

ده پانزده سالی هست که وردپرس مشغول فعالیت است. گروهی هم در ایران بودند که روی وردپرس فارسی کار و هسته آن را عرضه میکردند. وقتی خودم کار با این سیستم را شروع کردم و خواستم که وبسایت مشتریانم را با استفاده از وردپرس طراحی کنم، متوجه شدم که هیچ منبع فارسی ای در این زمینه وجود ندارد و مجبور بودم سوالاتی که در حین طراحی سایت مشتریان پیش می آمد را به انگلیسی جستجو کنم. اینطور شد که وبلاگی هم ایجاد کردم تا مشکلاتی که با آنها برخورد میکردم و راه حلشان را در آن بنویسم تا افرادی که سطح زبانی بالایی ندارند هم بتوانند از آن استفاده کنند. من فقط اطلاعاتی که به دست آورده بودم را با کاربران به اشتراک می گذاشتم اما متوجه شدم که گوگل به بلاگ من نمره ۵ داد. برایم عجیب بود و کارشناسانی که در زمینه سئو کار میکردند هم به من گفتند که این نمره اشتباه شده و درست نیست. بعد از چند وقت که رنک وبلاگم بالا رفت، شرکت های مختلفی با من تماس گرفتند و درخواست درج آگهی دادند. وقتی برای وبلاگم تبلیغات گرفتم، متوجه شدم که درآمد تبلیغات از درآمد طراحی سایت با آن همه دردسر راحت تر و شیرین تر است. برای همین تصمیم گرفتم مانور بیشتری روی سایتم بدهم و محتوای بیشتری در آن گذاشتم و آموزش هایم را کامل تر کردم. تعداد آموزش های بلاگم که بالا رفت، تعداد افرادی که مایل به آموزش خصوصی بودند هم زیاد شد. من شروع کارم در اصفهان بود و جالب است بدانید که درآمد طراحی سایت در اصفهان خیلی زیاد نیست. برای همین تصمیم گرفتم سرفصلی آماده کنم و دوره ای تحت عنوان «صفر تا صد طراحی سایت» برای اولین بار در ایران تدریس کنم و فرآیند طراحی اولیه در فتوشاپ، کد نوشتن و تبدیل به وردپرس را آموزش دهم. البته از همان اول خیلی از همکارانم با این قضیه مخالف بودند و دوست نداشتند که کار طراحی سایت کاری همه گیر شود. در حالی که این یک فرهنگ جا افتاده ست و کسی که بخواهد هرطور که شده یاد میگیرد.
اولین دوره من در تابستان برگزار شد و استقبال مردم بسیار عالی بود. دوره دوم که در پاییز برگزار شد اما با اقبال زیادی مواجه نشد. زمستان دوره ای نگذاشتم و تصمیم گرفتم برای بهار مجددا کلاس بگذارم. به دلایلی بهار را در تهران شروع کردم و تصمیم گرفتم که در همینجا دوره بعدی را برگزار کنم و تا مقدمات این کار را فراهم کردم، تابستان شده بود. دوره های من ۱۶ نفره بود اما در تهران ۳۲ نفر ثبت نام کردند. استقبال خیلی بیشتر شده بود. با بررسی هایی که در گوگل آنالیز (ابزار گوگل که آمار و روند بازدید سایت را نشان میدهد) انجام دادم، متوجه شدم که وقتی میخواهم کاری را حضوری انجام دهم، باید شهر را متناسب با بازدیدکننده ها انتخاب کنم. ۱۶ درصد بازدیدکننده های من تهران و حدود ۵ درصد اصفهان بودند. بنابراین می بایست که تلاش من در اصفهان چندین برابر تهران باشد.

وبمستران هوشمند همیار وردپرس مارکت وردپرس کسب درآمد از سایت کسب درآمد از اینترنت قالب حرفه ای وردپرس بیوگرافی علی حاجی محمدی

پس فعالیت رسمی تان از تهران شروع شد؟

بله. من حول و حوش سال ۹۱ دفتری در تهران گرفتم و تعداد کارمندانم را افزایش دادم و کارمند طراحی وب گرفتم که در طراحی ها کمکم کند. همانطور که گفتم سومین دوره صفر تا صد که در تهران برگزار شد بسیار موفقیت آمیز بود و همان جا بود که چندین نفر از شمال و جنوب ایران تماس گرفتند و درخواست کردند که از کلاس ها فیلم برداری شده و به صورت اینترنتی فروخته شود. ایده بدی نبود. از طریق شبکه های اجتماعی فیلمبردار پیدا کردم و کلاس ها را به صورت پکیج عرضه کردم و همین پکیج ها باعث شدند که من درآمد خوبی به دست آورم و از رنج ۶۰۰هزار تا یک میلیون تومان درآمد ماهانه به دست آمده از طراحی سایت به ۲۰ میلیون تومان درآمد آموزش برسم. همین باعث شد که من کار طراحی سایت را رها کنم و به آموزش بقیه مباحثی که بلد بودم، بپردازم.

آدرس اولین دامنه ای که ثبت کردید و آموزش های طراحی سایت را در آن می گذاشتید، چه بود؟

اولین دامنه ای که ثبت کردم، داستان جالبی دارد. من دامنه wordpress98.com را ثبت کردم ولی بعد از مدتی که رتبه خوبی به دست آوردم و بازدیدهایم زیاد شدند، ایمیل هایی دریافت کردم و متوجه شدم که wordpress.com از من به دلیل شباهت دامنه شکایت کردند و مدعی شدند که رتبه و بازدید خوبی که به دست آورده ام، ناشی از شباهت اسمی وبسایتم به وبسایت فوق بود. به هرحال در این ماجرا آنها برنده شدند و من دامنه ام، یعنی هویت وبسایتم را از دست دادم.

حتما بخوانید  گزارش اولین جامعه وردپرسی

شرکت همیار وردپرس به طور رسمی از چه سالی کارش را شروع کرد و چه خدماتی ارائه میدهد؟

ما از سال ۹۰ کارمان را شروع کردیم و اولین هدفمان این بود که فرهنگ سازی کنیم تا مردم از وردپرس و سیستم های رایگان بدون نیاز به کد نویسی های پیچیده استفاده کنند. ما دوباره دپارتمان طراحی وبسایت را ایجاد کرده ایم. خدمات طراحی وبسایت بر پایه وردپرس است که فقط هزینه هایی مانند طراحی قالب اختصاصی، افزونه نویسی، هماهنگی با پنل های پیامکی، درگاه های بانکی، سیستم پستی و ایجاد فروشگاه آنلاین از آنها گرفته میشود و برای نصب وردپرس از آنها وجهی گرفته نمیشود. عمده فعالیت ما آموزش بوده و هست. تا به امروز به صورت فروش پکیج های آموزشی فعالیت میکردیم اما از این به بعد قصد داریم دوره های آنلاین برگزار کنیم.

یعنی دیگر دوره های حضوری برگزار نمی کنید؟

بر اساس تصمیمی که گرفتیم، دوره صفر تا صد را در تابستان امسال متوقف کردیم و در حال حاضر دوره ای حضوری تحت عنوان «وبمستران هوشمند» ایجاد کردیم. دلیل جدا شدن من از دوره صفر تا صد و روی آوردن به وبمستران هوشمند این است که به دلیل ابزارهای آماده ای که در حال حاضر موجود است، کسی حاضر نیست حتی یک خط کدنویسی کند و ترجیح میدهد از یک قالب آماده استفاده کرده و همان را توسعه دهد.

همیار وردپرس چه تغییراتی در دنیای وب و برای کاربران وب ایجاد کرده است؟

طبق گزارش های اعلام شده، حدود ۲۵ درصد از فضای اینترنت جهان بر پایه وردپرس است و جزو پر استفاده ترین سیستم هاست. در ایران تا چند سال پیش اصلا استفاده از یک سیستم آماده جا افتاده مرسوم نبود ولی ما داریم تلاش می کنیم تا این فرهنگ را جا بیندازیم و تغییری که ایجاد شده این است که ذهنیت مردم از برنامه نویسی و تصور دشوار بودن وبسایت و منوهای سخت آن فاصله گرفته است. همیار وردپرس نشان داده است که خود وردپرس سیستمی کاملا ساده و لذت بخش است و میتوان تنها در عرض ۵ دقیقه وبسایتی ایجاد کرد. علاوه بر این برای طراحان وب بستری فراهم کرده تا بتوانند بر روی آن بستر کسب درآمد کنند.

به تازگی نسخه جدیدی از همیار وردپرس ارائه شده است. لطفا در مورد ویژگی ها و تغییرات آن برایمان بگویید.

ما هر سال یا هر دو سال نسخه ای جدید ارائه میدهیم و نگرش های جدیدمان را در آن اعمال میکنیم. من تا دو سال قبل علاقه زیادی به جذب تبلیغات داشتم ولی در نسخه جدید سایت تبلیغات به کلی حذف شده و فضای عریض و فوق العاده ای برای خواندن مقالات ایجاد شده است زیرا تبلیغات چشمک زن و ستون کناری که حاوی مطالب متفرقه بود نیز حذف شده تا حواس کاربر پرت نشود. ضمنا تصمیم گرفته ایم که مطالب سطح بالاتری نیز عرضه کنیم و در این راستا از اساتید بزرگی مانند آقای بقوسیان، آقای رضا شیرازی دعوت کرده ایم تا با همکاری کنند. وجه تمایز این نسخه مطالب سطح بالا یا همان مطالب اکسیژنی (بر اساس شعارمان که اکسیژن وردپرسی ها هست) و دوره های آنلاین است. تا چند روز آینده فروش پکیج ها نیز متوقف میشود و هرکسی بخواهد از آموزش های ما استفاده کند باید از دوره های آنلاین استفاده کند.

برای آینده شرکت همیار وردپرس چه برنامه ای دارید؟

دوست دارم در آینده کاربران و کسانی که از مطالب همیاروردپرس استفاده میکنند، بخشی از بار آموزشی سایت را به عهده گرفته و مطالب آموزشی ایجاد کنند و با ما همکاری کنند. هدف من این است که در آینده همیاروردپرس به بزرگترین منبع در زمینه وردپرس تبدیل شود و این منابع را تا حد امکان به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهیم.

علی حاجی محمدی: متاسفانه یا خوشبختانه بنده رشتم دانشگاهیم هیچ ارتباطی به نرم افزار نداره. بنده در رشته مهندسی مواد – گرایش متالوژی صنعتی در حال سپری کردن دوران مقدس دانشجویی هستم.

جالبه، من دانشجویان نرم افزار زیادی رو دیدم که تجربه راه اندازی یک وبلاگ ساده رو هم ندارند…
شما فرمودید که قبل از وردپرس با چند سی ام اس دیگه کار کردید، می تونم بپرسم با چه سی ام اس هایی و دلیل اصلی شما برای انتخاب وردپرس چی بوده؟

خب بنده با نیوک و دیتالایف کار کردم اما توی این سیستم ها هم ضعف پشتیبانی دیدم و هم محدودیت طوری که خیلی از کارهای پیش پا افتاده که میخواستم پیاده سازی کنم هم هزینه جدا میخواست و هم اینکه خود اصل این سیستم ها در بین سایر زبان ها آنقدر محبوب و رضایت بخش نبود و با توجه به شهرت جوملا و وردپرس و تست این دو سیستم تصمیم به انتخاب وردپرس نمودم.

آیا وردپرس مزیتی داره که اگه جوملا کاران به اهمیتش پی ببرن جوملا رو رها کنن؟
هر سیستم یه مزیتی داره و یک سری معایب، وردپرس انعطاف پذیری زیادی داره اما برای این انعطاف منابع خوب فارسی نیست اما جوملا هم کتاب چاپ شده دارد و هم سی دی های آموزشی در بازار و اکثر دانشجویان نرم افزار هم با جوملا آشنا میشوند، اما بنظر بنده انتخاب سیستم نمیتواند تعصبی باشد و باید با توجه به هدفی که برای سایت دارید سیستم را انتخاب کنید.

جشن ۱ سالگی مارکت وردپرس

وقتی ایده رونمایی از مارکت وردپرس را داشتیم اکثر دوستان و اطرافیان بر این عقیده بودند که امکان فروش فایل های وردپرسی نیست ولی خب میخواستم یک درآمدزایی برای اهالی وردپرس ایجاد کنند تا هم از وردپرسیبودن خود افتخار کنند و هم از درآمدی که دارند رضایت داشته باشند به همین دلیل تصمیم به راه اندازی گرفتیم و با کمک دوستان راه اندازی نمودیم.

سایت های رقیبی وجود داشتند که یکی از آنها جشن ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومانی فروش هم گرفته بود که ذهن ما را حسابی مشغول کرده بود که آیا اصلا به این عدد میرسیم یا خیر ولی دیدیم خیلی ساده بعد از ۳ ماه به اید عدد رسیدیم و در پایین مطلبی که برای جشن ۱۰ میلیون تومانی گرفیم نوشتیم که به امید جشن ۱۰۰ میلیون تومانی !

این جشن دیگر برای ما یک رویا بود که خدا کمک کرد و توانستیم بعد از ۹ ماه جشن ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومانی را بگیریم  و اکنون که در برهه زمان یک سالگی هستیم میتوانیم افتخار کنیم که ۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان کارآفرینی کرده ایم و برای وردپرس کارها تا الان ۱۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان سودآوری داشته ایم.

 

درباره “علی حاجی محمدی” :

– مدیر و موسس همیار وردپرس و مارکت وردپرس

– نویسنده آموزش های وردپرس مجله موفقیت

– نویسنده قسمت کارگاه وردپرس روزنامه کلیک جام جم

– مشاور راه‌اندازی سایت در رادیو اقتصاد (FM98)

منبع : همیار وردپرس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. علی می گوید

    ۷۲ ساعت حدود ۴ میلیون تومان!!! این قیمت مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای است؟ و طبق قانون تنها متولی دوره های اموزشی در کشور یا سازمان فنی و حرفه ای است و یا اموزشگاه مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای است. ضمن این که ایشان یک شرکت دانش بنیان ثبت کرده تا مالیات ندهد که همین مسیله جای بحث داره کسی که قالب را فارسی می کنه و کمکی هم به اقتصاد کشورش نمی کنه چرا باید دانش بنیان باشه. دوستانی که سرشان … رفته است باید به تعزیرات حکومتی مراجعه کنند. و یا با مراجعه به وزرات صنعت و معدن و تجارت شکایت خود را به واحد ستاد خبری در آن وزارت خانه ابلاغ کنند. این تبلیغات استخدام در همیار وردپرس هم تنها وسوسه کردن جوانان بیکار و ….

    1. سعید می گوید

      حرفت کاملاً درسته

  2. علیرضا می گوید

    سایت بسیار عالی و با محتوا و تنوع مطالب بالا .
    قاسمی – علیرضا