شبی که اولین ستاره به آسمان استقلال آمد

0

استقلال نیوز – استقلال تاکنون دو بار فاتح رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا شده و همین مسئله یکی از سوژه‌های اصلی کرکری هواداران این تیم با پرسپولیسی‌ها در فضای واقعی و دنیای مجازی تلقی می‌شود. در مورد دومین قهرمانی مطالب به مراتب بیشتری نوشته شده و با توجه به اینکه بسیاری از حاضران در آن مسابقات خوشبختانه همچنان زنده هستند، مصاحبه‌های متعددی از این افراد در رسانه‌های مختلف به ویژه همین خبر ورزشی منتشر شده ولی انصافاً باید حق مطلب را در مورد قهرمانی نخست نماینده کشورمان در پیکارهای آسیایی نیز ادا کرد. فتح بزرگی که اولین کاپ آسیایی برای فوتبال ایران در عرصه باشگاهی را به ارمغان آورد و حالا بالغ بر نیم قرن از وقوع چنین اتفاق ارزشمندی می‌گذرد. اتفاقاً امروز پنجاه و یکمین سالگرد از اولین قهرمانی استقلال در عرصه آسیا محسوب می‌شود و چقدر تلخ که بعضی از بزرگان افتخارآفرین که در آن مسابقات نقش فوق‌العاده پررنگی برای موفقیت آبی‌پوشان داشتند، حالا از آسمان ما را نگاه می‌کنند. 

پیروزی‌های مقتدرانه
استقلال در مرحله گروهی آن مسابقات که با هومنت‌من لبنان، سلانگور مالزی و سندرز سریلانکا همگروه بود، تمام مسابقات از مرحله گروهی تا جدال نهایی به میزبانی تهران و در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی) برگزار می‌شد و نمایندگی ایران بخت اول قهرمانی به‌حساب می‌آمد. البته چند روز قبل از آغاز مسابقات، سندرز سریلانکا از گردونه پیکارها کنار کشید تا استقلال (تاج) در گروهی ۳ تیمه کار را دنبال کنند. شاگردان رایکوف هر دو مسابقه را با پیروزی مقتدرانه ۳ بر صفر به اتمام رساندند و مقتدرانه راهی مرحله نیمه‌نهایی شدند. مرحله‌ای که تیمی تحت عنوان مدان اندونزی انتظارشان را می‌کشید. استقلالی‌ها آن بازی را هم با حساب دو بر صفر به سود خودشان تمام کردند تا اولین تیم ایرانی حاضر در مرحله ‌نهایی پیکارهای جام باشگاه‌های آسیا لقب بگیرند. 

قهرمانی با یک گل خورده
نماینده ایران به فینال رسید. جایی که هاپوئل از رژیم اشغالگر قدس انتظارش را می‌کشید. مسابقه‌ای که کاملاً مورد توجه تمام اقشار جامعه قرار گرفته و ابعاد آن به مراتب فراتر از یک رویداد ورزشی شده بود. ناصر حجازی عزیز تا قبل از آن مسابقه دروازه خود را بسته نگه داشته بود ولی سرانجام این طلسم در جدال فینال شکسته شد. هاپوئل با یک گل از میزبان ایرانی خود جلو افتاد ولی آتش‌بازی آبی‌ها در دقایق پایانی سرنوشت را به گونه دیگری رقم زد. غلام وفاخواه در دقیقه ۸۳ کار را به تساوی کشاند و مسعود معینی نیز در دقایق تلف شده گل دوم را به ثمر رساند تا تمام ایران به خاطر قهرمانی نماینده کشورمان غرق در شادی شود و روز بیست‌ویکم فروردین سال ۱۳۴۹ برای همیشه در تقویم فوتبال ما به عنوان تاریخ کسب اولین افتخار آسیایی در عرصه باشگاهی به نام استقلال(تاج) سند زده شود. روزی که حالا دقیقاً ۵۱ سال از آن می‌گذرد و امروز سالگرد آن اتفاق مهم است. 

سرطلایی، بهترین بازیکن
آن دوره مسابقات محلی برای درخشش فراموش نشدنی غلامحسین مظلومی بود. سرطلایی فقید آبی‌ها با به ثمر رساندن ۵ گل علاوه بر اینکه عنوان آقای گلی جام باشگاه‌های آسیا را مال خود کرد، در پایان کار به عنوان بهترین بازیکن هم انتخاب شد. چهره‌ای که متأسفانه حالا در جمع ما نیست تا در مورد آن روز فراموش نشدنی صحبت کند. 

مردان کمکی
با توجه به اهمیت جام باشگاه‌های آسیا باشگاه تاج در آن مقطع، طبق نظر رایکوف از وجود چند بازیکن کمکی هم استفاده کرد. غلام وفاخواه از عقاب آمد، فریدون معینی و محمود خوردبین نیز جزو یاران کمکی آبی‌پوشان در آن مسابقات بودند که البته پرسپولیسی بودند ولی با توجه به بُعد بین‌المللی مسابقات، در آن دوره پیراهن آبی را بر تن کردند. نکته جالب توجه دیگر آنکه نصرا… عبداللهی نیز تحت عنوان بازیکن کمکی به تاج (استقلال) پیوست و همراه این تیم قهرمان آسیا شد ولی پس از آن در جمع بازیکنان این تیم باقی ماند. 

بزرگان فراموش نشدنی
نماینده کشورمان در حالی برای اولین بار قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را جشن گرفت که بازیکنانی بزرگ و فراموش نشدنی در ترکیب خود داشت. ناصر حجازی، اکبر کارگرجم، مهدی لواسانی، منصور پورحیدری، مسعود معینی، فریدون معینی، کارو حق‌وردیان، نصرا… عبداللهی، غلام وفاخواه، جواد قراب، علی جباری، محمود خوردبین، غلامحسین مظلومی و…  از جمله حاضران در آن تیم قهرمان بودند که تعداد بسیار قابل ملاحظه‌ای از آنها طی سالیان بعد به مردانی  کلیدی در فوتبال ایران بدل شدند و متأسفانه حالا تعدادی از آنها دیگر در جمع ما حضور ندارند.

اخبار فوتبال داخلی اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها)

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ