آمارهای شگفت انگیز از رونق بورس کالا

0

رکود تورمی دولت را زمین گیر کرده است، تقریبا هیچ بازاری به‌دلیل اعمال سیاست‌های انقباضی برای کنترل تورم از رکود در امان نمانده است، اما بورس کالا آمار‌های شگفت انگیزی را در ۳‌ماه نخست به ثبت رسانده است، مدیرعامل بورس کالا ضمن ارائه آمار عملکرد بورس کالا در ۳‌ماه نخست از رشد ۲۸۳درصدی معاملات رینگ کشاورزی خبر داد.

به گزارش همشهری، بورس کالا رفته رفته جای خود را در اقتصاد باز می‌کند، بررسی آمار معاملات بورس کالا در ۳‌ماه نخست سال بسیار جالب است و نشان می‌دهددر شرایطی که همه بازار‌های سرمایه‌گذاری در ایران در رکود به‌سرمی‌برند معاملات بورس کالا در ۳‌ماه نخست سال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است. بورس کالا یک بازار تمام عیار اولیه است که به‌صورت واقعی قیمت محصولات را کشف می‌کند. به این ترتیب رشد معاملات بورس کالا در ۳‌ماه نخست در شرایطی که سایر بازار‌ها در رکود به‌سرمی‌برند نشانه‌های امید بخشی از فضای رونق در اقتصاد می‌دهد که به‌نظر می‌رسد نیاز به تحلیل و بررسی‌های علمی بیشتری در این زمینه است.

جزئیات معاملات بورس کالا

برای اینکه از وضع معاملات بورس کالا در ۳‌ماه نخست سال باخبر شویم سراغ مدیرعامل بورس کالا رفتیم، حسین پناهیان ضمن تأیید رشد معاملات بورس کالا در ۳‌ماه نخست سال آمار معاملات این بورس را به تفکیک ارائه کرد و گفت: در ۳ماهه نخست سال‌جاری در مجموع ۱۵هزارو ۱۰۰میلیارد تومان محصول مورد مبادله قرار گرفته است که به غیراز تالار فلزات که عرضه محصولات مس و آلومینیوم متوقف شده، بقیه بازار‌ها به‌ویژه محصولات کشاورزی با رشد زیادی مواجه شده‌اند. او ادامه داد: در ۳ماهه نخست امسال در مجموع ۴۹۰۰تن محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بورس کالا مورد مبادله قرار گرفته که این میزان نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد نشان می‌دهد.او افزود: سال گذشته در بخش محصولات فلزی ۵۸۰۰ میلیارد تومان محصول دادوستد شدکه این میزان در سال‌جاری به ۴۹۰۰میلیارد تومان رسیده است.

از او درباره دلایل نزول ارزش معاملات تالارفلزات پرسیدیم که وی توضیح داد: دلیل اصلی کاهش ارزش معاملات محصولات فلزی در بورس کالا توقف معاملات آلومینیوم و مس بود که معاملات این محصولات نیز آغاز شده است. در تالار فلزات ۴۹۰۰میلیارد تومان محصول مورد مبادله قرار گرفته است که این میزان نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. او همچنین درباره میزان معاملات آتی بورس کالا افزود: در ۳‌ماه نخست امسال در مجموع ۴۶۵هزارقرارداد آتی به ارزش ۵۲۰۰میلیارد تومان منعقد شده است که به لحاظ ارزش ۸و به لحاظ حجم ۳۲درصد رشد نشان می‌دهد. به گفته پناهیان معاملات تالار صادراتی کیش هم در سال‌جاری با ۱۷درصد رشد به ۱۱۴۰میلیارد تومان رسیده است.

رشد مبادلات کشاورزی

مدیرعامل بورس کالا در ادامه به رشد امیدوار‌کننده محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: سال گذشته در مجموع ۵میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان محصول در طول ۳‌ماه در تالار کشاورزی مورد مبادله قرار گرفت، درحالی‌که این میزان در سال‌جاری با ۲۸۳درصد رشد به ۱۹میلیاردو ۷۰۰میلیون تومان رسیده است. از پناهیان پرسیدیم دلیل رشد محصولات کشاورزی در ۳‌ماه نخست چه بوده است که او پاسخ داد: یکی از دلایل آن اجرای آیین‌نامه ماده ۳۳قانون بهره‌وری کشاورزی با همکاری وزارت جهادکشاورزی بود که منجر به رونق معاملات محصولات کشاورزی شده است، در واقع رشد مناسب معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا در نتیجه همکاری صمیمانه این وزارتخانه اتفاق افتاد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ