دلیل رونق معاملات بورس کالا در این روزها چیست ؟

0
معمولاً در روزهای پایانی سال دربازارهای مختلف شرایط متفاوتی نسبت به سایر روزها رخ می دهد که بسته به نوع فعالیت آن بازار می باشد در بازار سرمایه و در بورس کالا هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم، عرضه ها کاهش می یابد البته در سال جاری به نظر می رسید اگر عرضه ها تا روز پایانی هم ادامه یابد. همچنان تقاضا برای آن وجود داشته باشد. همانطور که در گزارش های قبلی نیز اشاره شده در هفته های اخیر معاملات در بورس کالا با رونق خوبی مواجه بود که کارشناسان دلایل مختلفی را از جمله احتمال افزایش تقاضا در بخش های مختلف صنعتی به دلیل بهبود شرایط اقتصادی برای آن ذکر کرده اند.

در مجموع افزایش امیدواری به اصلاح شرایط رکورد فعلی در سال آینده محور دلایل کارشناسان برای رونق معاملات در بورس کالا بود. البته در این بین نمی توان از این موضوع نیز صرف نظرکرد که با اجرای مرحله بعدی طرح تحول اقتصادی بطور قطع سطح عمومی قیمت ها افزایش یافته و بسیاری از خرید های انجام شده در بورس کالا طی مدت اخیر می تواند به این دلیل باشد که مصرف کنندگان تلاش دارند میانگین خرید مواد اولیه خود را برای تولید در سال آینده کاهش دهند. البته در این بین دلالان و واسطه گران نیز با شناسایی همین مطلب دست به خرید زده اند.

 درمجموع همانطور که حسین پناهیان مدیر عامل بورس کالا در این هفته خبر داده، در سال جاری ارزش مبادلات در بورس کالا در تمامی بخش ها نسبت به سال گذشته رشد داشته است. به گفته وی ارزش کل معاملات بورس کالا در دو بازار فیزیکی و مشتقه در یازده ماه و ۱۲ روز سالجاری بالغ بر ۵۹۱ هزار میلیارد ریال بوده است. سهم بازار فیزیکی از ارزش کل، بالغ بر ۴۰۲ هزار میلیارد ریال و بازار مشتقه بالغ بر ۱۸۹ هزار میلیارد ریال برآورد شده است. این در حالی است که سال گذشته حجم معاملات در بازار فیزیکی ۳۱۵ هزار میلیارد بوده و ما در این بخش شاهد رشد بوده ایم. لیکن در بازار مشتقه در سال گذشته حدود ۳۶۳ هزار میلیارد ریال قرارداد سکه منعقد شد و در این بخش کاهش را به علت نوسانات شدید دلار و طلای جهانی تجربه کردیم.

همچنین در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا طی یازده ماهه اخیر ۱۲.۸ میلیون تن انواع کالا با ارزشی بالغ بر ۲۱۲ هزار میلیارد ریال داد و ستد شده که حاکی از رشد ۷ درصدی ارزش و افت ۳ درصدی حجم معاملات این دسته از محصولات است. در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز در این مدت بالغ بر ۱۰ میلیون تن انواع کالا با ارزشی معادل ۱۸۷ هزار میلیارد ریال به فروش رفت که ۶۱ درصد از نظر ارزش و ۲۵ درصد از نظر حجمی رشد داشته است. همچنین در بخش کشاورزی شاهد معامله ۲۶۵ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲ هزار و ۷۳۸ میلیارد ریال بودیم که نمایانگر افزایش ۱۰۳ درصدی ارزش و ۴۴ درصدی حجم معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا است.

با توجه به شرایط موجود می توان پیش بینی کرد که بورس کالا بخصوص در فصل بهار با حجم معاملات بالایی برخوردار خواهد بود چراکه بسیاری از مشتریان بورس کالا تمایل دارند تا قبل از اجرای مرحله بعدی طرح تحول نیازهای کالایی خود را تأمین نمایند.

در هفته ای که گذشت چند اتفاق قابل توجه در بازارهای کالایی رخ داد اول اینکه قیمت جهانی طلا پس از مدت ها افت و خیز از مرز ۱۳۵۰ دلار در ازای هر اونس گذشت تا با توجه به رشد نسبی قیمت ارز در بازارهای داخلی رشد قیمت قابل توجهی را در این بخش مشاهده کنیم که به تبع، در روند معاملات سکه در بازار آتی بورس کالا نیز بسیار تاثیر گذار بود که در نهایت منجربه افزایش وجه تضمین معاملات آتی سکه از سوی مسئولین امر شد.

سایر محصولات فلزی و غیر فلزی نیز در بازارهای جهانی با رشد قیمت مواجه شدند که به تدریج تاثیر آن بر بازارهای داخلی دیده خواهد شد. درمجموع در این هفته از جمله عرضه های مهم می توان به عرضه ۱۱۴ هزار تن انواع تیر آهن از سوی شرکت ذوب آهن اصفهان اشاره کرد همچنین این شرکت از آمادگی خود برای معاملات سلف موازی میلگرد خبر داد.

سوابق حسین پناهیان تحلیل بورس کالا پیش بینی بورس کالا بیوگرافی حسین پناهیان اخبار بورس کالا آموزش بورس کالا

و همانطور که از جدول فوق معلوم می گردد در این هفته نیز معاملات تالار صنعتی یا همان رینگ فلزی همچنان نسبت به سایر رینگ ها از رونق بیشتری برخوردار بوده است.

اما رینگ صادراتی همچنان در قبضه معاملات قیر قرار دارد واین کالا که عمدتاً توسط تولید کنندگانی مانند نفت جی، نفت پاسارگاد و نفت تهران عرضه می شود همچنان در رینگ صادراتی از بیشترین ارزش معاملاتی برخوردارندکه در جدول زیر به بخش از آن اشاره می شود.

سوابق حسین پناهیان تحلیل بورس کالا پیش بینی بورس کالا بیوگرافی حسین پناهیان اخبار بورس کالا آموزش بورس کالا

و در نهایت گفتنی است هانطور که در جدول به نمایش گذاشته شده، در رینگ محصولات صنعتی در بخش داخلی و صادراتی رونق معاملات نسبت به سایر گروه ها بیشتر می باشد.

سوابق حسین پناهیان تحلیل بورس کالا پیش بینی بورس کالا بیوگرافی حسین پناهیان اخبار بورس کالا آموزش بورس کالا

در پایان انتظارمی رود با توقف عرضه ها در روزهای پیش رو معاملات در بورس کالا نسبت به هفته های گذشته کاهش یابد که این یک روال طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.

بورس نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ