“دشیمی” هم تعدیل می دهد

0
نرخ ارز مرجع مبنای تسعیر درآمدها و مصارف ارزی در برآوردهای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۲ شرکت شیمی دارویی دارو پخش در نظر گرفته شده است. حال آنکه تعدیل بودجه سال مالی جاری این شرکت در پی حذف نرخ مرجع و جایگزینی آن با ارز مبادله ای و در مقابل رشد نرخ فروش محصولات تولیدی شرکت های فعال در صنعت دارویی اتفاق خوشایندی است که می تواند موجب تعدیل سودآوری شرکت های مذکور گردد.

مدیر مالی شرکت شیمی دارویی داروپخش با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در پی افزایش ۱۴۲ درصدی سرمایه شرکت، طی عملکرد سه ماهه نخست امسال محصول جدیدی تولید شده که این محصولات طی نیمه اول سال جاری به فروش خواهند رسید و درآمد حاصل از آن در دوره مذکور شناسایی خواهد شد.

هاشم اشنه­در افزود: محصولات تولیدی “دشیمی” به عنوان مواد اولیه مصرفی بسیاری از شرکت های تولیدکننده دارو به کار می رود، از این رو در پی تشدید تحریم های اعمالی و رشد هزینه واردات مواد اولیه این صنعت، محصولات تولیدی شرکت با افزایش تقاضا رو به رو شده، بدین ترتیب می توان گفت تولیدات “دشیمی” طی سال جاری روندی رو به رشد خواهد داشت و از بودجه برآوردی خود پیشی خواهد گرفت. البته در هر مقطعی که نتایج آثار ناشی از این شرایط بر سودآوری شرکت مشخص گردد، مراتب به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

وی در ارتباط با تأمین خارجی ۸۸ درصدی مواد مصرفی بیان کرد: بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز از کشورهای چین، هند و کره جنوبی و با نرخ ارز مبادله ای و مابقی آن از کشورهای اروپایی همچون ایتالیا و با نرخ ارز آزاد فراهم می شود.

این مقام مسئول در خصوص صادرات محصولات تولیدی نیز گفت: بخش اندکی از محصولات تولیدی به کشورهایی همچون عراق و بنگلادش صادر می شود. حال آنکه در حال حاضر فروش صادراتی به دلیل تأمین بخش عمده ای از مواد مصرفی مورد نیاز از منابع خارجی و به دنبال آن افزایش بهای تمام شده محصولات، مقرون به صرفه نیست.

وی در ارزیابی وضعیت صنعت دارو تصریح کرد: اگرچه محصولات تولیدی “دشیمی” و سایر شرکت های هم گروه با افزایش تقاضا مواجه شده، اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که فعالان این صنعت برای تأمین سرمایه در گردش و نیز تهیه مواد اولیه مورد نیاز از منابع خارجی با موانع و مسائل متعددی مواجه هستند که رفع آنها حمایت دولت، وزارت بهداشت و نیز بانک مرکزی را می طلبد. به طوریکه می توان گفت در صورت عدم پشتیبانی از شرکت های فعال در این حوزه از سوی سازمان های مربوطه، تداوم روند تولید آنها با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.

این مقام مسئول در ارزیابی عملکرد سال گذشته این شرکت نیز گفت: تولید محصولات با کیفیت و دارای حاشیه سود بالا و به دنبال آن کاهش هزینه های تحمیل شده بر شرکت را می توان از جمله دلایل اصلی تحقق سود ۶۹ تومانی و پوشش ۱۴۰ درصدی بودجه برآوردی طی دوره عملکرد مذکور برشمرد.

مدیر مالی شرکت شیمی دارویی داروپخش در خاتمه گفت: مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران در تاریخ ۹۲.۴.۳۰ برگزار خواهد شد و هیأت مدیره در نظر دارد تقسیم ۵۰ تومان از سود خالص محقق شده طی سال ۹۱ را به عنوان سود نقدی در این مجمع پیشنهاد کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ