بیوگرافی آیدا پناهنده و همسرش ارسلان امیری +عکس

0

آیدا پناهنده Ida Panahandeh متولد ۱۷ شهریور ۱۳۵۸ در تهران و از پدر و مادری آذری است که هر دو اهل شهر خوی در آذربایجان غربی هستند. مادربزرگ مادری پناهنده، «محترم ریاضی» (۱۳۸۵–۱۳۰۱) مدیر دبیرستان دخترانه ایراندخت در شهر خوی بوده‌است. پناهنده در فیلم مستند ایراندخت (۱۳۸۷) به شرح زندگی مادربزرگش پرداخته‌است. «عبدالصمد پناهنده» (۱۳۶۶– ۱۳۲۵) پدر پناهنده، دانش آموختهٔ دانشگاه استانبول در رشتهٔ اقتصاد و مادرش «نزهت ریاضی» (متولد ۱۳۳۳) دبیر زبان انگلیسی بوده‌است.

آیدا پناهنده بزرگ شدهٔ خیابان فاطمی تهران است و دوران تحصیل خود را در مدرسهٔ راهنمایی سمیه و دبیرستان هشتم شهریور در منطقه شش تهران به پایان رسانده. وی در سال ۱۳۷۷ وارد دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر در رشتهٔ سینما شد و لیسانس خود را در رشتهٔ فیلمبرداری سینما گرفت. در دوران لیسانس شاگرد اساتیدی چون نعمت حقیقی، علی لقمانی، اسفندیار شهیدی و رضا نبوی بوده‌است. در سال ۱۳۸۴ پناهنده مدرک فوق لیسانس خود را در رشتهٔ سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر گرفت. پایان‌نامه نظری فوق لیسانس پناهنده «کارکرد نشانه شناسانهٔ کمپوزیسیون تصویر در سینما» بوده که استاد راهنمای این رساله احمد الستی و استاد مشاور آن فرزان سجودی بوده‌اند.

ارسلان امیری Arsalan Amiri همسر آیدا پناهنده با انتشار عکس زیر در اینستاگرامش نوشت:

ماشین لاکچرى آمریکایى که ما را پیاده کرد در حال دور زدن رفت توو باقالیا. توى راه چشمش زده بودیم. با دلار سیزده تومنى چرتکه مى انداختیم قیمتش را در بیاوریم. به آخر فرش قرمز که رسیدیم عکاس ها داشتند کمک مى کردند گلدان بزرگى را که زیرگرفته بود بکشند بیرون

همسر کارگردان همسر ارسلان امیری همسر آیدا پناهنده بیوگرافی آیدا پناهنده ارسلان امیری کیست آیدا پناهنده Ida Panahandeh Arsalan Amiri

آیدا پناهنده در اینستاگرامش نوشت:

بیخواب شده ای، بی لبخند، سرت پر از کابوس است، تلخی، مثل قبل ها در حضور دیگران آرامش نداری. نیستی، غایبی. فرسنگ ها از همه دوری. از سالی تلخ عبور کرده ای و نیش نارفیق ها تنت را ناسور‌ کرده؛ نیش زمستان، نیشِ بدِ روزگار. اما خدا می داند که در پنهان ترین گوشه های دلت (به قول بیضایی)‌ عشق هنوز بیدار است. ●
.
.
.
تولدت مبارک مردِ به ظاهر آرام… ●

همسر کارگردان همسر ارسلان امیری همسر آیدا پناهنده بیوگرافی آیدا پناهنده ارسلان امیری کیست آیدا پناهنده Ida Panahandeh Arsalan Amiri

ارسلان امیری متولد ۲ اردیبهشت ۱۳۵۴ مستندساز، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر و ٰکارگردان کُرد ایرانی است. وی نخستین فیلم سینمایی خود را به نام زالاوا در سال ۱۳۹۹ ساخت. این فیلم در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین در ۱۰ رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی ، بهترین کارگردانی فیلم اول و بهترین فیلم‌نامه شد.

زالاوا در اختتامیه‌ی این جشنواره برنده‌ی چهار دیپلم افتخار و سه سیمرغ بلورین شد.  سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول برای ارسلان امیری ، بهترین فیلم‌نامه برای ارسلان امیری ، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام، بهترین بازیگر مکمل مرد برای پوریا رحیمی سام و دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری برای محمد رسولی رهاورد زالاوا در این جشنواره بود.

ارسلان امیری به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر در فیلم سینمایی ناهید به کارگردانی آیدا پناهنده همکاری نموده است؛ ناهید موفق به دریافت جایزه «آینده نویدبخش» از جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵ در بخش نوعی نگاه شد. امیری پیش از سال ۹۹ نیز، سه بار در جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم‌های «قصه داود و قمری» (آیدا پناهنده) به تهیه‌کنندگی کیانوش عیاری، ناهید (آیدا پناهنده) و فیلم سینمایی ویلایی‌ها (منیر قیدی)  کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه شده‌است و در سال۱۳۹۹ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را برای فیلم اولش زالاوا دریافت کرد.

افتادن سیمرغ ها از دستانش از صحنه‌های ماندگار جشنواره سی و نهم بود که البته توانست جایزه خود و همسرش را به زحمت سالم نگه دارد. امیری در سال ۲۰۱۸ به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر در فیلم سینمایی پاییز نیکایدوها (The Nikaidos’ Fall)  به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیه‌کنندگی نایومی کاواسه  فیلمساز مشهور ژاپنی همکاری کرده‌است. این فیلم با بازی ماسایا کاتو ، شیزوکا ایشیباشی و کیتا ماچیدا، محصول ژاپن و هنگ کنگ است که در سال ۲۰۱۹ در ژاپن اکران شده‌ است.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ