رابطه استرس و افزایش وزن 

0

احتمالاً می‌دانید استرس پیش نیاز بسیاری از مشکلات است! اما آیا می‌دانید که استرس می‌تواند باعث چاقی شما شود؟

استرس، از راه‌های مختلفی بر ذهن و بدن شما، تاثیر می‌گذارد. استرس می‌تواند باعث خستگی شما شود، خلق و خوی شما را تغییر دهد، اما آیا می‌تواند بر وزن شما، تاثیر بگذارد؟

مضرات چاقی مشاغل پر استرس مجله سلامت عوامل چاقی عوارض استرس مزمن بر بدن علت چاقی شکم علائم خاموش استرس سلامت نیوز رفع استرس و اضطراب درمان چاقی چاقی ناشی از استرس پیشگیری از چاقی بیماری های چاقی اضطراب و استرس اضافه وزن و چاقی استرس و اضطراب و تنگی نفس

استرس چگونه شما را چاق می کند؟

استرس می‌تواند روی سلامت فیزیکی، روحی و احساسی شما اثرگذار باشد. استرس بر بدن شما تأثیرگذار است، حتی اگر متوجه آن نشوید. اما رابطه استرس و افزایش وزن دقیقا چیست؟

تاثیر کورتیزول در کنترل فشار خون

کورتیزول همیشه در جریان خون وجود دارد و به حفظ فشارخون و تولید انرژی برای بدن کمک می‌کند. کورتیزول، سوخت و ساز چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را برای انرژی بدن تشدید و فعال کرده و همچنین پخش انسولین برای حفظ میزان قندخون را افزایش می‌دهد. درنتیجه، می‌تواند باعث افزایش اشتها به منظور حفظ میزان انرژی و انسولین شود.

در زمان استرس، وقتی کورتیزول اضافی ترشح می‌شود، الگوهای طبیعی میزان کورتیزول مختل می‌شود. بطور طبیعی ،بالاترین میزان کورتیزول صبح‌ها و پایین‌ترین میزان آن شب‌ها است.

اختلال در این الگو می‌تواند موجب افزایش وزن و چاقی شود. کورتیزول می‌تواند پیام و علائم گرسنگی را آشفته کرده و تشویق‌تان کند تا چربی بیشتر و کربوهیدرات‌هایی بخورید که بدن می‌تواند آن‌ها را به انرژی تبدیل کند.

در گذشته که در زندگی فعالیت‌های بدنی زیادی وجود داشت، این کالری‌ها به راحتی مصرف می‌شدند اما امروزه بخش عمده استرس ما به دلیل مشغله‌های زیاد و گرفتاری‌های مالی است. در نتیجه هنگام استرس قادر نیستیم این کالری‌های اضافی را بسوزانیم.

مضرات چاقی مشاغل پر استرس مجله سلامت عوامل چاقی عوارض استرس مزمن بر بدن علت چاقی شکم علائم خاموش استرس سلامت نیوز رفع استرس و اضطراب درمان چاقی چاقی ناشی از استرس پیشگیری از چاقی بیماری های چاقی اضطراب و استرس اضافه وزن و چاقی استرس و اضطراب و تنگی نفس

استرس و خوردن هیجانی

مصرف کالری بیشتر از اندازه‌ای که بتوانید مصرفش کنید موجب افزایش وزن‌تان می‌شود. هدف، رسیدن به تعادل میان تغذیه سالم و ورزش است تا سوخت و ساز کالری‌هایتان را افزایش دهید. بسیاری از افراد انگیزه‌های هیجانی دارند که باعث تغذیه ناسالم می‌شود.

یک خبر بد و ناخوشایند می‌تواند شما را به سمت رستوران فست فود بکشاند، برای یک مدت کوتاه، لذت خوردن برگر چرب و سیب زمینی برشته به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید و بعد از گذشت این مدت کوتاه، این احساس خوب وقتی که فهمیدید چقدر کالری ناخواسته مصرف کرده‌اید، فروکش می‌کند و از بین می‌رود اما دیگر خیلی دیر شده! و این می‌تواند شروع یک چرخه معیوب و همیشگی باشد.

راه حل‌ هایی برای مقابله با استرس و جلوگیری از چاق شدن

یکی از واضح‌ترین راه‌ها برای حل این مشکل، این است که سبک زندگی را تغییر دهیم و روش‌های مقابله با استرس را بیاموزیم تا در زندگی‌مان استرس، کاهش یابد یا بطور کل، استرس از زندگی‌مان حذف شود. یکی از روش‌های بارز مقابله با استرس، فعالیت فیزیکی است. اینکار، نه تنها هورمون استرس را از بین می‌برد، بلکه بتا اندروفین آزاد می‌کند و باعث می‌شود که احساس آرامش و خردسندی کنید.

شاید مهمترین نکته این باشد که تمرینات منظم، در آینده شما را در برابر استرس مقاوم می‌کند. انجام ورزش‌های منظم برای شما بسیار مفید خواهد بود، زیرا افزایش کورتیزول در شرایط استرس‌ زا را کاهش می‌دهد.

منبع : مجله سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ