P/S چیست؟ مفهوم نسبت قیمت به فروش

0

سازمان بورس در راستای افزایش کیفیت اطلاعات به سرمایه گذاران و معامله گران بازار، از هشتم تیرماه نسبت P/S برای شرکت‌های تولیدی را در صفحه مربوط به هر شرکت در سایت TSETMC قرار داده است. بر این اساس، با تقسیم آخرین ارزش بازار سهام شرکت بر مبلغ فروش ۱۲ ماهه اخیر شرکت که در آخرین گزارش فعالیت ماهانه شرکت های تولیدی درج شده است این نسبت محاسبه شده و در سایت TSETMC نمایش داده می شود.

البته این نسبت در شرکت های غیر تولیدی محاسبه نمی شود و با تغییر قیمت سهام یا افشا گزارش ماهانه جدید به روز رسانی می‌شود.

P/S در بورس چیست؟

بر اساس این گزارش، P/ S به معنای نسبت قیمت بازار به میزان فروش شرکت به ازای هر سهم است.

این نسبت یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که در سنجش وضعیت بنیادی یک شرکت مورد استفاده تحلیلگران قرار می‌گیرد. نسبت P/ S یک شرکت کاملا مرتبط با میزان حاشیه سود شرکت است. هر چه حاشیه سود یک شرکت بزرگ‌تر باشد نسبت P/ S شرکت نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل این نسبت صنعت به صنعت متغیر است.

مفهوم نسبت قیمت به فروش (P/S) در تحلیل بنیادی

نسبت P/S برابر است با نسبت قیمت بازار (price)  هر سهم به فروش (sale) هر سهم.اعتقاد بر این است که رشد فروش ثابت و قوی وسیله‌ای برای رشد شرکت است،بدین معنی که رشد شرکت باید از رشد فروش آغاز شود.در شرکت‌هایی که زیان و یا جریان نقدی منفی دارند و یا در شرکت‌های رشد یافته سیکلی و با سود نزدیک به صفر ،این نسبت می‌تواند کمک بیشتری برای داشتن برآورد صحیح نسبت به شرکت به ما بکند.

به‌طورکلی نیز با توجه به امکان دستکاری کمتر فروش نسبت به سود و همچنین پایداری بیشتر فروش نسبت به سود و جریان نقدی،محاسبه این نسبت می‌تواند دقت تحلیل و ارزیابی شرکت مورد نظر را افزایش دهد.

نحوه محاسبه P/S

مثال: در شکل زیر مقدار فروش شرکت ایران‌خودرو از آخرین صورت سود و زیان شرکت (۳ماهه ۹۴) استخراج شده است:

تحلیل بنیادی اصطلاحات بورس آموزش تحلیل بنیادی آموزش بورس و سهام آزمون معمله گری بورس آزمون بورس

برای محاسبه نسبت (P/S) ابتدا مقدار فروش به ازای هر سهم را محاسبه می‌کنیم:

   ۳۱۲۵۳۳۲۰۰۰۰۰۰۰/۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰=۲۶۰۴

ارزش بازار هر سهم ایران‌خودرو نیز در حال حاضر ۲۰۲۳ ریال است.درنتیجه P/S هر سهم ایران‌خودرو برابر خواهد شد با:

۲۰۲۳/۲۶۰۴=۰٫۷۷

عدد ۰٫۷۷ محاسبه شده در بالا به این معنی است که قیمت هر سهم ۰٫۷۷ برابر فروش به ازای هر سهم شرکت است. این نسبت هر چه کمتر باشد می تواند بیانگر پایین بودن قیمت سهم باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ