چند نکته ساده برای تعریق کمتر در روزهای گرم تابستان

0

تعریق مکانیسم طبیعی و حتی ضروری برای تنظیم دمای بدن و دفع مواد زائد ناشی از متابولیسم است. گرما، فعالیت جسمانی و استرس باعث تحریک غدد عرق می‌شوند. بعضی افراد دچار تعریق بیشتری هستند که گاه بسیار آزاردهنده است.

خوشبختانه توجه به بعضی نکات ساده می‌تواند تعریق را تاحدی کاهش دهد.

لباس خنک تابستانه لباس تابستانه کمتر عرق کنیم فوق تخصص غدد و متابولیسم فصل تابستان ضد تعریق چیست سلامت نیوز دئودورانت کامان دئودورانت چیست خنک شدن در تابستان تنظیم دمای بدن ترفندهایی برای تعریق کمتر چیه ترفندها بیماری های غدد و متابولیسم بهترین ترفندها

کنارگذاشتن خوراکی‌ های محرک

در روزهای گرم بهتر است مصرف قهوه، چای و دیگر خوراکی‌های حاوی کافئین کاهش یابد زیرا مواد محرک باعث افزایش فشارخون و در نتیجه بالارفتن دمای بدن و تعریق می‌شوند.

این حالت در مورد ادویه‌ها نیز صدق می‌کند. خوراکی‌های حاوی چربی و شکر که هضم مشکل دارند را نیز باید به‌ حداقل رساند. سیر و پیاز به‌دلیل ایجاد بوی نامطبوع عرق توصیه نمی‌شود.

پرهیز از نوشیدن آب یخ

برخلاف تصور نوشیدن آب خیلی سرد و با یخ فراوان تاثیر مثبتی در خنک‌کردن بدن ندارد. زمانی که خوراکی یا نوشیدنی خیلی سرد میل می‌شود، بدن برای مقابله با احساس سرما و حفظ دمای طبیعی، گرما تولید می‌کند. به‌همین دلیل نوشیدن مکرر آب سرد منجر به افزایش گرمای بدن و تعریق بیشتر می‌شود. آب، شربت و دمنوش‌های گیاهی در روزهای گرم باید ولرم میل گردد تا جبران تعریق و کمبود آب بدن شود.

دوش آب ولرم نه خنک

شست‌ و شوی بدن با آب خنک نیز فقط دقایق کوتاهی احساس خنکی ایجاد می‌کند زیرا بدن برای جبران این حالت، دمای بدن را افزایش می‌دهد. یکی از بهترین توصیه‌ ها برای احساس خنکی و کاهش تعریق، دوش‌گرفتن با‌ آب ولرم است.

انتخاب لباس‌ های گشاد و نخی

پوشیدن لباس‌ های با الیاف مصنوعی مانع از تبخیر عرق شده و باقیماندن عرق روی بدن علاوه بر احساس ناخوشایند، باعث بوی نامطبوع نیز می‌شود. این نکته به‌خصوص اگر لباس تنگ باشد تشدید می‌شود. لباس‌های با الیاف نخی و گشاد و البته با رنگ روشن مناسب‌ترین لباس در روزهای گرم هستند.

استفاده از پودر تالک

پودر تالک راهکار قدیمی برای کنترل عرق و بوی نامطبوع آن است. این ماده خاصیت جاذب دارد و مانع از باقیماندن عرق روی پوست می‌شود. پیش از خروج از منزل می‌توان کمی پودر تالک را روی‌ قسمت‌هایی مانند زیربغل که تعریق زیاد دارد، استفاده کرد. البته در این زمینه نباید افراط به‌خرج داد.

کنترل استرس

استرس یکی ازمهم‌ترین عوامل بروز تعریق زیاد است که به‌خصوص در فصل گرما به‌دلیل کاهش آستانه تحمل و خستگی ناشی از گرما افزایش می‌یابد. در کنار تمام توصیه‌های کنترل تعریق، حفظ آرامش با انجام تمرینات ورزشی در ساعات خنک روز و مصرف نوشیدنی‌ های آرام‌بخش بسیار موثر خواهد بود.

دئودورانت یا ضد تعریق؟

دئودورانت‌ها محصولات مناسبی برای مقابله با بوی نامطبوع بدن است اما تاثیری در کاهش تعریق ندارد. در شرایط تعریق زیاد توصیه می‌شود از محصولات ضدعرق استفاده شود زیرا نمک‌های آلومینیوم موجود در آنها مجاری ترشح عرق را مسدود می‌کند. البته امروزه بسیاری از دئودورانت‌ها هر دو تاثیر را دارند. همچنین اسپری و پودر این محصولات از اسپری بهتر هستند.

منبع : مجله سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ