رشد ۱۲ درصدی تولید سایپا در مقابل افت ۱.۵ درصدی ایران‌خودرو

0

اخبار خودرو

مجله خودرو ساتین – بر اساس جدیدترین آمار تولید انواع خودرو در شرکت‌های خودروساز، در مرداد ماه سال جاری ۶۳ هزار و ۲۵۱ دستگاه از انواع خودرو تولید شده که نسبت به ۶۰ هزار و ۲۹۳ دستگاه تولید مرداد ماه ۱۳۹۹، حدود ۴.۵ درصد افزایش تولید دیده می‌شود.

تولید انواع سواری در مردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۱ درصد افزایش یافته و از ۵۳ هزار و ۵۳۴ دستگاه در مردادماه سال گذشته به ۵۷ هزار و ۸۷۴ دستگاه رسیده است.

انواع ون نیز با تولید ۲۹ دستگاه در مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۵ دستگاه تولید شده بود، ۹۳.۳ درصد افزایش تولید را تجربه کرده که بیشترین افزایش تولید نوعی از خودرو‌ها را در این گزارش به خود اختصاص داده است.

پس از ون‌ها، بیشترین میزان افزایش تولید خودرو‌ها مختص کامیون، کامیونت و کشنده است. در مرداد ماه سال جاری ۶۲۵ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده که نسبت به ۳۹۵ دستگاه تولید شده در مرداد ۱۳۹۹، افزایش ۵۸.۲ درصدی داشته است.

مینی‌بوس و میدل باس نیسز در مرداد ماه امسال رشد ۳۱.۴ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال گذشته تجربه کرده و از ۵۱ دستگاه به ۶۷ دستگاه رسیده است.

در مقابل، اما بیشترین میزان کاهش تولید خودرو در پنجمین ماه از سال ۱۴۰۰ نسبت به مردادماه سال گذشته، مربوط به وانت‌هاست که ۴۶۰۹ دستگاه در این ماه تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۲ درصد کاهش یافته است. در مرداد ماه سال گذشته ۶۲۴۵ دستگاه وانت تولید شده بود.

در نهایت نیز طبق آمار تولید اتوبوس هم در مرداد ماه امسال ۱۱.۳ درصد افت تولید داشته و از ۵۳ دستگاه تولیدی در مرداد ماه ۱۳۹۹ به ۴۷ دستگاه در مرداد امسال رسیده است.

علاوه بر این آمار تجمیعی تولید خودرو در پنج ماهه سال جاری تا پایان مرداد ماه نیز بدین صورت است که تولید انواع خودرو تنها ۱.۵ درصد معادل ۵۷۲۶ دستگاه بیشتر شده است؛ میزان تولید انواع خودرو‌ها از ۳۸۰ هزار و ۵۲۱ دستگاه در پنج ماه اول سال گذشته به ۳۸۶ هزار و ۲۷۷ دستگاه در مجموع پنج ماه امسال رسیده و تنها ۱۰ ماهه امسال رسیده است.

افزایش ۱۲.۲ درصدی تولید سایپا در مقابل افت ۱.۵ درصدی ایران‌خودرو در تولید انواع خودرو‌ها در پنجمین ماه ۱۴۰۰

علیرغم اینکه میزان تیراژ تولید در گروه ایران‌خودرو در مدت مورد بررسی بیشتر از سایپا است، اما ایران‌خودرو در افزایش میزان تولید در مرداد ماه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از سایپا جا مانده است.

طبق آمار به تفکیک در مرداد ماه امسال گروه صنعتی ایران‌خودرو ۳۱ هزار و ۲۴۶ دستگاه خودرو تولید کرده است که نسبت به ۳۱ هزار و ۷۲۶ دستگاه تولیدی در مرداد ماه ۱۴۰۰ افت ۱.۵ درصدی را تجربه کرده است؛ این برای اولین بار پس از مدت‌هاست که در گروه صنعتی ایران خودرو، افت تولید دیده می‌شود؛ این در حالیست که در دیگر خودروساز بزرگ کشور رشد ۱۲.۲ درصدی تولید انواع خودرو در مردادماه امسال نسبت به مرداد ماه ۱۳۹۹ ثبت شده است. سایپا در مردادماه امسال ۲۷ هزار و ۸۹۱ دستگاه خودرو تولید کرده که معادل ۳۰۳۲ دستگاه بیشتر از تولیدات این خودروسازی در مرداد ماه ۱۳۹۹ است.


بیشتر بخوانید: شاهکار جدید سایپا معرفی شد + تصویر


به ترتیب در مرداد ماه امسال ایران‌خودرو ۳۱ هزار و سه دستگاه و سایپا ۲۴ هزار و ۱۴۲ دستگاه سواری تولید کرده‌اند که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته ایران‌خودرو کاهش ۱.۵ درصدی و سایپا افزایش ۱۹.۱ درصدی تولید را رقم زده‌اند.

در پنجمین ماه از سال ۱۳۹۹ تولید سواری در ایران‌خودرو به ۳۱ هزار و ۴۶۸ دستگاه و در سایپا به ۲۰ هزار و ۲۶۹ دستگاه رسیده بود.

در حالیکه ایران‌خودرو در مرداد امسال همچنان تولید وانتی نداشته، اما سایپا ۳۶۵۹ دستگاه وانت تولید کرده که نسبت به تولیدات آن در مردادماه سال گذشته که ۴۵۷۲ دستگاه بوده افت ۲۰ درصدی را ثبت کرده است. ایران‌خودرو نیز در مرداد ماه سال گذشته ۸۶ دستگاه تولید وانت داشت.

در مرداد ماه امسال یک دستگاه ون در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده که در سایپا همچون سال گذشته صفر بوده است.

همچنین در مدت مذکور سال جاری همچون مرداد سال گذشته گروه خودروسازی سایپا تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نداشته، اما ایران‌خودرو در این ماه (مرداد امسال) ۳۰ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید کرده که نسبت به ۱۱ دستگاه تولیدی در مرداد ۱۳۹۹، رشد ۱۷۲.۷ درصدی داشته است.

همچنین به ترتیب در مرداد ماه امسال ایران‌خودرو ۲۱۲ سه دستگاه و سایپا ۹۰ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید کرده‌اند که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته ایران‌خودرو ۳۱.۷ درصد و سایپا ۴۰۰ درصد افزایش تولید در گروه خودرو‌های سنگین باری داشته‌اند.

در نهایت هم لازم به ذکر است که بر اساس آمار تجمیعی تا پایان مرداد ماه امسال، ۱۸۸ هزار و ۳۸۹ دستگاه از انواع خودرو‌ها در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده که نسبت به ۱۹۱ هزار و ۸۲۸ دستگاه تولید در مجموع پنج ماهه سال گذشته ۱.۸ درصد کاهش تولید ایجاد شده است. سایپا نیز آمار تولید تجمیعی پنج ماهه را از ۱۶۸ هزار و ۸۵۹ دستگاه به ۱۷۳ هزار و ۳۱۱ دستگاه رسانده که بیانگر رشد ۳۰ درصدی تولید در این گروه خودروسازی است.

منبع: ایسنا

رشد ۱۲ درصدی تولید سایپا در مقابل افت ۱.۵ درصدی ایران‌خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ