نحوه خرید سیمان از بورس کالا به قیمت دولتی

0

مراحل و شرایط و روش خرید سیمان در بورس کالا

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در ابلاغیه‌ای اعلام کرد که هر گونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا ممنوع است.

در این ابلاغیه که اسدالله کشاورز، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، به رؤسای سازمان صنعت و معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان، آمده است:

” با عنایت به تصمیمات متخذه جهت عرضه سیمان در بورس کالا و ممنوعیت هرگونه خرید و عرضه خارج از بورس کالا، دستور فرمایید موارد ذیل درخصوص ثبت نام و مهلت اخذ کد بورسی مورد توجه و اقدام لازم قرار گرفته و گزارش اقدامات انجام شده و نتایج حاصله در پایان دو هفته به این معاونت ارسال شود:

۱- کلیه واحدهای تولیدکننده سیمان که تاکنون موفق به اخذ کد بورسی نشده اند باید ظرف مدت دو هفته از تاریخ ابلاغ این نامه، در بورس کالا ثبت نام و نسبت به عرضه محصولات خود در بورس کالا اقدام نمایند.

۲- کلیه واحدهای تولیدی سیمان دارای پروانه معتبر بهره برداری از مراجع ذیربط (وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و …) که از سیمان به عنوان مواد اولیه استفاده می کنند از جمله شرکت های بتن ساز، موزاییک سازان و … با توجه به ظرفیت پروانه و سیمان مورد نیاز با اخذ معرفی نامه از سازمان صمت استان ها به بورس کالا مراجعه و ظرف مدت دو هفته از تاریخ ابلاغ این نامه در بورس کالا ثبت نام و نسبت به اخذ کد بورسی اقدام کنند.

۳- کلیه خریداران مجاز پروژه های ملی و عمرانی با اخذ معرفی نامه رسمی از معاون عمرانی استان ها و انبوه سازان با اخذ معرفی نامه از ادارات کل مسکن و شهرسازی محل اجرای پروژه باید ظرف مدت دو هفته از تاریخ ابلاغ این نامه در بورس کالا ثبت نام و نسبت به اخذ کد بورسی اقدام کنند.

۴- کلیه خریداران مجاز برای مصارف عمومی و مردمی شامل: عاملان فروش سیمان (که مالک یک واحد صنفی دارای مجوز معتبر مصالح فروشی در منطقه ای مشخص با دفتر و انبار مناسب می باشند و برای عرضه سیمان با رعایت ضوابط اعلام شده از سوی کارخانه فعالیت می کنند)، شرکت‌های تعاونی مصالح فروشان (که از فعالیت هماهنگ و منسجم چندین عامل دارای پروانه تشکیل می گردند)، اشخاص حقیقی و حقوقی (دارای پروانه مجاز ساختمانی با تعیین میزان سیمان مورد نیاز و متناسب با پیشرفت پروژه) باید ظرف مدت دو هفته از تاریخ ابلاغ، در بورس کالا ثبت نام و نسبت به خرید از بورس کالا اقدام کنند”.

قیمت سیمان بورس کالا

از این پس قیمت گذاری سیمان در فرآیند عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین میشود. از نتیجه این اقدام حذف رانت قیمت خرید و فروش سیمان و حذف قیمت گذاری دستوری سیمان توسط دولت است.

برای اطلاع از عرضه بازار فیزیکی، وارد لینک اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی سیمان شوید. بازار اصلی “صنعتی را انتخاب کنید” سپس بازار فرعی سیمان را انتخاب نمایید. تاریخ را انتخاب کنید و سپس نمایش را بزنید. همچنین میتوانید سایر فیلتر ها را نیز انتخاب کنید. در سایت بورس کالا و صفحه اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی میتوان نوع سیمان، کارخانه تولید کننده، حداقل حجم قابل خرید، و قیمت پایه سیمان را مشاهده نمایید.

کد بورس کالا قیمت سیمان قیمت خرید سیمان از بورس کالا خرید سیمان از بورس حداقل خرید سیمان از بورس کالا ثبت نام کد بورس کالا اخبار سیمان اخبار بورس کالا

انواع سیمان عرضه شده در بورس کالا : سیمان سفید، سیمان سیاه تیپ۲، خاکستری تیپ ۵، پوزولانی و همچنین بصورت فله و پاکتی می باشد.

چند نمونه از تولید کننده های سیمان عرضه شده در بورس کالا : کارخانجات سیمان تهران، سیمان مازندران، کرمان، قائن، فارس نو، غرب، شاهرود، کارخانه سیمان ساوه، زنجان، خوزستان، خزر، آبیک، دلیجان و…

کارمزد کلیه کالاها به غیر از کالاهای گروه کشاورزی ۰.۰۰۲۶۲ ریال می باشد.

نکته : حداقل تقاضای خرید سیمان  ۱۰۰ تن می باشد و باید کسب کار شما مرتبط با این حوزه باشد. (مصالح فروشان، پیمانکاران ساختمانی یا تولیدکنندگان قطعات بتنی و …)

قیمت سیمان در بورس کالا را از کجا ببینیم؟

وارد سایت بورس کالا شوید. منوی بالا آمارها سپس از قسمت بازار فیزیکی، آمار معاملات بازار فیزیکی https://www.ime.co.ir/offer-stat.html را مشاهده کنید. سپس با انتخاب بازار اصلی به صنعتی و بازار فرعی که سیمان است. قیمت های معامله شده سیمان بورس کالا در روزهای قبل را مشاهده فرمایید.

نحوه دریافت کد بورسی برای فعالیت در بورس کالا

برای دریافت کد بورسی و حضور در معاملات سیمان در بازار بورس، می‌توانید به عنوان شخص حقوقی یا حقیقی اقدام کنید و باید مدارک خاصی را هم ارائه دهید. در صورتی که برای گرفتن کد با هویت حقیقی اقدام می‌کنید، لازم است مراحل را طی کنید:

ثبت نام در سجام
تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقیقی که تایید آن شامل دو مرحله است. (تمامی فیلدها به صورت کامل و خوانا)
فرم تکمیل شده احراز هویت (فرم مشخصات مشتریان حقیقی کارگزاری)
کپی برگه ثبت نام سامانه الکترونیکی مودیان مالیاتی (شامل ۴۴ مرحله که تمامی مراحل باید انجام شود)
کپی مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی)
امضا فرم قرارداد برخط

و چنانچه شرکتی حقوقی قصد کدگیری داشته باشد، باید مدارک زیر را تهیه کند:

فرم تکمیل‌شده برای دریافت کد بورسی (فرم درخواست کد مشتریان حقوقی) که تایید این فرم شامل دو مرحله است (تمامی فیلدها به صورت کامل و خوانا) صورت‌های آخرین دوره مالی شرکت به انضمام گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی
فرم تکمیل شده احراز هویت به نام فرم مشخصات مشتریان حقوقی کارگزاری (دو نسخه جداگانه تکمیل شود) کپی اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی شرکت به صورت کامل و خوانا
کپی روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت (اگر شرکت تغییر نام داشته، حتما کپی آگهی تغییر نام در روزنامه رسمی ضمیمه شود) ثبت نام در سامانه جامع انبارها به نام شرکت و شناسه ملی شرکت www.nwms.ir
کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت (در صورت تغییر آدرس پس از تاسیس، کپی آگهی روزنامه رسمی تغییر آدرس ضمیمه شود) ثبت نام در سامانه سجام sejam.ir
کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات در خصوص تعیین اعضای هیات مدیره و دارندگان امضا مجاز بیش از دو سال به جز شرکت‌های با مسئولیت محدود از تاریخ آن نگذشته باشد. ثبت نام در سامانه بهین‌یاب و اخذ مجوز خرید از بورس از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت برای شرکت‌های تولیدی
کپی صفحه اول شناسنامه مدیر عامل، تمام اعضا هیات مدیره و صاحبین امضای مجاز شماره همراه مدیرعامل به عنوان امضادار مجاز حتما باید به نام شخص مدیرعامل باشد
کپی کارت ملی مدیرعامل و تمام اعضا هیات مدیره نامه معرفی اعضای هیات مدیره صاحبین امضای مجاز و سهامداران بالای ۱۰% در سربرگ شرکت با امضا و مهر رسمی شرکت
کپی کارت اقتصادی شرکت (یا گواهی ثبت نام مودیان مالیاتی) نامه معرفی (محل سکونت، کدپستی و شماره همراه هریک به صورت مجزا) اعضای هیات مدیره صاحبین امضای مجاز سهامداران بالای ۱۰% و بازرس قانونی
کپی پروانه بهره‌برداری به همراه صفحه توضیحات برای شرکت‌های تولیدکننده در صورتی که پروانه فاقد آدرس و کدپستی یا آدرس ناقص باشد. نامه در سربرگ شرکت جهت معرفی آدرس کارخانه و کدپستی الزامی است افتتاح حساب سپرده کوتاه مدت به نام شرکت در بانک ملت و تکمیل فرم بانک ملت (فرم استفاده از خدمات ویژه حساب‌های وکالتی معاملات بورس کالا) قسمت دوم فرم شخص حقوقی تکمیل شود و امضا مجاز شرکت در انتهای فرم فراموش نشود (توضیح: ضرورتی برای ارائه فرم وکالتی به شعبه افتتاح کننده حساب وجود ندارد و فرم تکمیل شده به همراه سایر مدارک به کارگزاری ارسال شود)
کپی اساسنامه شرکت به صورت کامل و خوانا امضا فرم قرارداد بر خط

همچنین شما باید با تکمیل فرم حساب وکالتی، یک شماره حساب را به بورس کالا اعلام کنید که در زمان ثبت سفارش از آن استفاده می‌شود.

پس از تهیه و آماده سازی مدارک کدگیری، با مراجعه به شعب کارگزاری بورس کالا در سراسر کشور می‌توانید نسبت به تحویل مدارک و صدور کد بورس کالا اقدام کنید. کدگیری بورس کالا طی دو مرحله انجام می‌شود و پس از ارسال مدارک مشخص شده در مرحله اول نیاز است تا متقاضی مجددا با امضا و مهر فرم مرحله دوم (فرم تایید اولیه)، فرایند صدور کد را نهایی کند.

کد بورس کالا قیمت سیمان قیمت خرید سیمان از بورس کالا خرید سیمان از بورس حداقل خرید سیمان از بورس کالا ثبت نام کد بورس کالا اخبار سیمان اخبار بورس کالا

نحوه خرید سیمان از بورس کالا

در بازار سیمان ایران بیش از ۷۷ شرکت فعالیت دارند و ظرفیت سالانه تولید ۹۳ میلیون تن سیمان در کشور، بازاری جذاب برای خریداران و فروشندگان این محصول ایجاد کرده است. از خرداد ماه سال جاری شرکت‌های سیمانی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کردند و مطمئنا با ورود خریداران بیشتر به بازار خرید و فروش این محصول، بورس کالا به بستری مناسب برای معاملات سیمان تبدیل می‌شود.

پس از دریافت کد بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی، متقاضی از طریق سامانه آنلاین مدیریت سفارشات بورس کالای کارگزاری اقدام به ثبت سفارش محصول درخواستی خود می‌کند و سقف قیمتی مورد نظر را برای خرید در زمان سفارش در سیستم ثبت می‌کند. پس از این که سفارش خریدار ثبت شد، مبلغ وجه تضمین در حساب وکالتی شخص خریدار بلوکه و سفارش به تالار ارسال می‌شود البته باید به زمان‌های مجاز ثبت سفارش و بلوکه شدن حساب توجه شود که در بخش «الزامات خرید سیمان» این گزارش به آن اشاره شده است.

در زمان معامله اگر تقاضا روی محصول مورد نظر کمتر از میزان عرضه شده محصول باشد معامله با قیمت پایه انجام می‌شود اما اگر میزان تقاضا از حجم عرضه بیشتر باشد، متقاضیان باید برای خرید محصول رقابت کنند و متقاضیانی که بیشترین میزان قیمت را وارد کنند محصول را خریداری می‌کنند.

مراحل خرید سیمان در بورس کالا

– در روز قبل از عرضه یک محصول در بازار بورس، اطلاعیه محصولات عرضه شده در سایت بورس کالا قرار می‌گیرد. شما می‌توانید در کانال تلگرام (agahmetals) هم از عرضه‌های سیمان مطلع شوید. همچنین اطلاعیه عرضه‌ها و آمار معاملات بورس کالا در سایت (IME.CO.IR) در دسترس است و در هنگام تالار نیز می‌توانید با مراجعه به سایت (TTS.IME.CO.IR) معاملات را به صورت آنلاین مشاهده کنید.

– پس از دیدن لیست عرضه و انتخاب محصول و شرکت مورد نظر، شرایط آن را مطالعه کنید و اگر تصمیم به خرید گرفتید می‌توانید با تماس به کارگزاری سفارش خود را به اطلاع ما برسانید. در مورد روز عرضه محصول هم باید به این نکته توجه کنید که ۱۰۰ درصد ارزش معامله باید حتما تا قبل از ساعت ۱۰:۱۵ روز عرضه به عنوان وجه تضمین در حساب وکالتی موجود باشد و سفارش شما تا قبل از این زمان باید به ما اطلاع داده شود.

– در زمان تشکیل تالار صنعتی (ساعت ۱۱ ظهر) مقدار تقاضا بر روی محصول مشخص می‌شود. اگر تقاضا کمتر از میزان عرضه بود، معامله با همان قیمت لیست عرضه (قیمت پایه) انجام می‌شود و اگر تقاضا بیشتر از عرضه محصول باشد، سقف قیمتی خرید از شما گرفته می‌شود. در این حالت با مشخص شدن سقف قیمتی، برای این که شما بتوانید محصول را تهیه کنید، معامله تا این قیمت برای شما انجام می‌شود.

– پس از انجام معامله، فرم اعلامیه خرید برای شما ارسال می‌شود که در آن مبلغ کل قرار داد و هزینه مالیات بر ارزش افزوده قید شده است. شما هزینه باقیمانده را به حساب بورس کالا واریز می‌کنید و پس از واریز مالیات به حساب فروشنده و همچنین ارائه معرفی‌نامه باربری به کارگزاری می‌توانید بعد از صدور حواله، کالای خود را تحویل بگیرید.

مراحل تسویه و تحویل سیمان در بورس کالا

پس از خرید سیمان تا سه روز کاری بعد، خریدار باید باقی وجه خرید و همچنین مالیات را واریز کند. مطابق با اعلامیه خریدی که خریدار از سایت مدیریت سفارشات بورس کالای کارگزاری دریافت می‌کند، باید مبلغ با شناسه پرداخت واریز مشخص شده به حساب بورس کالای ایران و همچنین هزینه مالیات را به حساب فروشنده واریز کند.

اگر تسویه تا سه روز کاری بعد از خرید صورت نگیرد، تا سه روز کاری پس از آن خریدار باید وجه تسویه بورس کالا را با احتساب ۰.۲۵% جریمه به ازای هر روز به حساب بورس کالا واریز کند و اگر خریدار موفق به تسویه در تاریخ فوق نشود پس از اتمام ۶ روز کاری (۳ روز بدون جریمه و ۳ روز با جریمه)، قرارداد فسخ شده و ۵% ارزش کل قرارداد به اضافه دو سر کارمزد خریدار و فروشنده از وجه تضمین اولیه کسر می‌شود.

حال سوال این جا است که بعد از تسویه چگونه می‌توان سیمان خود را تحویل گرفت؟ پس از تسویه، خریدار باید محل تخلیه، باربری، نماینده خود و شماره تماس او را مشخص کند و در بخش‌های مربوطه در سامانه آنلاین مدیریت سفارشات بورس کالای کارگزاری به همراه دو فیش پرداختی ثبت کند. پس از ثبت مراحل فوق، واحد کالای کارگزاری ، مدارک بارگذاری شده را به کارگزار فروشنده ارسال می‌کند.

کارگزار فروشنده نیز پس از بررسی مدارک، آن‌ها را برای دریافت حواله به شرکت فروشنده ارسال و پس از آن فروشنده اقدام به صدور حواله می‌کند. حواله را به نماینده مشتری اعلام می‌کند و بار را به باربری اعلام شده تحویل می‌دهد. گفتنی است که مشتریان در سامانه آنلاین کارگزاری می‎توانند تمامی مراحل و وضعیت سفارش خود را به صورت آنلاین پیگیری کنند.

الزامات معاملات سیمان

با توجه به شرایط خاص و قوانین ویژه معاملات در بورس کالای ایران و همچنین ارزشمندی و استراتژیک بودن سیمان، شرایط خاصی برای معاملات این محصول در نظر گرفته شده است که در زیر به برخی از الزامات و محدودیت‌های احتمالی اشاره شده است. البته برای اطلاع یافتن از محدودیت‌های هر روز باید به اطلاعیه‌های بورس کالا در همان روز توجه شود.

    1. زمان ثبت سفارش: شروع تالار صنعتی، که محصول سیمان در آن معامله می‌شود ساعت ۱۱ صبح هر روز است و خریدار می‌تواند تا ساعت۹:۳۰ دقیقه اقدام به ثبت سفارش کند و وجه تضمین نیز تا همین ساعت در حساب وکالتی موجود باشد.
    2. محدودیت تناژ و تعداد ثبت سفارش برای مشتریان: در روز قبل از عرضه بورس کالا لیست حداکثر تناژی که برای بعضی شرکت‌های سیمان می‌توان خریداری کرد و همچنین حداکثر تعداد محصولاتی که متقاضی می‌تواند خریداری کند منتشر می‌شود که به محض اعلام بورس کالا، در تلگرام (AGAHMETALS) قرار می‌گیرد.
    3. واریز ۱۰۰ درصد ارزش قرارداد در حساب وکالتی: طبق اطلاع بورس کالا برای وجه تضمین خرید محصولات سیمانی، خریدار باید ۱۰۰ درصد ارزش قرارداد (تناژ*قیمت پایه) را به حساب وکالتی واریز کند.
    4. ثبت نام در سامانه جامع تجارت: طبق اطلاعیه بورس کالای ایران، مشتریان باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام و بعد از تحویل کالا، خرید خود را تکمیل کنند. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانند با صنعت و معدن استان خود تماس بگیرند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ