تحلیل بنیادی / فاصله “وبانک” تا ارزش ذاتی

0

شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی ( سهامی عام ) در تاریخ ۱۳۷۰/۱۱/۲۰ به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شد و در تاریخ ۲۵ فروردین ماه ۱۳۷۱ تحت شماره ۸۹۵۸۴ در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر دولتی به ثبت رسیده است و در سال ۱۳۸۹ نام شرکت به شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی تغییر کرد .

مرکز اصلی شرکت تهران اتوبان حقانی خیابان دیدار شمالی پاک ۱ می‌باشد .

موضوع فعالیت شرکت 

فعالیت اصلی شرکت طبق ماده ۳ اساسنامه شرکت عبارتست از :

۱- بررسی ، مطالعه ، ایجاد و توسعه ، راه اندازیو سرمایه گذاری و مشارکت انواع طرحها و پروژه ها ی تولیدی و بازرگانی و خدماتی و مهندسی و ساختمانی در بخش های مختلف اقتصادی و اداره آنها

۲- تشکیل و تاسیس انواع شرکتهای تولیدی و صنعتی ، خدماتی و مهندسی ، بازرگانی و ساختمانی و مبادرت به هر گونه مشارکت با انواع شرکتهای مذکور

۳- بازسازی ، نوسازی ، اداره و نگهداری ، اصلاح ، توقف ، توسعه ، ادغام و انحلال انواع شرکتها و موسسات اقتصادی داخل و خارج از شرکت

۴- آماده کردن شرکتهای مورد سرمایه گذاری به منظور فروش سهام آنها در بورس اوراق بهادار یا خارج از بورس و همچنین فراهم نمودن امکانات لازم جهت ورود و پذیرش شرکتها در بورس اوراق بهادار و مشارکت و سرمایه گذاری با شرکتها و بنگاههای اقتصادی خارجی با رعایت مقررات مربوطه و…

سرمایه شرکت 

سرمیه اولیه شرکت مبلغ یکصد میلیارد ریال بوده است که در چندین مرحله افزایش یافته است و نهایتا در سال ۹۲ به ۴۵۰۰ میلیارد ریال رسیده است . در سال ۹۳ به استناد مصوبه مجمع عمومی عادی فوق العاده مورخ ۳۰/۰۴/۱۳۹۲ و همچنین مصوبه هیئت مدیره شرکت در مورخه ۹۳/۳/۱۷ به ۶۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت و در تاریخ ۹۳/۴/۲۴ در مرجع ثبت شرکتها به ثبت رسید .

مجمع سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر اخبار بورس امروز

آخرین پرتفوی شرکت در صنعت 

۳۰% پرتفوی شرکت مواد و محصولات شیمیایی می‌باشد که مهمترین بخش آن ۵۰% از سهام شرکت پتروشیمی شازند اراک ، ۶.۷% پتروشیمی خارک ، می‌باشد .

۱۹% پرتفوی شرکت محصولات کانی غیر فلزی می‌باشد که مهمترین بخش شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان ( سیدکو ) است کهسهامدار شرکتهای سیمانی سمازن ، سشمال ، سکرما ، سقائن و ساربیل است.

۱۸% پرتفوی شرکت فراورده های غذایی و آشامیدنی است که مهمترین بخش آن هلدینگتوسعه صنایع بهشهر ( وبشهر ) می‌باشد که بصوت مستقیم و غیرمستقیم مالک شرکتهای ماگارین ، غبشهر ، گلتاش ، پاکسان و… می‌باشد .

وضعیت سرمایه گذاری‌های شرکت در صنایع مختلف در تاریخ ۹۳/۶/۸

مجمع سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر اخبار بورس امروز

پرتفوی بورسی 

صورت وضعیت پرتفوی دوره یک ماهه منتهی به ۹۳/۴/۳۱

مجمع سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر اخبار بورس امروز

برای محاسبه خالص ارزش داراییهای بورسی ، قیمت سهام در تاریخ شنبه ۰۸/۰۶/۹۳ در نظرگرفته شده است .

پرتفوی غیر بورسی 

مجمع سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر اخبار بورس امروز

v برای محاسبه ارزش کارشناسی شرکت سرمایه گذاری صنایع سیمان NAV این شرکت محاسبه شد و خالص ارزش داراییهای شرکت در حدود ۹۸۰۰میلیارد ریال بدست آمد علیرغمارزشبلوکمدیریتیموجوددرپرتفویشرکت با توجه به نسبت ۸۵% سفارس در بازار بورس ایران بصورت کاملا محافظه کارانه همین نسبت برای ارزش کارشناسی شرکت در نظرگرفته شد .

v برایمحاسبهارزشکارشناسیشرکتبینالمللیساختمانوصنعتملیمتوسط p/e صنعتساختمانراباتوجهبهسودپیشبینیشدهدرگزارششرکتمنظورکردیم .

ارزشگذاری شرکت بر اساس خالص ارزش داراییها 

مجمع سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر اخبار بورس امروز

*در محاسبات مربوط به ارزش دفتری شرکت ( حقوق صاحبان سهام) سود تقسیمی مصوب مجمع از آخرین حقوق صاحبان سهام اعلامی شرکت کسر گردیده و سود تقسیمی شرکت وبشهر به آن اظافه گردیده است.

نظر کارشناس 

با توجه به نسبت ۵۷% قیمت برNAV این شرکت در مقایسه با متوسط ۷۰% این نسبت در بازار سرمایه ایران ، سهم در محدوده کم ریسکی می‌باشد‌ و با توجه به همین موضوع قیمت تعادلی سهم در محدوده ۵۶۰۰ ریال می‌باشد .

شرکت در آخرین گزارش سود سال ۹۳ خود را ۱۰۷۶ ریال اعلام کرده است . ( p/e = 4.3 ) این در حالی است که شرکت سود تقسیمی شرکتهای زیر مجموعه خود را محتاطانه در نظر گرفته به عنوان مثال: پیش بینی سود شاراک را ۱۲۷۳ و سود تقسیمی آن را ۷۴۲ ریال در نظر گرفته است ، در حالی که اولاَ سود اعلامی فعلی قابلیت تعدیل مثبت خواهد داشت و از طرفی شاراک در ۴ سال گذشته ۹۰% سود خود را در مجامع تقسیم کرده است .شرکت برنامه دارد دو زیر مجموعه خود به نامهای سرمایه گذاری صنعت سیمان ( سیدکو ) و سرمایه گذاری شفا دارو ( سهامدار عمده داسوه ، دکیمی ، دجابر ) را در بازار بورس عرضه نماید .چندی پیش دکتر همتی مدیرعامل بانک ملی از آمادگی برای فروش بلوک شاراک سخن گفته بود بهای تمام شده هر سهم شاراک برای شرکت ۱۸۷۲ ریال و قیمت روز آن ۷۶۶۴ ریال می‌باشد .

با توجه به دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر فروش داراییهای بانکها و خروج از بنگاه داری و تایید نسبی این موضوع از سوی نماینده بانک ملی در مجمع سالیانه احتمال انجام معاملات بلوکی سهام شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی ( وبانک ) وجود دارد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ