شط العرب کجاست؟ +مشخصات و نقشه

0

رود مرزی ایران و عراق چه نام دارد

خط مرزی ایران – عراق نام خط مرزی ۱۶۰۹ کیلومتری بین دو کشور ایران و عراق می‌باشد که در جنوب از خط تالوگ اروند رود arvand rud (در عراق به اسم شط‌العرب نامیده می‌شود) شروع می‌شود و در نقطه سه‌گانه مرز ایران، عراق، و ترکیه در کوه دالمپر در شمال ختم می‌شود. استان‌های ایرانی خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی قسمتی از این مرز را در بر می‌گیرند. ایران در بین همسایگانش، طولانی‌ترین مرز را با عراق دارد.

نام دیگر شط العرب شط العرب اروند رود کجاست اروند رود arvand rood

در سفر حسن روحانی رییس جمهور کشورمان به عراق، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در یک بیانیه مشترک بر توسعه و گسترش روابط دو کشور در همه حوزه های مورد علاقه تاکید کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: در خصوص شط العرب ، طرفین بر عزم راسخ خود بر اجرای “عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق” مورخ ۱۳ ژوئن ۱۹۷۵ و پروتکلهای ضمیمه و موافقتنامه های تکمیلی آن، با حسن نیت و با دقت، تأکید کردند و براین اساس، طرفین تصمیم گرفتند تا عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی شط العرب را به منظور بازگرداندن کانال اصلی قابل کشتیرانی (تالوگ) بر اساس عهدنامه ۱۹۷۵ مذکور و پروتکل مربوطه آن در اسرع وقت آغاز کنند.

برای یافتن پاسخ این پرسش که نام اروند رود صحیح است یا شط العرب، ناگزیر باید به منابع تاریخی مراجعه کرد.

خسرو معتضد معتقد است: اگر دولت چنین اقدامی انجام داده و بیانیه ای را که در آن فقط عنوان شط العرب دارد را امضا کرده، به طور قطع کار غلط و اشتباهی انجام داده است.

وی با تاکید بر اینکه در این موضوعات نباید نگاه سیاسی داشت، افزود: نام تاریخی این رودخانه اروند رود است. اما واژه شط العرب نیز به دلیل حضور هموطنان عرب زبان در این منطقه استفاده می شود. اما پافشاری برای استفاده از واژه شط العرب به زمان حضور رژیم بعث عراق و صدام حسین باز می گردد و آنها برای افزایش اختلافات قومی، بر استفاده از این واژه اصرار داشتند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: با توجه به اینکه واژه شط العرب یک واژه مصطلح بوده و هموطنان عرب زبان ما آن را استفاده می کنند، بیان آن اشکالی ندارد. زیرا ما که نباید مانند افراد خشک مغز جنوب خلیج فارس باشیم و بدون فکر و اندیشه حرفی را بر زبان بیاوریم. به همین دلیل هر بار مقاله ای در این مورد نوشته ام، هر دو واژه اروند رود و شط العرب را با هم استفاده کرده ام.

معتضد افزود: واژه اروند رود یک واژه پارسی و کلمه ای اسطوره ای است که پیش از اسلام نیز به کار برده شده است و در کتب و مستندات بسیار تاریخی به این نام اشاره شده و حتی در شاهنامه فردوسی نیز اشعاری داریم که به اروند رود اشاره می کند. از جمله اینکه ” فرخ زاد هر مزد با آب چشم …. به اروند رود اندر آمد بخشم”

نخستین بار چه کسی به واژه شط العرب رسمیت بخشید؟

وی تصریح کرد: برای نخستین بار به صورت رسمی فردی به نام چارلز بلگیریو که مشاور شیخ بحرین در دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ بود گفت که دو هزار و ۵۰۰ سال است که نام این رودخانه اروند رود است. آن زمان اعراب زیادی در منطقه ساکن نبودند و حالا که اعراب در منطقه ساکن شده اند، بهتر است از یک واژه عربی استفاده شود!

این مورخ در ادامه به پیشینه حضور اعراب در منطقه اشاره کرد و گفت: از زمان شاپور اول ساسانی، اعراب اجازه داشتند تا در خوزستان ساکن شوند. این اعراب ایرانی بوده و از حقوق مساوی با تمام ایرانیان برخوردار هستند و انسان های رشید و وطن پرستی نیز در طول تاریخ بوده اند.

معتضد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانیه دو کشور ایران و عراق که به امضای روسای جمهور دو کشور رسیده و در آنها تنها از واژه شط العرب استفاده شده است، گفت: این کار غلط و اشتباهی بوده است. باید از هر دو واژه اروند رود و شط العرب استفاده می کردند. چرا که بیانیه های رسمی دو کشور بار حقوقی بسیار زیادی دارد.

وی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل اینکه در کنار رییس جمهور مشاوران آگاه به تاریخ حضور ندارند، این اشتباهات ایجاد می شود. رییس جمهور باید بداند که هر کلمه ای که به کار می برد و هر بیانیه و سندی که امضا می کند، دارای بار حقوقی بوده و اگر مشاوری آگاه و امین و مسلط به تاریخ در کنار وی حضور داشت، هرگز چنین اشتباهی صورت نمی گرفت.

این استاد دانشگاه افزود: اگر امروز ما در برابر واژه شط العرب به هر دلیلی عقب نشینی کنیم، فردا باید به جای خلیج فارس بگوییم خلیج جعلی عربی و به استان خوزستان نیز بگوییم استان عربستان.

اروند رود صدها سال عامل مناقشه بین ایران و عراق و عثمانی بوده است

معتضد تاکید کرد: ارزش اروند رود برای ایران از یک رودخانه مرزی بیشتر است. به همین دلیل مسوولان دولت و وزارت خارجه باید با حساسیت بسیاری در مورد آن اظهار نظر کنند. متاسفانه وزارت خارجه در این موضوع خوب عمل نکرده و شاید دلایلی دارند که ما از آن بی اطلاع هستیم. اما مسوولان باید بدانند که استفاده از واژگان، بار حقوقی بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به پیشینه اختلافات مرزی ایران و عراق و همچنین ایران و حکومت عثمانی گفت: اختلافات در خصوص حدود اروند رود تنها به دوره رژیم بعث عراق باز نمی گردد که جنگی با یک میلیون کشته و مجروح به دو کشور تحمیل کرد. از زمان امیر کبیر وجود داشته و اگر با حساسیت و دانش کافی درباره اروند رود صحبت نکنیم، ممکن است اختلافات دو کشور بار دیگر سرباز کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ