آیا خوردن نودل برای سلامتی خطر دارد؟

0

به نقل از پایگاه «parkway east»، یکی از چیز‌هایی که شاید امروزه به دلیل مشغله‌های کاری افراد در زندگی شهری مصرف زیادی داشته باشد، نودل‌های فوری است؛ اما شاید برای شما نیز این پرسش پیش آمده باشد که آیا نودل فوری برای سلامتی مان ایجاد خطر می‌کند یا خیر.

نودل فوری مضرات نودل غذاهای نیمه آماده سلامت نیوز

نودل فوری چیست؟

نودل فوری نوعی نودل از پیش پخته است که معمولا در بسته بندی‌های جداگانه فروخته می‌شود. مواد اصلی تشکیل دهنده آن شامل آرد، نشاسته، آب، نمک  یا جانشین نمک است که به نام «کانسوی» (kansui) شناخته می‌شود. کانسوی یک آب معدنی قلیایی است که شامل سدیم کربنات و معمولا پتاسیم کربنات می‌شود.

روغن پالم نیز ماده رایج در نودل‌های فوری است. نودل فوری نخستین بار در ژاپن در سال ۱۹۵۸ درست شد؛ در واقع نخستین نودل فوری از سوی فردی به نام «مموفوکو آندو» (Momofuku Ando) که تاجر ژاپنی- تایوانی بود، اختراع شد. او شرکت محصولات غذایی نیسین (Nissin Food Products) را بنیان نهاد. از زمان اختراع وی، نودل‌های فوری یکی از غذا‌های مورد علاقه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شده است.

آیا مصرف نودل فوری ضرر دارد؟

همانطوری که مردم عاشق مصرف نودل‌های فوری برای در دسترس بودن، مقرون به صرفه بودن و مزه آن هستند، اما بسیاری نمی‌دانند مصرف این ماده غذایی دارای خطرات پنهانی برای سلامتی است. مصرف نودل‌های فوری به شکل روزانه می‌تواند پیامد‌های وخیمی را برای سلامت شما به ارمغان بیاورد. در این جا به چند دلیل که چرا نودل‌های فوری برای سلامتی مضر هستند، می‌پردازیم:

وجود سدیم فراوان

یک وعده نودل فوری می‌تواند بین ۳۹۷ تا ۳۶۷۸ میلی گرم سدیم در هر صد گرم وعده داشته باشد و این عدد می‌تواند حتی در برخی موارد بیشتر باشد. در حالی که سدیم یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد مناسب بدن است، اما سدیم زیاد برای سلامتی خوب نیست.

یکی از بزگترین عواملی که در مصرف سدیم در رژیم غذایی افراد می‌توانند نقش ایفا کنند، مصرف غذا‌های فرآوری شده از جمله نودل‌های فوری است. داشتن یک رژیم غذایی که در آن مصرف نمک بالا باشد، می‌تواند با افزایش خطر سرطان معده، بیماری قلبی و سکته مغزی همراه باشد. در افرادی که به نمک حساس هستند، سدیم فراوان می‌تواند خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش دهد که همین مسأله نیز به نوبه خود می‌تواند بر سلامت قلب و کلیه ان‌ها تأثیر بگذارد.

با توجه به توصیه سازمان جهان بهداشت (WHO) مبنی بر تنها مصرف ۲ گرم روزانه سدیم، باید گفت که مصرف حتی یک بسته نودل می‌تواند رعایت توصیه سازمان جهانی بهداشت را برای مصرف مجاز سدیم در محدوده تعیین شده در روز دشوار کند. با این گفته می‌توان نتیجه گرفت افرادی که در روز چندین بسته نودل فوری مصرف می‌کنند، بدون شک منجر به دریافت مقادیر زیادی سدیم می‌شوند که برایشان خوب نیست.

مونوسدیم گلوتامات

نودل‌های فوری همچنین دارای «مونوسدیم گلوتامات» (MSG) هستند که یک افزودنی رایج در بسیاری از غذا‌های فراوری شده و نقش اصلی آن افزایش طعم غذاست. اگرچه این ماده که در بسیاری از مواد غذایی استفاده می‌شود، مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار گرفت؛ اما نگرانی‌هایی در خصوص تأثیر کوتاه مدت و بلند مدت آن بر سلامتی دارد.

برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد مصرف «مونو سدیم گلوتامات» با علائمی همچون «سردرد»، «تهوع»، «فشارخون بالا»، «ضعف»، «درد قفسه سینه»، «گرفتگی عضله»، «تپش قلب» و نیز «برفروختگی پوست» همراه بوده است. اگرچه شواهد قطعی در خصوص ابتلا به این عوارض در صورت مصرف مونوسدیم گلوتامات وجود ندارد، اما تأیید شده است که درصد اندکی از مردم ممکن است واکنش‌های کوتاه مدتی به مونوسدیم گلوتامات داشته باشند.

کمبود فیبر و پروتئین

با وجود آنکه نودل‌های فوری کالری اندکی دارند، اما مقدار فیبر و پروتئین کمی با خود دارند که این خبر خوبی برای افرادی که به دنبال کاهش وزن شان هستند، به شمار نمی‌رود. ثابت شده است که پروتئین، احساس سیری را در افراد افزایش می‌دهد همین امر سبب کاهش گرسنگی در فرد می‌شود.

این در حالی است که فیبر نیز به آرامی در دستگاه گوارشی بدن ما حرکت می‌کند و سبب افزایش احساس سیری می‌شود؛ بنابراین با توجه به مقدار کم پروتئین و فیبر نودل‌های فوری، مصرف این ماده به طور منظم گرسنگی شما را برطرف نکرده و سبب ایجاد احساس سیری در شما نمی‌شود. این علاوه بر آن هست که بکارگیری یک رژیم غذایی که در آن فیبر کم باشد، با خطر فراوان بیماری‌های گوارشی به مانند یبوست و نیز کاهش باکتری همراه است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ