چند درصد ایرانی‌ها خودروهای لوکس سوار می‌شوند؟ / آمار وحشتناک

0

مردم ایران در سال ۹۲ حدود ۹ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت خرید خودروهای خارجی هزینه کرده‌اند که رقم مذکور بیش از نصف ارزش کل تولید داخل کشور بوده است.

واردات خودرو لوکس خودرو لوکس خودرو گرانقیمت

چند روزی از سخنان رئیس کل گمرک ایران در گفت و گوی ویژه خبری درباره مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای لوکس بالای ۲۵۰۰ سی‌سی نگذشته است که زمانی افشار، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور از بی تاثیر بودن ممنوعیت این خودروها بر بازار داخلی خودرو خبر می دهد.

به گفته مسعود کرباسیان، پیش از این ۶۳درصد خودروهای وارداتی، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بودند که ارزش آن به‌طور متوسط در سال‌های قبل حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده است، در حالی که این رقم امسال به هفت میلیون دلار هم نمی‌رسد. با این حال بالا و پایین کردن آمارهای گمرک نشان می دهد که سهم خودروهای ۲۵۰۰ سی سی آنقدری نیست که در تحول بازار خودرو ایران به چشم بیاید.

بر اساس آمار گمرک سال ۹۰ حدود ۴۰ هزار خودرو به ارزش ۸۲۴ میلیون دلار وارد کشور شد که درصد تغییرات آن نسبت به سال قبل از لحاظ تعداد و وزن حدودا ۹ درصد ، و از نظر ارزش نیز ۸ درصد افت پیدا کرده است.

در سال ۹۱ نیز واردات انواع خودروهای سواری با رشد ۱۱٫۳ درصدی نسبت به سال ۹۰ بالغ بر ۴۴ هزار و ۳۴۱ دستگاه شد و ارزش واردات خودروهای سواری به کشور نیز با افزایش ۳۰٫۵۹ درصدی به یک میلیارد و ۸۴ میلیون دلار رسید. همچنین وزن خودروهای سواری با افزایش ۱۲٫۷۳ درصدی به ۷۲ هزار تن رسید.

آمار های منتشر شده از گمرک در سال ۹۲ نیز نشان می دهد که ۷۸ هزارو ۶۷۳ خودرو سواری به ارزش ۳ میلیارد و ۱۷ میلیون دلار به کشور وارد شد که این میزان واردات از نظر تعداد ۷۴٫۴۵ درصد و از نظر ارزش ۱۷۴٫۴۶ درصد رشد را نسبت به سال ۹۱ نشان می دهد. واردات خودرو نسبت به سال ۹۲ نیز حدود ۷۰ درصد رشد داشته است و از فروردین ماه ۹۳ تاکنون نیز میزان واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد افزایش یافته است.

بررسی ها نشان می دهد طی ده سال گذشته به طور متوسط سالیانه ۲۰ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شده است. در برخی سال های خاص مانند ۹۰ و ۹۱ نیز این میزان به ۲۶ تا ۳۰ هزار دستگاه رسیده است. در صورتی که متوسط سالیانه ۲۰ هزار دستگاه ملاک قرار گیرد، در حال حاضر ۲۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی طی این سال ها وارد کشور شده است.

براین اساس از بازار ۱۵ میلیونی خودروی ایران تنها ۱٫۳ درصد بازار در اختیار خودروهای خارجی است.

بررسی ها نشان می دهد که از این میزان نیز کمتر از ۳دهم درصد به خودروهای بالای ۲هزار و ۵۰۰ سی سی اختصاص دارد. براین اساس ممنوعیت واردات این خودروها تاثیری در بازار نخواهد داشت ولی قیمت خودروهای بالای ۲هزار و ۵۰۰ سی سی را می تواند، با رشد قیمت همراه کند.

در همین حال حسن زمانی‌ افشار، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور با اشاره به عدم تاثیرگذاری ممنوعیت ورود خودرهای بالای ۲۵۰۰ سی سی گفت: «اقدام در خصوص ممنوعیت واردات ماشین های ۲۵۰۰ سی سی شاید کمی دیر شده باشد زیرا ورود این ماشین ها در گذشته تاثیرات خودش را گذاشته است.»

زمانی افشار در ادامه افزود: «با این حال بر این باورم که ممنوعینت ورود چنین ماشین های نیز تاثیر آنچنانی بر قیمت خودرو نخواهد داشت و بازار دچار شوک ناگهانی نخواهد شد.»

وی اظهار داشت: «احتمال بسیار ضعیفی که در مورد تاثیر ممنوعیت ورود خودرو می توانم بدهم این است که ممکن است قیمت ها به صورت بسیار جزئی دچار تغییر شوند که البته این احتمال نیز بسیار ضعیف است.»

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در ادامه گفت: «بازار خودرو چند وقتی است حواشی بسیاری داشته است اما باید عنوان کنم که با ممنوعیت خودورهای ۲۵۰۰ سی سی، مردم نباید منتظر اتفاق خاصی باشند. زیرا آن چیزی که مردم در خصوص کاهش قیمت خودرو فکر می کنند با چنین اقدامی رخ نخواهد داد.»

آمار مقایسه‌ای واردات خودرو طی ۳ سال گذشته بیانگر افزایش واردات خودرو است به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۰ تولید خودروی سواری ۱ میلیون و ۴۲۰ هزار دستگاه و میزان واردات خودرو در این سال ۳۹ هزار دستگاه بوده است. این درحالی است که در سال ۹۲ میزان تولید خودروی سواری به ۶۲۵ هزار دستگاه تنزل یافت و تعداد واردات خودروی سواری به بیش از ۷۸ هزار دستگاه رسید که این میزان از واردات معادل ۱۲٫۶ درصد تولید داخل بوده است.

مردم ایران در سال ۹۲ حدود ۹ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت خرید خودروهای خارجی هزینه کرده‌اند که رقم مذکور بیش از نصف ارزش کل تولید داخل کشور بوده است.

منبع:خبرآنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ