طرز تهیه شامی لپه با گوشت چرخ کرده

0

شامی لپه گیلانی ، طرز تهیه شامی لپه ماه رمضان ، شامی لپه با سیب زمینی خام ، طرز تهیه شامی پوک ، علت وا رفتن شامی لپه ، طرز تهیه شامی لپه شمالی ، طرز تهیه شامی لپه برای ۴ نفر ، شامی گیلانی  با لپه ، شامی گیلانی یا شامی پوک ، طرز تهیه شامی گیلانی با گوشت چرخ کرده ، طرز تهیه شامی گیلانی مخصوص ماه رمضان ، شامی گیلانی با سبزی

طرز تهیه شامی لپه با گوشت چرخ کرده

شامی لپه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و محبوب ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرهای شمالی می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی شمالی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم شامی لپه غذای شمالی طرز تهیه شامی لپه

مواد لازم برای ۴ نفر
لپه ۱۵۰ گرم
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
سیب زمینی ۱ عدد بزرگ
تخم مرغ ۲ عدد
تره و جعفری ۱۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت شامی لپه

برای تهیه این شامی توصیه می شود که لپه را از شب قبل در یک کاسه آب بخیسانید و در صورت امکان چند بار آبش را تعویض کنید تا نفخش به طور کامل گرفته شود. برای شروع لپه را آبکشی می کنیم و به همراه ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مقداری نمک هم به قابلمه اضافه می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا لپه ها بپزند. در حین آماده شدن لپه سیب زمینی را هم مانند لپه ها به همراه ۱ لیوان آب داخل یک قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آبپز شود.

پس از اینکه سیب زمینی پخت، پوستش را می گیریم و با رنده ریز رنده می کنیم و داخل یک کاسه جادار می ریزیم. در ادامه جعفری و تره را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و به همراه گوشت چرخ کرده کاسه اضافه می کنیم.

در این مرحله پیاز را با رنده ریز رنده می کنیم و با فشار دست آبش را می گیریم، سپس پیاز آب گرفته را نیز به کاسه اضافه می کنیم. لپه ها را هم پس از پخت آبکشی می کنیم تا آب اضافی شان برود سپس بعد از اینکه از حرارت افتاد با مخلوط کن با گوشتکوب له می کنیم.

لپه پوره شده را هم به کاسه اضافه می کنیم. در اخر تخم مرغ ها را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه اضافه می کنیم و و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا با هم ترکیب شوند و به طور کامل یکدست و منسجم شوند.

حالا در یک تابه مناسب مقداری روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. سپس مقداری از مایه شامی برمی داریم و مانند کوکو به آن شکل می دهیم. در اخر وسط مایه شامی را با انگشت سوراخ می کنیم و در روغن می اندازیم.

پس از اینکه یک سمت شامی ها سرخ شد آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. در پایان شامی های اماده شده را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه خیار شور، گوجه فرنگی و نان سرو می کنیم.

نکات پخت شامی لپه

سس مخصوص شامی لپه

در برخی شهرهای شمالی این شامی خوشمزه را به همراه نوعی سس مخصوص تهیه می کنند که باعث می شود شامی ها نرم تر و خوشمزه تر شوند. در صورت تمایل برای تهیه این سس ابتدا یک پیاز متوسط را به صورت نگینی خرد کنید.

سپس به همراه مقداری روغن در یک تابه مناسب تفت دهید تا پیاز طلایی شود، سپس ۲ عدد گوجه فرنگی را خرد کنید و به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کنید. می توانید برای خوشرنگ تر شدن سس کمی رب گوجه فرنگی هم اضافه کنید.

حالا نصف استکان آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سس با حرارت ملایم جا بیفتد و روغن بیندازد. در پایان پس از اینکه شامی ها اماده شد آنها را به مدت ۵ دقیقه درون سس قرار می دهیم تا سس به خورد شامی ها برود سپس سرو می کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ