طرز تهیه کوکوی سیب زمینی مجلسی و خوشمزه +مواد لازم

3

آموزش و  طرز تهیه کوکو سیب زمینی مجلسی  ، شکم پر ، خام ، آب پز و  ساده

کوکوی سیب زمینی به دو روش تهیه می شود؛ یکی با سیب زمینی پخته و دیگری با سیب زمینی خام و همچنین با ترکیب انواع مواد می توان کوکو تهیه کرد. کوکو در فر و با روغن کم و یا در تابه با روغن فراوان تهیه می شود.

 طرز تهیه کوکو مجلسی طرز تهیه کوکو شکم پر طرز تهیه کوکو خلاقیت آشپزی بهترین سایت آشپزی آموزش کوکو آموزش آشپزی

مواد لازم کوکوی سیب زمینی

سیب زمینی=یک کیلو
تخم مرغ=۴ تا ۵ عدد
پکینگ پادر یا جوش شیرین=یک قاشق مرباخوری سرخالی
نمک و فلفل=به مقدار کافی

طرز تهیه کوکوی سیب زمینی

سیب زمینی را می پزیم و پوست می کنیم و از رنده یا ماشین رد می کنیم، بعد تخم مرغ ها را در ظرفی می شکنیم و خوب می زنیم تا کاملا کف کند. کمی نمک و فلفل و بیکینگ پودر را داخل تخم مرغ می ریزیم و سیب زمینی را که کاملا سرد شده است داخل مایه تخم مرغ اضافه می کنیم و بهم می زنیم. در تابه یا ظرف نسوزی سه چهار قاشق سوپخوری روغن می ریزیم می گذاریم داغ شود و مایه را در روغن می ریزیم حرارت را ملایم می نمائیم با پشت قاشق روی آنرا صاف می کنیم تا سطح آن در همه جا به یک اندازه شود. در تابه را می گذاریم حرارت را باز هم کمی ملایمتر می کنیم تا مایه کاملا بسته شده قابل بریدن شود. کوکو را ابتدا به شکل بعلاوه می بریم با دو چنگال قطعات کوکو را برمی گردانیم و باز هر قطعه را دو نیم می کنیم در اینصورت هشت قطعه کوکو خواهیم داشت می گذاریم قسمت زیرین کوکو هم سرخ شود بعد در ظرف گرد مناسبی قطعات کوکو را می چینیم و اطراف آنرا با حلقه های گوجه فرنگی تزیین می نماییم.

دو طعم شیرین و شور هم برای پخت این غذا انتخاب می شود به طوری که برخی به نوع تهیه شده با سیب زمینی پخته شهد و به نوع تهیه شده با سیب زمینی خام نمک می زنند. معمولا کوکویی که با سیب زمینی پخته تهیه می شود، با موادی مانند هل، دارچین و مغز گردو یا گوشت چرخ کرده یا حتی قارچ سرخ شده هم پر می کنند. در زیر نکات ریز تهیه کوکوها و رمز و راز و فوت و فن تهیه آن تعریف شده و همچنین طرز تهیه انواع کوکوی سیب زمینی لینک داده شده است.

طرز تهیه کوکو مجلسی طرز تهیه کوکو شکم پر طرز تهیه کوکو خلاقیت آشپزی بهترین سایت آشپزی آموزش کوکو آموزش آشپزی

اصفهانی ها به این غذا کوکو قندی می گویند و روی آن شهد می ریزند برای آماده سازی و پخت این غذا باید نکته هایی را در نظر گرفت که به ترتیب عبارتند از:

۱٫ اگر کوکو را با سیب زمینی خام تهیه می کنید، می توانید به آن مرغ پخته ریش ریش شده یا سبزی های معطر اضافه کنید اما افزودن این مواد به مایه کوکو تهیه شده با سیب زمینی پخته توصیه نمی شود.

۲٫ خیلی وقت ها کوکو پس از پخت ترک برمی دارد و در هنگام جابجا کردن می شکند. علت این اتفاق مقدار کم تخم مرغ است اما باید مراقب باشید بیش از اندازه هم تخم مرغ استفاده نکنید زیرا در این صورت، بافت کوکو از میان می رود و شکل اسفنجی و کف آلود پیدا می کند.

۳٫ خیلی ها به کوکو سیب زمینی، پیاز خام می زنند. پیشنهاد می کنم در هنگام افزودن این سبزی، آب آن را بگیرید زیرا باعث شل شدن کوکو و از بین رفتن بافت منسجم آن می شود. به علاوه، در مصرف پیاز نیز زیاده روی نکنید زیرا باعث وارفتن کوکو می شود.

۴٫ ضخامت مناسبی که برای این کوکو توصیه می شود، بین ۵/۰ تا ۲ سانتی متر است که برحسب ذائقه می توانید آن را تغییر دهید. فراموش نکنید ضخامت زیاد، باعث نپختن کوکو و نازک بودن بیش از حد، باعث خشکی و حتی سوختن آن می شود.

۵٫ به غیر از نعناع یا گشنیزی که در دستور پخت این غذا وجود دارد، شما می توانید از نعناع تازه به تنهایی یا ریحان تازه و حتی آویشن خشک استفاده کنید. به این ترتیب طعم کوکو منحصربه فرد خواهد شد.

۶٫ اگر مایه کوکو بر اثر افزودن تخم مرغ ها یا پیاز شل شد، بهتر است به آن کمی آرد سیب زمینی اضافه کنید تا قوام لازم را پیدا کند.

۷٫ ادویه مناسبی که برای پخت این غذا نباید فراموش کرد، در کوکوی شیرین فقط زعفران و در کوکو نمک دار زعفران و زردچوبه است.

نکات تکمیلی در مورد کوکوی سیب زمینی

کوکوی سیب زمینی جزو غذاهای دانشجویی میباشد
و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۱ ساعت و ۰ دقیقه میباشد .
کوکوی سیب زمینی را می توانید در وعده نهار – شام – پیش غذا – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب میباشد .

طرز تهیه کوکو مجلسی طرز تهیه کوکو شکم پر طرز تهیه کوکو خلاقیت آشپزی بهترین سایت آشپزی آموزش کوکو آموزش آشپزی

کوکو سیب زمینی شکم پُر

مواد لازم:

سیب زمینی ۱ کیلوگرم
تخم مرغ ۲ عدد
زعفران حل شده ۱ قاشق غذاخوری
روغن برای سرخ کردن به میزان لازم
پودر سوخاری به میزان لازم
گردوی خرد شده ۱۰۰ گرم
پنیر پیتزای رنده شده ۱۰۰ گرم
قارچ خرد شده ۲۰۰ گرم
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:

سیب زمینی ها را با آب بپزید. سپس صبر کنید تا سرد شوند. پوست آنها را بگیرید و با رنده ریز، رنده کنید.

تخم مرغ، زعفران، نمک و فلفل را به سیب زمینی ها اضافه کنید و مخلوط کنید تا یکدست شود. سپس این مخلوط را به شکل کوکوهای کوچکی درست کنید.

 طرز تهیه کوکو مجلسی طرز تهیه کوکو شکم پر طرز تهیه کوکو خلاقیت آشپزی بهترین سایت آشپزی آموزش کوکو آموزش آشپزی

قارچ، پنیر، گردو و کمی فلفل سیاه را با هم مخلوط کنید و به اندازه یک قاشق غذاخوری از مخلوط قارچ، پنیر و گردو را داخل هر یک از کوکوها قرار داده و به شکل دلخواه آن را فرم دهید.

کوکوها را داخل پودر سوخاری بغلتانید و در روغن سرخ کنید.

در صورت دلخواه، داخل این کوکو را می توانید با مایه ی ماکارونی هم پُر کنید.

نکات تغذیه ای:

انرژی کل این غذا ۲۸۰۰ کیلوکالری است.

از آنجا که در این غذا گوشت به کار نرفته است و به راحتی و سریع آماده می شود، غذای مناسبی برای سفر است.

طرز تهیه کوکو مجلسی طرز تهیه کوکو شکم پر طرز تهیه کوکو خلاقیت آشپزی بهترین سایت آشپزی آموزش کوکو آموزش آشپزی

طرز تهیه کوکو ۳ رنگ مجلسی ، بسیار شیک و خوشمزه

طرز تهی کوکوی سه رنگ را به علاقمندان آموزش میدهیم. این کوکوی خوشمزه، در واقع سه مدل کوکو سیب زمینی ، کوکو سبزی و کتلت گوشت است که به خاطر ترکیب با هم، شکل زیبایی به خود میگیرد و گزینه مناسبی برای مهمانی هاست…

مواد لازم برای لایه سبزی:

سبزی کوکو…………………………………………………………. ۵۰۰ گرم

تخم مرغ…………………………………………………………….. ۵ عدد

زرشک شسته و خشک شده……………………………………. یک ق غ

مغز گردو نگینی خرد شده……………………………………….. ۲ ق غ

نمک و فلفل………………………………………………………… کمی

دارچین………………………………………………………………. یک دوم ق چ

مواد لازم برای لایه گوشتی:

گوشت دوبار چرخ شده……………………………………………. ۳۵۰ گرم

رب گوجه فرنگی……………………………………………………. ۲ ق غ

پیاز…………………………………………………………………… یک عدد

تخم مرغ…………………………………………………………….. ۵ عدد

نمک و فلفل………………………………………………………… کمی

مواد لازم برای لایه سیب زمینی:

سیب زمینی متوسط………………………………………………. ۳ عدد

تخم مرغ…………………………………………………………….. ۵ عدد

نمک و فلفل………………………………………………………… کمی

طرز تهیه:

لایه گوشتی

ابتدا گوشت را داخل تابه میریزیم و یک قاشق روغن زیتون برای اینکه گوشت دون دون نشود و دو تا سه قاشق آب میریزیم تا هم گوشت گلوله گلوله نشود و میگذاریم گوشت با این مواد بپزد.

وقتی گوشت کاملاً سرخ شد یعنی آب گوشت کشیده شد پیاز را که از قبل رنده کرده و سرخ کرده بودیم به گوشت اضافه میکنیم.

وقتی گوشت تفت خورد پیاز داغ و رب را اضافه کرده و کمی نمک و ادویه میزنیم و کمی با هم تفت میدهیم و از روی حرارت برمیداریم میگذاریم تا کمی خنک شود.

گوشت نباید سرخ شود آب آن که تمام شد کمی تفت میدهیم.

لایه سبزی

ابتدا سبزی کوکو را خیلی ریز خرد کرده سبزی تازه را هم باید آبش را بگیریم یعنی سبزی باید کاملاً خشک باشد و بعد خرد کنیم تا آب نداشته باشد.

اگر سبزی را داخل فریزر نگه داشته ایم و میخواهیم برای کوکو استفاده کنیم باید سبزی را سرخ کنیم تا آب نیندازد.

این سبزی را بدون روغن تفت میدهیم تا آب سبزی کشیده شود اگر در حد یک قاشق روغن به آن اضافه کردیم هم اشکال ندارد.

تخم مرغها را داخل ظرف مناسب میشکنیم و با چنگال کمی باز میکنیم و بعد سبزی را به آن اضافه کرده و مخلوط میکنیم و بعد زرشک و گردو را نیز میریزیم و کاملاً هم میزنیم.

هرچقدر مواد کوکو را بیشتر هم بزنیم بهتر و تردتر میشود مخصوصاً این کوکو که داخل روغن ندارد.

کمی نمک و فلفل و دارچین اضافه کرده و هم میزنیم.

لایه سیب زمینی

اول سیب زمینی ها را آب پز میکنیم و پوستش را میگیریم و با رنده ریز رنده میکنیم و بعد تخم مرغها را اضافه کرده و نمک و فلفل و دارچین میزنیم و کاملاً مخلوط میکنیم.

اگر بخواهیم از برش استفاده کنیم و کوکو را ببریم میتوانیم داخل سینی بگذاریم این مواد برای سینی ۳۰ در ۴۰ است و اگر میخواهیم از تابه استفاده کنیم داخل فر نگذاریم یک تابه گرد به قطر ۳۵ سانتی متر استفاده میکنیم.

روش تهیه روی گاز:

اگر روی گاز میپزیم با حرارت خیلی ملایم اول یک لایه میریزیم در تابه را میبندیم وقتی کمی کوکو خودش را گرفت لایه بعدی را میریزیم و همینطور ادامه میدهیم تا لایه آخر تمام شود.

این کوکو نیاز به برگرداندن روی حرارت ندارد.

روش تهیه در فر:

یک ظرف تفلون را چرب میکنیم.

ترتیب ریختن مواد داخل ظرف فر دست خودمان است که کدام لایه اول و کدام دوم و سوم باشد در اینجا ابتدا لایه سبزی را داخل ظرفی که چرب کرده ایم میریزیم و صاف میکنیم این لایه باید برود داخل یا روی حرارت بسیار ملایم و اگر در فر برود بهتر است با حرارت ۱۶۰ تا ۱۶۵ درجه به مدت فقط ۱۰ دقیقه تا این لایه فقط خودش را بگیرد وقتی دست به آن زدیم اگر به دست نچسبید برمیداریم.

از همان اول طبقه بالا میگذاریم چون این مواد ۳۵ دقیقه باید داخل فر باشند تا لایه زیری نسوزد.

لایه سیب زمینی را میریزیم بعد از ده دقیقه ظرف را از فر بیرون آورده و لایه گوشت را میریزیم و دوباره ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل فر میگذاریم تا روی کوکو سرخ شود.

کوکوی آماده شده را داخل ظرف میکشیم و با تربچه و برگ نعناع تزئین میکنیم.

نکات مهم :

اگر روی گاز درست کنیم باید از شعله پخش کن استفاده کنیم تا مواد داخل تابه نسوزد.

فر را باید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل با همان درجه روشن کنیم تا گرم شود.

روش تهیه کوکو ۳ رنگ به شکل رولت

اگر خواستیم این کوکو را به شکل رولت درست کنیم باید در همان سینی ۳۰ در ۴۰ مواد را نصف کنیم و خیلی نازک میریزیم و مثل قبل در فر آماده میکنیم اما در این مدل بین هر لایه ۵ دقیقه زمان میدهیم و مثل آن اول سبزی بعد سیب زمینی و در آخر گوشت را میریزیم.

وقتی سینی را از فر بیرون آوردیم یک سینی دیگر روی مواد میگذاریم تا مواد نرم شود و بعد روی کاغذ روغنی برمیگردانیم و مثل شیرینی رولت کرده و برش میزنیم.

روش تهیه کوکو ۳ رنگ به شکل کراکت

اگر مواد کوکو اضافه باشد شکل دیگری نیز میتوان به این مواد داد که که از مواد پوره سیب زمینی وقتی که تخم مرغ کمتری اضافه کرده ایم یعنی برای ۴ تا سیب زمینی دو عدد تخم مرغ اضافه کرده ایم و مواد سفت است و راحت داخل دست شکل میگیرد اگر یک مقدار هم احساس کردیم شل است از مقدای آرد سیب زمینی یا آرد ذرت استفاده میکنیم تا کمی سفت شود و راحت قابل شکل گیری باشد.

بعد از اینکه مواد آماده شد از مواد گوشتی که میتوان به آن کمی جعفری خرد شده و فلفل دلمه ای یا حتی قارچ ریز خرد شده هم اضافه کرد مواد را داخل دست گرد کرده و یک قاشق از مواد مخلوط شده را داخل آن میریزیم و مواد را مثل کوفته گرد کرده و داخل دست شکل میدهیم که هم شکل هویج در اینجا درست کرده هم شکل گلابی و هم شکل سیب هم میتوان درست کرد و داخل آرد سوخاری یا نان خشک کوبیده میغلتانیم و داخل تخم مرغ نیز غلتانده و داخل روغن سرخ میکنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. ناشناس می گوید

    خلاق فقط خدای متعالست ، انسانها با نعمات خدادادی به اذن خدا ، فقط هماهنگ کننده میتوانند باشند .
    ان شاءا… تعالی

  2. درنا می گوید

    سلام بسیار عالی بود

  3. مهناز رضایی می گوید

    خیلی کوکوی خوش طعمی شده ش