توضیحات نورشرق درباره دلیل بسته‌نشدن پنجره پرسپولیس/ اشتباهی که مانع بازی یک استقلالی شد

0

پرسپولیس نیوز –

جمشید نورشرق درباره آخرین وضعیت بدهی‌باشگاه‌ها، طلب بازیکنان و مربیان اظهار داشت: کمیته وضعیت در سه حوزه اتفاقات و اختلافات بین بازیکنان و باشگاه‌ها، اختلافات مربوط به نقل و انتقالات تیم‌ها و مسائل مربوط به کارگزاران فعالیت می‌کند. به همین دلیل موضوعات مختلفی در خصوص پرونده‌ها و استعلام‌های مختلف قراردادی  به کمیته وضعیت ارجاع می‌شود و همکاران من تلاش می‌کنند در زمان قابل قبولی در مورد آنها پاسخ بدهند.

وی افزود: هفته گذشته مدیر باشگاه پدیده درباره پرونده اختلاف مالی این باشگاه با پرسپولیس مطالبی عنوان کرد که باید درباره آن توضیح بدهم؛ در آن مصاحبه گفته شد حدود یک سال طول کشید کمیته وضعیت و یک سال‌ و نیم کمیته استیناف درباره این پرونده تصمیم‌گیری کنند. برای روشن شدن مطلب باید بگویم اختلاف پدیده و پرسپولیس در مورد قراردادی که گل محمدی سال ۹۸ با پرسپولیس منعقد کرد، در تاریخ نیمه شهریور ۹۹ به کمیته وضعیت ارجاع شد و ما هم ۹ آذر ۹۹ جلسه رسیدگی گذاشتیم. اواخر دی ماه هم رأی دادیم. مجموعه مراحل مربوط به این پرونده در کمیته وضعیت حدود ۴ ماه طول کشید.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال در مورد اینکه چگونه با وجود بدهی قطعی باشگاه پرسپولیس به کریستین اوساگونا برای دو بازیکن تاجیکستانی این تیم کارت بازی صادر شد، توضیح داد: در این مورد سازمان لیگ روشن‌تر می‌تواند پاسخ بدهد اما تا جایی که اطلاع دارم، انعقاد قرارداد بازیکن مداخله‌ای با صدور کارت ندارد. بازیکن در شرایطی می‌تواند در مسابقات شرکت کند که کارت بازی‌اش صادر شده باشد. از قبل کارت بازی این دو بازیکن صادر نشد. باشگاه پرسپولیس با یک بدهی مواجه بود و به همین دلیل از سازمان لیگ درخواست کرد از محل مطالباتش این بدهی پرداخت شود.

نورشرق در خصوص اینکه باشگاه پرسپولیس چه مطالباتی در سازمان لیگ دارد، گفت: از محل تبلیغات محیطی و سایر موارد مطالباتی داشت. البته به تازگی باشگاه‌ها توافق کردند تا تبلیغات محیطی در اختیار خودشان قرار بگیرد. پرسپولیس برای پرداخت طلب اوساگونا از سازمان لیگ تقاضا کرد طلب وی از محل مطالباتش از این سازمان تامین شود. سازمان لیگ هم وجود این مطالبات را تایید کرد و وقتی محل طلب شناسایی شد، قرار شد وجه به حسابی در قطر حواله شود. در دستورالعمل مربوط به جذب بازیکنان خارجی هم آمده؛ تا زمان تعیین تکلیف نشدن این بدهی نمی‌توانید بازیکن بگیرید اما در ذیل همین دستورالعمل آمده اگر مقرره‌ای وجود داشته باشد مرجع تصمیم‌گیرنده یعنی هیات رئیسه سازمان لیگ می‌تواند تعیین تکلیف کند.

وی افزود: در این مورد هم هیأت رئیسه سازمان لیگ مکانیزمی شناسایی کرد تا بدهی پرسپولیس از محل مطالباتش پرداخت شود. البته واریز پول به حساب باشگاه و حواله آن به حساب بازیکن با توجه به دولتی بودن باشگاه زمانبر است و به همین دلیل پول تامین اعتبار شد و وقتی چنین حالتی پیش می‌آید در حکم پرداخت است.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال درمورد اظهار نظر فرهاد حمیداوی مبنی بر اینکه باشگاه پدیده در زمان انتقال یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس توافق کرد شش میلیارد تومان از سرخ‌پوشان دریافت کند اما پس از دریافت یک و نیم میلیارد، دو چک پدیده در زمستان ۹۸ تسویه نشد و چرا در زمستان ۱۴۰۰ همچنان پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس به دلیل بدهی به پدیده بسته نشده است، گفت: اساس مطلب حرف درستی است. وقتی قراردادی منعقد می‌شود باید به تعهدات، امضا و مهر خود احترام بگذاریم. یکی از منابع درآمدی باشگاه ها از محل صدور رضایت نامه برای بازیکنان و مربیان‌شان است‌. اگر بدهی در موعد خودش پرداخت نشود، زنجیره تعهدات مالی باشگاه‌ها دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: از زمان انعقاد قرارداد گل‌محمدی با پرسپولیس، پاس نشدن چک‌های این باشگاه برای پدیده و شکایت باشگاه مشهدی کمتر از یک سال طول کشیده است. وقتی پرونده به فدراسیون آمد کمیته وضعیت و استیناف رسیدگی کرده و رای خود را صادر کردند. دلیل بسته نشدن پنجره نقل و انقالاتی پرسپولیس در این فصل به خاطر این پرونده این است که پس از صدور رای در کمیته استیناف، ممنوعیت جذب بازیکن را در پنجره‌ بعدی و ضمانت‌ اجراها را اعمال می‌کنیم. درباره بازیکنان خارجی هم این قاعده وجود دارد.

رییس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال تصریح کرد: درباره بازیکنان خارجی دو موضوع وجود دارد. دستورالعمل می‌گوید اگر بدهی قطعی خارجی داشته باشید حتی اگر فیفا پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه را نبسته باشد، تا تعیین تکلیف این بدهی نمی‌توانید بازیکن خارجی بگیرید. درباره بدهی های موضوع احکام صادره کمیته وضعیت بازیکنان به تاسی از مقررات فیفا اگر در طول فصل حکم قطعی صادر شود، بسته شدن پنجره را در پنجره بعدی اعمال می‌کنیم. از ۲۶ دی پنجره نقل و انقالاتی شروع می‌شود و بدهی پرسپولیس به پدیده را هم در این پنجره در نظر می‌گیریم. پس از صدور رای کمیته استیناف درباره پرونده های که ۲ هفته قبل حکم آنها صادر شد، ضمانت اجرایی را در نیم فصل اعمال می‌کنیم.

نورشرق در خصوص تمهیدات کمیته وضعیت برای اجرای نظم مالی در فوتبال عنوان کرد: کلمه نظم مالی ایذه آل همه است و ای کاش روزی محقق شود. مدیران و مسئولان شهرها و استان‌ها برای حل مشکلات باشگاه ها دخالت می‌کنند و هم اگر به خاطر بدهی پنجره نقل و انقالاتی باشگاه بسته شده با آنها مماشات و مساعدت شود اما همانگونه که دبیر کل فدراسیون گفت در نیم فصل به باشگاه بدهکار در تمام رده‌ها و حتی فوتبال ساحلی و فوتسال اجازه ثبت قرارداد نمی‌دهیم. جزییات تمام بدهی ها به سازمان لیگ ابلاغ شده‌. اگر باشگاه ها مستند پرداخت دارند باید آن را در اختیار فدراسیون فوتبال بگذارند و اگر این کار را نکنند مجاز به ثبت  قرارداد بازیکن و کادرفنی جدید نیستند.

وی در گفت و گو با برنامه ورزشگاه در مورد اینکه آیا مشکل امین قاسمی نژاد و مدیر برنامه هایش حل شده و اگر این اتفاق افتاده چرا وی در لیست بازی استقلال و فولاد نبود، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم این ناشی از اشتباه در امر ابلاغ بوده است. طبق توافق صورت گرفته نیازی به اعمال ضمانت‌اجرا نبود اما مشکل دبیرخانه ای برای ابلاغ وجود داشت. البته مسئولان کمیته انضباطی در این مورد بهتر می‌توانند صحبت کنند اما از ناحیه پرونده هایی که نزد ما مطرح است وی مشکلی برای بازی ندارد.

اخبار فوری پرسپولیس

توضیحات نورشرق درباره دلیل بسته‌نشدن پنجره پرسپولیس/ اشتباهی که مانع بازی یک استقلالی شد

خبر ورزشی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ