پیش بینی قیمت خودرو در ماه‌های پایانی سال

0

اخبار خودرو

مجله خودرو ساتین – پیش فروش‌های ایران خودرو و سایپا پس از افزایش رسمی قیمت خودرو در آذر ماه در حالی آغاز شده و افزایش یافته که انتظار می‌رفت قیمت خودرو در بازار را کاهش دهد؛ اما قیمت‌ها در حالی روی دور تند گرانی قرار گرفته که فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو معتقد است قیمت‌ها در این بازار به دلیل تورم همچنان افزایشی است.

فعالان بازار خودرو بر این عقیده‌اند که قرار بود با اخذ مجوز افزایش قیمت‌ها، عرضه محصول به بازار افزایش یابد و تا حدودی قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، اما این موضوع هنوز اجرایی نشده و حتی قیمت‌ها افزایش نیز یافته است.

میانه آذرماه امسال بود که خودروسازان بعد از کشمکش بسیار توانستند مجوز افزایش ۱۸ درصدی محصولات خود را دریافت کنند.

مهر این مجوز هنوز خشک نشده، خودروسازان اعلام کردند که با اصلاح قیمت‌ها روند تولید با سرعت بیشتری همراه و عرضه محصولات را به بازار افزایش خواهیم داد. اما در حال حاضر با گذشت بیش از۲۰ روز هنوز تغییری در عرضه محصولات خودروسازان به بازار انجام نشده و همین امر عاملی شده تا شکاف قیمتی انواع خودرو‌های داخلی از کارخانه تا بازار هر روز افزایش پیدا کند.

تاثیر تورم بر بازار خودرو

کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه قیمت‌ها همچنان افزایشی است، از دلیل این افزایش پرده برداشت.

فربد زاوه گفت: آنچه قیمت خودرو در بازار را افزایش داده، تورم است هرچند عرضه اندک خودرو ازسوی خودروسازان نیز بی تاثیر نیست.

مذاکرات وین به نتیجه برسد نیز تاثیر آنچنانی روی بازار خودرو ندارد

این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار نجواخبر مبنی بر اینکه مذاکرات وین و اخبار آن‌ها چه تاثیری روی قیمت‌ها در بازار داخلی داشته، گفت: حتی اگر همین الان مذاکرات وین به نتیجه برسد نیز تاثیر آنچنانی روی بازار خودرو ندارد.

زاوه در مورد چرایی این مساله گفت: میزان بدهی‌های جاری دولت به نسبت تولید ناخالص ملی به عددی رسیده که امضای برجام و حتی اف‌ای‌تی‌اف FATF نیز نمی‌تواند مسائل و مشکلات دولت را حل کند.

راه حل طلایی کاهش قیمت خودرو

به گفته این کارشناس بازار خودرو، اگر مذاکرات به نتیجه برسد، شوک کوتاه مدت و تاثیر کوچکی بر بازار خودرو خواهد داشت.

زاوه ادامه داد: آن چیزی که می‌تواند مسائل را حل کند و قیمت خودرو را در مسیر کاهش قرار دهد، موضوع دیگری است و می‌توان گقت عمدتا در داخل و در نحوه مدیریت مالی کشور است.

قیمت خودرو همچنان افزایشی است

این کارشناس صنعت خودرو در مورد پیش بینی بازار در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ گفت: بازار خودرو تا شب عید تورمی است و اگر تورم ۵۰ درصدی فعلی را حساب کنید پژو ۲۰۶ سال را با ۲۰۰ میلیون تومان شروع کرد و قاعدتا سال را باید با ۳۰۰ میلیون تمام کند و تقریبا هم قیمت این خودرو در حال نزدیک شدن به این عدد و رقم است.

زاوه ادامه داد: به طور متوسط ۴۵ تا ۵۰ درصد نسبت به فروردین ماه باید انتظار افزایش قیمت در بازار خودرو داشته باشیم. این میزان در خودرو‌های مختلف، متفاوت است. به طور مثال ممکن است خودروساز یک محصول را ۲۰۰ هزار دستگاه تولید کند و آن خودرو ۴۲ درصد رشد کند. از طرفی خودروساز از یک محصول، ۱۰ هزار دستگاه تولید کند؛ بنابراین آن محصول ۶۰ درصد رشد قیمت را تجربه کند.

آغاز موج جدید گرانی در بازار خودرو

این کارشناس صنعت خودرو گفت: اخبار مذاکرات وین در حال حاضر تاثیری روی قیمت خودرو ندارد. موج جدید گرانی در بازار خودرو به دلیل تداوم سیاست‌های غلط گذشته ادامه دارد. افزایش قیمت دلار و باقی ماندن قیمت دلار در حاشیه ۳۰ هزار تومان، عدم نهایی شدن واردات خودرو و عدم افزایش قیمت کارخانه باعث شده است تمام بازار خودرو در مسیر افزایش قرار گیرد.

زاوه به خریداران بازار خودرو توصیه کرد هر زمانی نیاز به خودرو دارند آن را خریداری کنند و ادامه داد: کشور دچار مشکل تورم است و تورم از بی انضباطی مالی، گستردگی دولت و.. حادث شده و دولت بنا ندارد این مسائل و مشکلات را حل کند. از طرفی در بودجه سال ۱۴۰۱ اثری از حل این مشکلات نمی‌بینیم. درست است بودجه در مجموع انقباضی است، ولی موضوع این است که بودجه در بند‌هایی انبساطی است که مسائل حیاتی به شمار می‌روند؛ بنابراین تورم و گرانی در بازار‌های مختلف در سال آینده ادامه خواهد داشت.

منبع: نجواخبر

پیش بینی قیمت خودرو در ماه‌های پایانی سال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ