طرز تهیه شامی کباب خوشمزه و مجلسی خانگی

2

طرز تهیه شامی کباب خوشمزه و مجلسی خانگی ، انواع شامی کباب ، طرز تهیه شامی کباب لرستان ، طرز تهیه شامی کباب شمالی ، طرز تهیه شامی کباب تهرانی ، طرز تهیه شامی گیلانی با گوشت چرخ کرده ، طرز تهیه شامی کباب کرمانشاهی ، شامی کباب مشهدی ، شامی گیلانی با سبزی

طرز تهیه شامی کباب خوشمزه و مجلسی خانگی

کباب شامی یا شامی کباب یکی از غذاهای محلی و سنتی ایرانی است که با استفاده از گوشت گوسفند یا مرغ چرخ کرده و سایر مخلفات تهیه می‌شود. در واقع طرز تهیه کباب شامی بسیار شبیه به طرز تهیه کتلت است و مواد اولیه این دو غذا نیز بسیار شبیه به هم هستند اما تفاوت اصلی در این است که در شامی از لپه یا نخود و آرد نخودچی استفاده می‌شود ولی کتلت با سیب زمینی خام تهیه می‌شود. اما از آن‌جا که در آشپزی دست آشپز تقریبا باز است، شما می‌توانید شامی کباب را با سیب زمینی نیز تهیه کنید و علاوه بر آن از آرد نخودچی نیز بهره ببرید. به این ترتیب یک شامی لطیف‌ و خوش‌خوراک و متفاوت خواهید داشت.

مواد لازم شامی کباب طرز تهیه شامی کباب شامی کباب

در ادامه با طرز تهیه کباب شامی با سیب زمینی آشنا شوید.

طرز تهیه شامی ماهی نیز به همین صورت است با این تفاوت که بجای گوشت از ماهی پخته و رنده شده استفاده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه کباب شامی با سیب زمینی

 گوشت چرخ شده ۲۵۰ گرم
سیب زمینی درشت ۵ عدد
پیاز بزرگ ۱ عدد
تخم مرغ ۲ عدد
 آرد نخودچی ۱ ق غذاخوری
آرد سوخاری ۲ ق غذاخوری
سبزی معطر خشک (مرزه و ترخون) ۱ ق غذاخوری
 نمک، فلفل، زردچوبه، پودر سیر، پودر زنجبیل به میزان لازم
گوجه فرنگی ۴-۵ عدد
سرکه ۴ ف غذاخوری
 سیر ۲ حبه
 شکر ۱ ق غذاخوری

طرز تهیه کباب شامی با سیب زمینی

  1. برای تهیه کباب شامی ابتدا سیب زمینی‌های خام را رنده یا چرخ کنید و آب اضافه آن‌ها را بگیرید.
  2. پیاز را نیز رنده یا چرخ کنید و به همان ترتیب، با دست حسابی آب بگیرید.
  3. گوشت چرخ‌کرده را داخل یک کاسه بزرگ بریزید و پیاز و سیب زمینی رنده‌شده را به آن اضافه کنید.
  4. تخم مرغ را روی مواد بشکنید و مواد را خوب باهم مخلوط کنید.
  5. آرد گندم و آرد سوخاری و سبزی معطر را اضافه کرده و اول با قاشق و بعد با دست مواد را خوب مخلوط کنید و ورز دهید.
  6. ادویه‌های دل‌خواه را به اندازه دل خواه اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
  7. حالا مایه کباب شامی را مانند کتلت در روغن فراوان سرخ کنید. برای سرخ‌کردن شامی روغن باید به حدی باشد که روی شامی را بگیرد.
  8. حالا سس کباب شامی را آماده کنید. برای این‌ کار ابتدا پیاز باقی مانده را رنده ریز بزنید و با مقداری روغن تفت دهید.
  9. به پیاز در حال تفت، زردچوبه اضافه کنید.
  10. گوجه‌فرنگی‌ها را پوست بگیرید و با دو حبه سیر و مقداری فلفل داخل مخلوط‌کن ریخته و پوره کنید.
  11. پوره گوجه فرنگی و سیر را به پیاز در حال تفت اضافه کنید.
  12. حالا سرکه و شکر را به مواد اضافه کنید و صبر کنید تا به جوش بیاید و به روغن بیفتد.
  13. وقتی سس به غلظت رسید، دو راه دارید؛ یکی این‌که کباب شامی‌ها را داخل سس گوجه‌فرنگی و سیر قرار دهید تا کمی داخل سس بجوشند و طعم بگیرند و دوم این‌که کباب‌ها و سس را داخل ظروف مجزا سرو کنید. این به سلیقه شما بستگی دارد.

چند نکته درباره تهیه شامی کباب با لپه

  • برای اینکه شامی پوک تر شود، مقدار لپه را بیشتر از گوشت در نظر می‌گیریم در این صورت احتیاجی به بکینگ پودر نیست.
  • در تهیه شامی با لپه، باید مقدار لپه به مقدار گوشت غالب باشد در غیر اینصورت شامی مزه گوشت کوبیده (آبگوشت) می‌گیرد و خیلی پوک نمی‌شود.
  • به جای لپه می‌توان از نخود خیس‌خورده هم استفاده کرد. مثلا به جای یک دوم پیمانه لپه از یک دوم پیمانه نخود خیس‌خورده استفاده کنید.
  • بهتر است گوشت مصرفی برای تهیه کباب شامی، گوشت گوسفندی کم چرب باشد زیرا گوشت گوساله باعث خشک‌شدن شامی می‌شود.
  • برای تهیه شامی می‌توان گوشت مرغ را جایگزین گوشت قرمز کرد در این صورت حتما باید ۲ قاشق آب مرغ و کره اضافه کرد تا شامی خشک نشود.

    نکات طلایی طرز تهیه شامی کباب ترد و خوشمزه

  • سیب زمینی‌ها را بعد از رنده کردن حسابی با آب سرد بشورید و آبکشی کنید. سیب زمینی‌ها را با دست فشار دهید تا همه‌ی آبش گرفته شود. به این ترتیب کتلت تردتر و خوشمزه‌تر می‌شود، مواد کتلت دیگر آب نمی‌اندازند و حالت نرم و خمیر به خودش نمی‌گیرد. علاوه بر این کتلت یا شامی کباب روغن کمتری به خودش می‌گیرد که نکته خیلی مهمی در غذاهای سرخ کردنی است.  آب پیازها را هم بعد از رنده کردن بگیرید. وقتی آب پیاز و سیب زمینی گرفته شود نیازی به استفاده از تخم مرغ نیست.
  • اگر یک حبه سیر در مواد شامی کباب رنده کنید طعم کتلت بسیار لذیذ می‌شود. اضافه کردن مقداری سبزی خشک مثل مرزه، ترخون یا جعفری هم ایده خوبی است.
  • اگر ۱ یا دو قاشق غذاخوری پودر سوخاری یا آرد سویا و یا حتی نان خشک پودر شده در مواد شامی کباب بریزید باز هم در ترد و برشته شده آن نقش زیادی دارد.
  • بهتر است مایه شامی کباب را ۳۰ دقیقه در یک ظرف درب‌دار در یخچال نگه دارید تا تمام مواد خوب به خورد هم بروند.
  • بهتر است برای درست کردن شامی کباب از گوشت چرخ کرده مخلوط (گوسفند و گوساله) استفاده کنید.
  • در مورد تفاوت آموزش طرز تهیه و مواد کتلت و شامی کباب اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی بر این باورند که در طرز تهیه شامی کباب سیب زمینی وجود ندارد. اما مواد تشکیل دهنده کتلت سیب زمینی دارد. برخی دیگر هم معتقدند شامی کباب با سیب زمینی پخته درست می‌شود و کتلت با سیب زمینی خام یا حتی با کدو، هویج و … . در طرز تهیه شامی کباب بدون سیب زمینی میزان گوشت را بیشتر کنید و سیب زمینی را حذف کنید.
  • در هر صورت تفاوت چندانی میان کتلت و شامی کباب نیست و شما با سیب زمینی خامه یا پخته و حتی بدون سیب زمینی و با سبزیجات مختلف می‌توانید این غذای نونی و سریع و خوشمزه با گوشت چرخ کرده را درست کنید. یک مورد دیگر هم که مثال نقض این قضیه است کتلت بازاری شیرازی است. کتلت بازاری شیرازی اصلا گوشت ندارد و یک کتلت سیب زمینی گیاهی است.
  • طرز تهیه کتلت با سویا هم بسیار رایج است. اگر به دنبال یک غذای گیاهی خوشمزه و سریع و نونی هستید در تهیه کتلت به جای گوشت از سویا استفاده کنید. برای این کار سویا را بعد از خیس خوردن و آبکش کردن در غذاساز پوره کنید.
  • شامی را با گوشت مرغ هم می‌توانید درست کنید که در این صورت شامی مرغ خواهید داشت.

    طرز تهیه شامی کباب در شهرهای مختلف ایران

  • طرز تهیه شامی کباب عربی تقریبا مثل فلافل است. در کتلت عربی باید نخود گرد را از روز قبل بخیسانید و سپس با فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و پیاز چرخ کنید. سپس یک عدد تخم مرغ در این مخلوط بشکنید و خوب هم بزنید. با ادویه و نمک مزه‌دار و در روغن سرخ کنید.
  • طرز تهیه شامی کباب لرستان یا شامی کباب لری جالب است در لرستان یک سس از رب انار، شکر، گردوی چرخ کرده و ادویه درست می‌کنند در ترکیب کتلت هم از گوشت چرخ کرده، سبزی معطر، تخم مرغ ،نمک و ادویه و پیاز استفاده می‌شود و خبری از سیب زمینی نیست.
  • طرز تهیه شامی بابلی هم مشهور است. بابلی‌ها در تهیه شامی از انواع سبزیجات کوهی معطر، گوشت گوسفند چرخ کرده، لپه، پیاز و تخم مرغ استفاده می‌کنند. شامی بابلی سیب زمینی ندارد.
  • اصفهانی‌ها شامی کباب را ملس می‌خورند و در ترکیب آن از گوشت چرخ کرده، هویج پخته شده یا زردک، پیاز رنده شده و آرد نخودچی استفاده می‌کنند. برای سس شامی کباب اصفهانی هم از شیره انگور، سرکه و آب استفاده می‌کنند و بعد از سرخ شدن شامی‌ها روی ان می‌ریزند تا سس به خوردشان برود. در برخی نقاط اصفهان به شامی کباب، شامی زردک هم می‌گویند.
  • شامی گیلانی یا رودباری یا شامی پوک در واقع طرز تهیه شامی با لپه است. گیلانی‌ها یک شامی ترش خوشمزه هم درست می‌کنند.
  • شامی کباب مشهدی هم لپه دارد و در آخر یک سس خوشمزه روی آن ریخته می‌شود. ترکیب سس شامی کباب مشهدی شامل گوجه فرنگی، روغن زیتون، سیر، نمک و شکر و سرکه است.
  • شامی سبزی هم مخصوص گیلانی‌هاست. در ترکیب شامی سبزی علاوه بر مواد شامی کباب از یک یا دو عدد تخم مرغ (بسته به مقدار مواد) و ترکیب سبزی شامی شامل تره، گشنیز و شنبلیله استفاده می‌شود که به صورت ساطوری خرد شده‌اند.
  • طرز تهیه شامی کباب کرمانشاهی هم به همین ترتیب با سیب زمینی خام است که در کنار آن گوجه فرنگی و سیب زمینی سرخ شده هم سرو می‌کنند.
  • طرز تهیه شامی کباب سنندجی کمی متفاوت است. شامی کباب سنندجی سیب زمینی ندارد و به جای آن سبزی ساطوری خرد شده شامل جعفری، تره، شوید و پیازچه و مقداری خمیر نان سنگک در ترکیب آن اضافه می‌کنند. ادویه این شامی کباب هم علاوه بر فلفل و نمک و زردچوبه، سماق هم هست.
  • شیرازی‌ها هم یک کتلت بازاری شیرازی دارند که یک کتلت سیب زمینی بدون گوشت است. کتلت بازاری شیرازی بسیار مشهور است. البته دستور طرز تهیه شامی کباب شیرازی یا شامی نخود شیرازی هم مشهور است. شامی نخود شیرازی را با گوشت پخته و ریش ریش شده یا له شده و نخود و لپه پخته و چرخ کرده درست می‌کنند.
  • شامی کباب همدانی هم سیب زمینی ندارد و ترکیب آن عبارت است از: گوشت چرخ کرده مخلوط، نخود خیس خورده، پیاز، تخم مرغ، جعفری و پیازچه و ادویه آن هم نمک، فلفل، گلپر، زیره و ادویه کاری است.
  • شامی کباب بروجردی هم بسیار مشهور و خوشمزه است و یک نوع شامی گوشت و سبزیجات است.
  • شامی سیب زمینی هندی هم بسیار خوشمزه است. مواد لازم برای طرز تهیه آن عبارتند از: گوشت بره پخته شده، لپه، گشنیز تازه و ادویه‌جات بی‌نظیر هندی از جمله گرام ماسالا است.

در مورد فوت و فن پختن شامی کباب این غذای نونی با سیب زمینی در شهر محل زندگی‌تان در قسمت نظرات این مطلب برای ما بنویسید.

چرا شامی کباب وا می رود؟

کم بودن تخم مرغ باعث وا رفتن شامی کباب می‌شود. نگرفتن آب پیاز هم می‌تواند دلیل وا رفتن شامی کباب باشد.

در طرز تهیه شامی کباب آیا می توانیم تخم مرغ را حذف کنیم؟

بله، در طرز تهیه شامی کباب می‌توانید تخم مرغ را حذف کرده و آب پیاز و سیب زمینی را بگیرید تا باعث چسبندگی شامی کباب شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. سارا می گوید

    من این غذا رو درست کردم خیلی خوشمزه است ممنون که دستور پخت شهرهای مختلف رو گذاشتید

  2. صالح می گوید

    همش گوشته میخواد خوشمزه هم نشه گوشت همینجوری هم خوشمزه اس دیگه چه برسه با مواد دیگه هم ترکیب بشه