یا مقلب القلوب و الابصار در کدام سوره است

0

یا مقلب القلوب و الابصار در کدام سوره است

علامه محمد باقر مجلسی (۱۰۳۷-۱۱۱ه.ق) در کتاب «زادالمعاد» در خصوص این دعا گزارش می‌کند که در کتب غیر مشهور هگ روایت کرده‌اند که در وقت تحویل سال این دعا را بسیار بخوانید: یا مقلب‌القلوب والابصار یا مدبر اللیل والنهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال، بعضی ذکر کرده‌اند، این دعا ۳۶۶ مرتبه گفته شود.

بنابراین با توجه به این گزارش، دعای تحویل سال در دوره صفویه مرسوم و معمول بوده است.

عبارت «مقلب القلوب و الابصار» با این مفهوم در قرآن سابقه ندارد و منظور از عبارت « … یوما تتقلب فیه القلوب و الابصار » نیز که یک بار در قرآن سوره نور آیه ۳۷ آمده ، منظور روز قیامت است و ارتباط مستقیمی به تحویل سال ندارد؛ البته در بعضی متون دینی دگرگونی طبیعت در فصول سال و زنده شدن طبیعت را به قیامت تشبیه کرده اند.

عبارت «یا مقلب القلوب و الابصار» در برخی احادیث که در مورد اذکار نوافل است آمده است، از جمله در کتاب إعلام الورى بأعلام الهدی شیخ طبرسی ، (ص ۴۳۲)، با عبارت «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِک.» و نیز در مصباح المتهجد شیخ طوسی، (ص ۱۳۲) در روایتی که مرحوم صدوق در « کمال الدین » (ص ۳۵۳) از قول امام صادق علیه السلام آورده است.

دعای یا مقلب القلوب دعای تحویل سال

خواص ذکر یا مقلب القلوب والابصار

هر کس در روز چهار شنبه شروع کند تا ده روز که آخر آن جمعه باشد و هر روز صد بار با حضور قلب و طهارت بدن این دعا را بخواند حاجتش برآورده شود.

(( بسم الله الرحمن الرحیم ، یا مُفَتِّحَ الاَبواب و یا مُقَلِّبً القُلوبِ و الاَبصارِ و یا دلیلَ المُتَحَیِّرینَ و یا غیاثَ المُستَغیثین ، تَوَکَّلتُ عَلَیکَ یا رَبِّ وَاقضِ حاجَتی و اکفِ مُهِمّی ، و لا حولَ و لا قُوَّهَ اِلّا بِاللهِ العَلیِ العَظیم ، و صلی الله علی محمد و آل محمد و آلِهِ اَجمَعین ))

متن دعای تحویل سال در معانی مختلف

یا مُقلّبَ القلوبِ و الأبصار

ای دگرگون کننده ی قلب ها و چشم ها
Oh reformer of hearts and minds

یا مُدبِّرَ اللیلِ و النَّهار

ای گرداننده و تنظیم کننده ی روزها و شبها
Director of day and night

یا مُحوِّلَ الحَولِ و الأحوال

ای تغییر دهنده ی حال انسان و طبیعت
and transformer of conditions

حوِّل حالَنا إلى أحسنِ الحال

حال ما را به بهترین حال دگرگون فرما
Change ours to the best in accordance with your will

دعای تحویل سال در کدام سوره قران است

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ