تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه میشود

0

تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه میشود

اگر نگاهی به بیمه‌نامه شخص ثالث خود بیاندازید، عبارت سنوات تخفیف یا ” ت.ع. خ” توجه تان را جلب خواهد کرد. این عبارت همان تخفیف عدم خسارتی است که در بالا از آن صحبت کردیم. جالب است بدانید که علاوه بر نرخ بیمه شخص ثالث، گاهی در هنگام خرید و فروش خودرو نیز این تخفیف عدم خسارت، بر نرخ فروش خودرو نیز تاثیر دارد. اگر باور ندارید، ورق زدن روزنامه های خرید و فروش خودرو یا جستجوی اینترنتی شما را به یقین در این زمینه می‌رساند.

تخفیف بیمه شخص ثالث چند سال است؟

در قانون قبلی بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت ۱۰ درصد بود. در قانون جدید ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ، تخفیف عدم خسارت به ۵ درصد کاهش پیدا کرد و حداکثر تخفیف هم که قبلا ۷۰ درصد طی ۸ سال بود به ۱۴ سال افزایش یافت.

قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث حق بیمه خودرو بیمه ماشین بیمه شخص ثالث چیست

جدول تخفیف بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱

سال تمدید بیمه‌نامه درصد  به ازای سال های تخفیف بیمه شخص ثالث
سال اول ۵%
سال دوم ۱۰%
 سال سوم ۱۵%
 سال چهارم ۲۰%
 سال پنجم ۲۵%
 سال ششم ۳۰%
 سال هفتم ۳۵%
سال هشتم ۴۰%
 سال نهم ۴۵%
 سال دهم ۵۰%
سال یازدهم ۵۵%
سال دوازدهم ۶۰%
سال سیزدهم ۶۵%
سال چهاردهم ۷۰%

ظاهرا  تصویب این قانون به ضرر بیمه‌گزار است؛ ولی برای رفع این مشکل، تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث مطابق قانون قبلی صادر می شود تا بیمه‌گذار متحمل ضرر مالی حاصل از این مصوب قانونی نگردد. البته زیاد هم نباید خوش خیال بود؛ چون این روند تا زمانی ادامه می‌یابد که درصد تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث طبق قانون جدید و قدیم بیمه شخص ثالث با هم یکی شوند.

اتفاق خوب دیگر قانون جدید بیمه شخص ثالث به این شرح بود: که برخلاف قانون قبلی که با هر بار تصادف و استفاده از بیمه‌نامه، تخفیف عدم خسارت از بین می رفت و تخفیف صفر درصد در بیمه شخص ثالث لحاظ می‌شد، در قانون جدید بیمه‌نامه شخص ثالث با هر بار استفاده، تمام تخفیفات به یکباره از بین نمی رود؛ بلکه کاهش تخفیف به صورت پلکانی است.

کاهش تخفیف بیمه عدم خسارت چگونه خواهد بود؟

اگر حادثه ای حین رانندگی پیش آمد و یک بار از بیمه شخص ثالث خود برای خسارات تصادفات جانی و مالی استفاده کردید، در دفعات بعد، از میزان تخفیف بیمه شخص ثالث به صورت تدریجی مطابق با جدول زیر کم می‌شود. توصیه کارشناسان بیمه دات کام  به شما رانندگی ایمن‌تر و بی خطرتر است تا در هنگام استفاده از تخفیف های بیمه شخص ثالث به مشکلی برنخورید. به این ترتیب، بتوانید حداکثر بهره را از فرصت بهره مندی از تخفیفات عدم خسارت ببرید.

تعداد خسارت/نوع خسارت یک بار دو بار سه بار و بیشتر
مالی ۲۰ واحد ۳۰ واحد ۴۰ واحد
جانی ۳۰ واحد ۷۰ واحد ۱۰۰ واحد

برای روشن‌تر کردن مطلب، مثالی می زنیم: شما بیمه شخص ثالث با تخفیف عدم خسارت ۴۰ درصدی دارید، یک بار شرایط نامطلوبی پیش آمده و  در طول اعتبار بیمه نامه خود تصادف کرده‌اید و شرکت بیمه، خسارت مالی شما را جبران می‌کند. در هنگام مراجعه برای تمدید بیمه نامه ۲۰ درصد از آن ۴۰ درصد کم شده و برای مبلغ بیمه شخص ثالث شما ۲۰ درصد تخفیف عدم خسارت  لحاظ می‌شود.

انتقال تخفیف بیمه ثالث براساس قانون سال ۱۴۰۰ می‌تواند در حالت‌های زیر اتفاق بیفتد:

  • به خودروی جدید مالک فعلی خودرو (که نمی‌تواند صفرکیلومتر باشد.)
  • به خودروی افراد درجه یک خانواده مالک فعلی اعم از همسر، پدر، مادر و فرزندان
  • از خودروی فرسوده به خودروی جدید مالک که باید حتما کارکرده باشد.
  • از خودروی متعلق به یک شرکت حقوقی به خودروی دیگر از اموال همان شرکت با همان کاربری (مثلا سواری به سواری، وانت به وانت و …)

همانطور که در بالا اشاره کردیم امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به اتومبیل صفر کیلومتر وجود نداشته و هر خودروی جدید طبق شرایط و ضوابط کارخانه از بیمه شخص ثالث برخودار خواهد بود. در واقع تا زمان سررسید تمدید بیمه از سال دوم به بعد امکان انتقال تخفیف به آن وجود نخواهد داشت.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ