طرز تهیه آبلیمو خانگی و گرفتن تلخی آن

1

طرز تهیه آبلیمو خانگی و گرفتن تلخی آن ، آبلیمو را چگونه صاف کنیم ، گرفتن آب لیمو با آب میوه گیری برقی ، بعد از آبگیری لیمو ترش چه کنیم ، طریقه گرفتن آب لیمو ترش با آب میوه گیری ، آبلیمو را بعد از چند روز صاف کنیم ، گرفتن آب لیمو ترش با دستگاه

طرز تهیه آبلیمو خانگی و گرفتن تلخی آن

آبلیمو چاشنی ساده و خوشمزه است  و برای طعم دهی در انواع غذاها و سالادها استفاده می شود که می توانید با لیموی تازه به صورت طبیعی و خانگی تهیه کنید.لیمو ترش هضم غذا را آسان می‌کند و ضد باکتری است. این ماده غذایی انرژی زا بوده و درمانگر بسیاری از بیماری ها مانند آسم و سردرد است. افراد زیادی آبلیمو خانگی را برای بهره مندی از خواص بی نظیر لیمو ترش در نظر می گیرند؛ زیرا آبلیمو‌ های صنعتی افزودنی دارند و کیفیت آبلیمو خانگی و طبیعی را برای استفاده نخواهند داشت.

طرز تهیه آبلیمو خانگی

مواد لازم آبلیمو خانگی ساده و خوشمزه

لیمو تازه ۴ کیلوگرم
نمک ۱ قاشق چای خوری
هویج به مقدار لازم

طرز تهیه آبلیمو خانگی خوشمزه بدون تلخی و کپک زدن

دستور تهیه آبلیمو تازه خانگی با لیمو ترش

لیموهایی را انتخاب کنید که سالم و به نسبت حجم خود وزن بیشتری داشته و کاملا آبدار باشند. لیموهای شیرازی بهترین لیمو برای آبگیری هستند که با توجه به در دسترس نبودن می توانید از لیموهای آبدار دیگر استفاده کنید.

گذاشتن لیمو داخل آب

لیموها را بعد از شستن داخل یک ظرف بریزید و به آن ها آب اضافه کنید تا جایی که روی لیموها را آب بگیرد و به مدت یک شبانه روز اجازه دهید لیمو داخل آب بماند تا آب بیشتری بدهد و لیموهایی که کهنه تر هستند آب به خود جذب کنند.

خشک کردن لیمو

بعد از این مدت لیموها را از آب خارج کنید، پارچه تمیزی را پهن و لیموها را با فاصله روی پارچه بریزید و زمان دهید تا کاملا خشک شوند.

آبگیری لیمو

اگر تعداد لیموها کم است می توانید با آبلیموگیر دستی یا برقی در منزل آب لیموها را به راحتی دربیاورید و اگر تعداد آن ها زیاد است توسط دستگاه های آبلیموگیری بیرون از منزل، آب آن ها را بگیرید.

گرفتن تلخی آبلیمو

آب لیمو را داخل یک ظرف بریزید و به ازای هر ۴ لیتر آب لیمو یک عدد هویج پوست گرفته را کاملا خشک کنید و داخل آب لیمو قرار دهید تا تلخی آبلیمو گرفته شود. پارچه ای را روی ظرف بکشید و به مدت یک شب کنار بگذارید. بعد از این مدت هویج را از داخل ظرف خارج کنید و آب لیمو را از صافی عبور دهید تا تفاله یا پالپ آن جدا شود.

نگهداری آبلیمو

آبلیمو را داخل شیشه های خشک و تمیز که ترجیحا رنگ تیره ای دارند و خیلی بزرگ نیستند بریزید و حدود یکی دو سانت از سر شیشه را خالی بگذارید تا حالت خلا ایجاد شود. می توانید ۱ قاشق چای خوری نمک هم داخل آن بریزید و درب شیشه را محکم ببندید و در یخچال یا جای خنک نگهداری کنید.

طرز تهیه آبلیمو خانگی

نکات مهم برای سالم ماندن آبلیمو

  • تفاله یا پالپ لیمو را داخل کیسه بریزید، در فریزر نگهداری و هنگام سرو شربت از آن داخل شربت استفاده کنید.
  • اگر به محکم بودن درب اطمینان ندارید یک نوار چسب دور آن بپیچید تا هوا به آن نرسد و مدت بیشتری آبلیمو سالم بماند.
  • برای تلخ نشدن یک راه دیگر این است که بعد از چند ساعت یک لایه کف سفید روی آب لیمو ایجاد می شود که حتما و به آرامی با یک ملاقه آن را بردارید و اجازه ندهید با آبلیمو قاطی شود.
  • لیموها را کاملا خشک کنید تا باعث کپک زدگی آبلیمو نشود.

برای این که آبلیمو سالم و تازه بماند باید یک سری اصول را رعایت کنید. برخی از این اصول را در ادامه ارائه کرده‌ایم.

استریل بودن لوازم تهیه آبلیمو

لوازمی که توسط آن‌ها آبلیمو تهیه می‌کنید حتماً باید استریل باشند. در صورتی که به این موضوع توجه نداشته باشید، میکروب‌ها وارد آبلیمو شده و موجب کپک زدن آن می‌شوند.

عدم قرار دادن آبلیمو در معرض نور

ویتامین‌هایی مانند ویتامین C که درون آبلیمو وجود دارند، با وجود قرار گرفتن این ماده در برابر نور از بین می‌روند؛ بنابراین نگهداری آبلیمو در مکان‌های روشن سبب کاهش خواص آن می‌شود. همچنین قرار دادن آبلیمو در معرض نور سبب تغییر رنگ و مزه آن می‌شود و کیفیت اولیه این ماده غذایی را کاهش می‌دهد؛ بنابراین باید آبلیمو را در مکان‌های تاریک نگه دارید. اگر این امکان برایتان فراهم نیست می‌توانید اطراف آبلیمو را فویل بپیچید تا نور به مواد درون شیشه نرسد.

عدم نگهداری آبلیمو در قوطی‌های فلزی

آبلیمو به‌دلیل دارا بودن خاصیت اسیدی، به قوطی‌های پلاستیکی و فلزی واکنش نشان می‌دهد؛ بنابراین برای حفظ کیفیت آبلیمو و سالم ماندن آن بهتر است از ظرف‌های شیشه‌ای استفاده کنید.

استفاده از چوب پنبه برای درب بطری

در صورتی که شیشه‌های آبلیموی شما درب ندارند، یکی از بهترین روش‌ها برای وارد نشدن هوا به درون آن‌ها استفاده از چوب پنبه است. قرار دادن چوب پنبه مناسب  درب بطری، مانع از رسیدن هوا به درون شیشه می‌شود. با این روش می‌توانید جلوی کپک زدن آبلیمو را بگیرید.

سؤالات متداول

چگونه می توانیم آبلیمو را برای چند روز در یخچال نگهداری کنیم

برای این که آبلیموی سالم و تازه داشته باشید می‌توانید آب لیمو را گرفته و آن را برای دو تا سه روز درون یک ظرف دربسته درون یخچال نگهداری کنید. در این روش باید آبلیمو سریع‌تر مصرف شود تا طعم و مزه آن تغییر پیدا نکند.

چگونه می توان سالم بودن آبلیمو را تشخیص داد

برای این که متوجه شوید آبلیمو سالم است یا خیر، کافی است درب شیشه را باز کرده و آبلیمو را بو کنید. اگر بوی آبلیمو تغییر کرده باشد نشان دهند خرابی آن است. همچنین با مشاهده تغییر رنگ آبلیمو و وجود کپک روی آن نیز می‌توان سالم یا خراب بودن این ماده غذایی را تشخیص داد.

سخن آخر

لیمو‌های ترش و تازه بسیاری را وسوسه می‌کنند تا برای در دسترس داشتن یک آبلیموی خوش‌طعم و سالم، نسبت به تهیه آبلیموی خانگی اقدام کنند. آبلیموی تازه را می‌توانید هم برای طبخ غذا‌های مختلف و هم برای طعم دادن به سالاد‌های متنوع استفاده کنید. برای این که آبلیمو خواص اولیه خودش را حفظ کند و طعم آن مناسب باشد، باید با روش‌های نگهداری آبلیمو طبیعی و خانگی آشنایی داشته باشید. با کمک این روش‌ها می‌توانید آبلیمو را تا چند ماه سالم نگه دارید و مانع از تغییر رنگ و ایجاد کپک روی آن شوید.

در صورتی که روش‌های دیگری برای نگهداری آبلیمو در خانه می‌شناسید که می‌تواند کیفیت این ماده را برای مدت طولانی حفظ کند، این موارد را از طریق بخش نظرات و پرسش‌ها با مخاطبین در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. مهشید می گوید

    خیلی مطلب کاملی بود همه نکات گفته شده بود عالی بود خیلی ممنون