افزایش ناگهانی قیمت خودرو در بازار داخلی

0

اخبار خودرو

مجله خودرو ساتین– رشد قیمت اگرچه در تمام انواع و مدل‌های خودرو مشاهده می‌شود، اما شتاب افزایش نرخ در پرفروش‌ها بسیار بیشتر است؛ به‌طوری‌که پراید در نخستین روز‌های اردیبهشت ۲۰۰ میلیون تومان را پشت سرگذاشت و با قیمت ۲۰۱ میلیون تومان آگهی شد. دیگر خودرو‌های پرفروش هم همچنان در حال رشد قیمت هستند؛ دناپلاس اتوماتیک مدل۱۴۰۱ روز گذشته با قیمت ۴۹۳میلیون تومان در بازار خودرو معامله شد و دنا معمولی‌۱۴۰۱ به ۳۸۶میلیون تومان رسید. تیبا هاچ‌بک پلاس تا ۲۱۳میلیون تومان آگهی شد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تا ۳۰۳میلیون تومان بالا رفت و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۳۳۵میلیون تومان رسید. پژو پارس اتوماتیک نیز به ۴۴۶میلیون تومان معامله شد و تارا اتوماتیک با ۵ میلیون افزایش قیمت تا ۵۸۵ میلیون تومان رشد قیمت داشت.

کارشناسان چه می‌گویند

کارشناسان معتقدند فاصله زیاد بین عرضه و تقاضا قیمت خودرو را بالا نگه‌داشته و شکاف قیمت کارخانه تا بازار را هر روز عمیق‌تر می‌کند. به باور آنان رکود بازار شب عید که ناشی از انتظار برای توافق هسته‌ای، کاهش نرخ دلار و ورود احتمالی خودرو‌های خارجی به بازار پس از آزادسازی واردات بود، حالا با ابهام روبه‌رو شده و انتظارات تورمی، جای خود را به شتاب برای خرید داده، حالا متقاضیان با یک‌ماه تأخیر وارد بازار شده‌اند و این به فشار برای افزایش قیمت خودرو دامن زده است. با این حال برخی فعالان صنفی معتقدند قیمت‌های آگهی‌شده با واقعیت بازار متفاوت است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در این زمینه به همشهری گفت: قیمت اعلامی در آگهی‌ها به‌ویژه برای خودرو‌هایی مثل پراید که از سال ۹۹ تولید نمی‌شود، قیمتی نیست که معامله شود.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو ترمز برید


سعید مؤتمنی افزود: کل خودرو‌ها نسبت به هفته پایانی اسفند بین ۱۰ تا حدود ۱۳ درصد رشد قیمت داشته‌اند که به افزایش قیمت ارز و عرضه کم خودرو از سال‌۹۷ بازمی‌گردد. آمار‌ها نشان می‌دهد این میزان عرضه جوابگوی بازار نیست و این خلأ، فاصله قیمت بازار با کارخانه برای بعضی از خودرو‌ها ازجمله ۲۰۶ به ۱۰۰ درصد هم رسیده و یک خریدار‌۲۰۶ باید ۱۵۰ میلیون تومان بیش از قیمت اصلی برای خرید این خودرو در بازار پول پرداخت کند.

دماسنج خریداران و فروشندگان

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که آیا پراید ۲۰۱ میلیونی در بازار خریدار دارد یا خیر، گفت: متقاضیان، این خودرو را با قیمت ۱۹۶ تا ۱۹۸ میلیون تومان خریداری می‌کنند و به اعتقاد من کسی برای پراید ۲۰۱ میلیون تومان نمی‌پردازد. این شرایط برای ۲۰۶ هم صادق است که قیمت کارخانه ۱۴۹ تومان است و در بازار تا ۳۰۱ میلیون هم آگهی شده، ولی خریداران تا ۲۹۸ میلیون تومان این خودرو را خریداری می‌کنند، یا پژو پارس که قیمت اعلامی ۳۱۴ میلیون را هم داشته اغلب با ۴ تا ۵ میلیون تومان اختلاف معامله می‌شود و نه بیشتر، زیرا در بازار خودرو خریدار صف نکشیده و با توجه به وضع موجود آن‌هایی که واقعا احتیاج دارند، خرید می‌کنند.

به‌گفته مؤتمنی، در اسفندماه فروشنده بیشتر بود، چون احساس می‌کردند مذاکرات به ثمر بنشیند و قیمت ارز هم پایین بود، اما این طرف سال فروشنده‌ها کم شده‌اند و با روند افزایش قیمت، عجله‌ای برای فروش ندارند و اگر فردا قیمت ارز کاهش یابد دوباره فروشنده بیشتر خواهد شد. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو معتقد است قول شرکت‌های خودروساز برای افزایش تولید از یک سو و خبر‌هایی که از احتمال واردات دوباره خودرو حکایت دارد، اخبار مثبتی برای بازار خودرو است و می‌تواند بر کاهش قیمت خودرو تأثیر‌گذار باشد.

آخرین قیمت پرفروش‌ها

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران درباره قیمت خودرو‌های پرفروش بازار تا روز گذشته، گفت: قیمت پراید ۱۱۱، حدود ۱۹۸ میلیون تومان است که تا ۲۰۰ میلیون تومان هم آگهی می‌شود، پراید ۱۳۱، حدود ۱۸۰ میلیون تومان است، ۲۰۶ تیپ‌۲ مدل ۱۴۰۱ حدود ۳۰۱ تا ۳۰۲ میلیون تومان هم درآگهی‌ها قیمت خورده، ولی ۲۹۸ میلیون تومان معامله می‌شود، ۴۰۵ مدل ۹۹ در بازار ۲۷۵ میلیون تومان است، پژو SLX ۳۱۰ میلیون تومان، پژو پارس ساده ۳۱۲ میلیون تومان و پژو پارس TU۵ حدود ۳۷۷ میلیون تومان است.

در میان مونتاژی‌ها هم جک S۵ مدل‌۱۴۰۱ با قیمت ۹۳۰ میلیون تومان و هایما ۹۱۰ میلیون تومان آگهی می‌شود. مؤتمنی حداکثر تغییرات قیمت برای انواع خودرو‌ها را زیر ۱۳ درصد دانست و افزود: آرشیو قیمت‌های اسفند تا امروز را که مقایسه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تغییرات قیمت چه برای تولیدات شرکت‌های داخلی و چه مونتاژی‌ها به ۱۳ درصد هم نرسیده و بین ۱۰ تا ۱۳ درصد بوده است. برای خودرو‌هایی که کم است، قیمت‌های بالایی اعلام می‌شود، اما خریداری نیست.

منبع: همشهری آنلاین

افزایش ناگهانی قیمت خودرو در بازار داخلی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ