تمدید پاسپورت چقدر طول میکشد

0

تمدید پاسپورت چقدر طول میکشد

پاسپورت (Passport) که یک اوراق هویتی شبیه به شناسنامه است، از سوی دولت‌های هر کشور برای شهروندان صادر می‌شود. افراد با داشتن پاسپورت (گذرنامه) می‌توانند از مرزهای رسمی زمینی، هوایی و دریایی کشور عبور کرده و عازم سفرهای خارجی شوند.

پاسپورت مانند اکثر اوراق هویتی، مدت اعتبار مشخصی دارد و باید پس از اتمام اعتبار، از سوی دارنده‌ی آن تعویض شود. امکان تعویض گذرنامه به دلایل پیش رو وجود دارد:

  • پایان اعتبار گذرنامه: اعتبار  پاسپورت معمولاً ۵ ساله است و گاهی نیاز است زودتر از پایان مدت اعتبار آن تمدید شود. دلیل این نیاز، درخواست سفارتخانه‌ها از افراد برای داشتن گذرنامه‌ای با حداقل اعتبار ۶ ماهه است.
  • اتمام برگه‌های گذرنامه
  • درخواست تغییر محل زندگی
  • درخواست تفکیک نام فرزندان از گذرنامه
  • مخدوش شدن گذرنامه به دلایلی چون آب خوردگی، سوختگی یا خط‌خوردگی
  • تغییر نام، نام خانوادگی یا تاریخ تولد با استناد به شناسنامه‌ ایرانی

ثبت نام پاسپورت تمدید گذرنامه تمدید پاسپورت

تعویض یا تمدید پاسپورت شامل چه مراحلی می شود؟

پس‌ از اینکه تمامی مدارک موردنیاز خود را آماده کردید، با در دست داشتن آن‌ها به یکی از دفاتر پلیس + ۱۰ در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه کنید. افسر گذرنامه در این دفاتر اقدام به بررسی مدارک شما کرده و پس از تأیید، رسیدی برای شما صادر می‌شود. افراد باید این رسید را به هنگام تحویل گذرنامه در درب منزل به مأمور پست نشان دهند.

تعویض یا تمدید گذرنامه چقدر طول می کشد

پاسپورت جدید معمولاً بین یک هفته تا ۱۰ روز به نشانی شما در فرم درخواست گذرنامه ارسال می‌شود. البته این زمان برای صدور پاسپورت جدید در اثر مفقودی، چیزی حدود ۲۰ روز است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ