آیا غذای خانگی ارتباطی با سلامت جسم و روح دارد؟

0

برای اینکه بتوانیم سلامت خود را حفظ کنیم باید غذای سالم تهیه کنیم و طبخ غذا در خانه به دلیل فواید غذای خانگی بهترین راه حل می‌باشد.

غذای سالم غذای خانگی سلامت نیوز سلامت جسم و روح

فواید غذای خانگی برای سلامت جسم و روح

غذا نقش مهمی در زندگی دارد، زیرا ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی بدن را تامین می‌کند. غذا‌هایی که انتخاب می‌کنیم حتما باید سالم و تمیز باشند از این رو غذای خانگی بهترین انتخاب برای حفظ سلامتی هستند. با طبخ غذا در خانه می‌توان از تمیزی، سلامت و تازگی غذا مطمئن گردید. بسیاری از افراد به طبخ و خوردن غذا در منزل اهمیتی نمی‌دهند چراکه به مزایای غذای خانگی که در این بخش خواهیم گفت آگاه نیستند.

خوراک طبیعی و سالم

ممکن است طعم فست فود‌ها خوشمزه‌تر از غذا‌های خانگی باشد، اما مواد اولیه بیشتر فست فود‌ها فرآوری نشده اند، به همین دلیل برای بدن مضر هستند؛ اما غذا‌های خانگی حاوی مواد طبیعی و سالم اند که جسم و روح ما برای فعالیت سالم به آن‌ها نیاز دارند.

رعایت بهداشت

رعایت بهداشت در تهیه غذا خصوصاً برای کودکان بسیار مهم است. زمانی که غذا در منزل طبخ می‌شود از سلامت و بهداشت آن مطمئن هستیم، اما دریک رستوران باید به دیگران اعتماد کنیم. علاوه بر این، غذا‌های خانگی حاوی چربی کمتر و مغذی هستند در صورتی که رستوران‌ها فقط بر طعم غذا تمرکز می‌کنند؛ بنابراین غذای رستوران حاوی چربی بالا و مواد معدنی نامناسب و عدم ویتامین‌های لازم است.

کنترل مقدار غذا

حجم غذا در رستوران‌ها برای یک فرد زیاد است و در صورتی که غذا روی میز باشد کنترل کردن وسوسه خود کمی سخت‌تر می‌شود. این امر موجب پرخوری و سایر مشکلات می‌شود، اما اگر طبخ غذا را خودتان انجام دهید این مشکلات را نخواهید داشت.

ایمنی مواد اولیه غذایی

مواد غذایی تازه معمولا سالم‌تر هستند، در صورتی که پخت غذا توسط خودتان صورت بگیرد از تازگی و کیفیت مواد غذایی و همچنین روند پخت (درجه حرارت) اطمینان لازم را دارید.

کنترل حساسیت غذا

ممکن است شما یا یکی از اعضای خانواده تان نسبت به برخی مواد غذایی آلرژی داشته باشید. شما این نکته را می‌دانید، اما هنگامی که شخص دیگری برای شما و خانواده تان غذا درست می‌کند در جریان آلرژی و حساسیت‌های غذایی نیست؛ بنابراین، در صورت آماده سازی در منزل می‌توانید از بروز چنین شرایطی جلوگیری کنید.

ارزش اقتصادی

غذای خانگی تازه و ارزان‌تر از هر رستورانی است، زیرا صاحب رستوران، بخشی از سود را صرف اجاره مکان، دستمزد آشپز و … می‌کنند. هزینه‌های ۱ هفته رستوران معادل ۴ هفته غذای خانگی است به همین دلیل با مصرف غذا‌های خانگی می‌توانید در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

صرفه جویی در وقت

شاید فکر کنید که مصرف غذا در رستوران و بیرون از منزل وقت زیادی نمی‌خواهد، اما در حقیقت بهتر است برای صرفه جویی در وقت، غذا‌های خانگی تهیه کنید. دستور العمل‌های زیادی وجود دارد که می‌توان غذا را در کمتر از ۳۰ دقیقه تهیه کرد. برخی از دستور العمل‌ها به دلیل فرآینده پیچیده، ممکن است به زمان طولانی تری نیاز داشته باشند، اما می‌توانید در اوقات فراغت آن‌ها را به مقدار بیشتر تهیه و در فریزر نگه دارید.

قوی‌تر شدن پیوند خانوادگی

امروزه اعضای یک خانواده به دلیل مشغله زیاد، در طول روز کمتر یکدیگر را می‌بینند که همین امر موجب سست شدن پیوند اعضای خانواده با یکدیگر می‌شود، اما خوردن غذا در کنار هم باعث ایجاد تعامل بیشتر می‌شود، حتی تهیه غذا با کمک اعضای خانواده، پیوند خانوادگی را محکمتر می‌کند.

کمک به افزایش دانش غذایی

آشپزی هنر بزرگی است و نباید آن را کم اهمیت تلقی کرد. به همین دلیل باید آگاهی لازم در رابطه با ارزش غذایی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آهن را داشته باشید تا در صورت ابتلا به بیماری متوجه نیاز غذایی بدن خود شوید.

مفید برای کودکان

کودکان آینده سرزمین ما را می‌سازند بنابراین، باید اهمیت بیشتری به آن‌ها داده شود. رشد مغزی و تناسب اندام بدن در دوران کودکی رخ می‌دهد و از آنجا که غذای خانگی از همه نظر بهتر است، کودکان باید غذای مغذی و سالم را میل کنند.

راهی عالی برای گذراندن وقت

گاه اوقات فراغت خود را با انجام کار‌های غیرضروری مانند تماشای برنامه تلویزیونی، خواب، خرید یا گوش دادن به شایعات می‌گذرانید، اما اگر این زمان را برای طبخ غذای سالم صرف کنید، موجب سلامت بیشتر خود و اعضای خانواده می‌شوید؛ بنابراین، اوقات فراغت را تلف نکنید و از آن به بهترین نحوه برای سلامت خود و خانواده استفاده کنید.

بهداشت روانی خوب

مطالعات نشان می‌دهد صرف غذا به تنهایی باعث افزایش فشار روانی می‌شود؛ بنابراین چنانچه در مطالب قبلی هم چندین بار اشاره شد، خوردن غذا با اعضای خانواده و عزیزان، سلامت روان را بهبود می‌بخشد و این برای بچه‌ها بسیار ضروری است. علاوه براین کودکانی که به تنهایی غذا می‌خورند اعتیاد بیشتری به مواد مخدر و الکل پیدا می‌کنند و یا درگیر سایر فعالیت‌های غیر اجتماعی می‌شوند.

جلوگیری از بیماری‌ها

به طور یقین غذایی که در منزل طبخ می‌شود تمیز، بدون میکروب و باکتری است، اما غذای رستوران‌های کنار جاده یا دست فروشان برای سلامتی مناسب نیست. پ سلامت خود را با خوردن غذا‌های ناسالم به خطر نیندازید.

منبع : برترین ها

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ