قرص سیپراکتین برای چی خوبه

0

قرص سیپراکتین برای چی خوبه

قرص سیپراکتین ۴ میلی گرم برای چیست
قرص سیپراکتین چه عوارضی دارد
قرص سیپراکتین خواب اور است
سیپروهپتادین چندروزه چاق میکنه
قرص سیپراکتین برای کودکان
قرص سیپروهپتادین برای چاقی کودکان
عوارض قطع قرص سیپروهپتادین
نحوه مصرف قرص سیپراکتین

قرص سیپراکتین ۴ میلی گرم CYPRACTIN 4MG TAB

اجزا فراورده/نام ژنریک : Cyproheptadine

طبقه بندی مارتیندل : آنتی هیستامین ها

طبقه بندی درمانی : داروهای آنتی هیستامین > نسل اول آنتی هیستامین ها

موارد مصرف

سایپروهپتاد ین برای درمان آلرژی ناشی از تب یونجه ، کهیرو کهیر غول آسا ، کهیر ناشی از سرما، میگرن ودرمان بیماری کوشینگ استفاده شده است.

سیپراکتین از دسته داروهای آنتی هیستامین است که مانع آزادسازی هیستامین می شود. سیپراکتین نام دیگر داروی سیپروهپتادین می باشد که افزایش اشتها، تسکین علائم الرژی مانند آب چشم ، آبریزش بینی ، خارش چشم ، خارش بینی ، عطسه استفاده میشود.در برخی موارد سیپراکتین برای معالجه سردردهای میگرنی نیز استفاده می شود.سیپراکتین و افزایش اشتها: قرص سیپراکتین به عنوان یک داروی افزایش اشتها نیز شناخته می شود که برخی پزشکان تغذیه به عنوان داروی اشتها آور و چاقی تجویز می کنند.

سیپراکتین در بارداری: این دارو در گروه B بارداری قرار دارد و هنوز مشخص نشده است که آیا مصرف این دارو در دوران بارداری بر جنین تاثیر می گذارد یا خیر.پس اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک مشورت کنید.

سیپراکتین در شیردهی: در این مورد هم اطلاعات کافی و لازمی وجود ندارد که آیا سیپراکتین به شیر مادر نفوذ می کند یا خیر .پس قبل از تجویز با پزشک مشورت کنید، فقط پزشک میتواند مشخص کند که میتوانید از سیپراکتین استفاده کنید یا خیر.

مصرف خودسرانه داروی سیپراکتین، درمان موقت اشتها است. سیپراکتین درمان اصلی بی اشتهایی نیست، آثار سریع و زود گذر ناشی از مصرف خودسرانه این دارو بر روی بهتر شدن اشتهای افراد، آنها را از پیگیری دقیق عامل ایجاد کننده کاهش اشتها و در نتیجه درمان بیماری اصلی باز می دارد

قرص سیپراکتین سیپراکتین چیست اطلاعات دارویی

سیپراکتین چیست

سیپراکتین آنتاگونیست گیرنده های سروتونینی S2 می باشد و با خاصیت آنتی هیستامینی آن، اثر ضد آلرژی دارد. سیپراکتین یک داروی تجویز شده برای کاهش علایم حساسیتی، خارش و افزایش اشتها می باشد.

سیپراکتین به گروهی از داروها تعلق دارد که نسل اول آنتی هیستامین نامیده می شوند. این دارو مانع آزاد سازی هیستامین می شود، هیستامین یک ماده شیمیایی در بدن است که واکنش های حساسیتی مثل آبریزش بینی، اشک چشم، عطسه و خارش را ایجاد می کند.

این دارو به خوبی از دستگاه گوارش جذب می گردد. اثر آن ۶۰–۱۵ دقیقه پس از مصرف خوراکی ظاهر می گردد. دفع آن کلیوی و اغلب به صورت متابولیت طی ۲۴ ساعت صورت می گیرد.

موارد مصرف قرص سیپراکتین

قرص سیپراکتین بیشتر در درمان بی اشتهایی مصرف می شود و  همچنین درمان آلرژی ناشی از تب یونجه، کهیر ،میگرن و درمان عوارض داروهای ضدافسردگی مانند اختلالات جنسی و تعریق زیاد استفاده میشود.

منع مصرف قرص سیپراکتین

در هنگام مصرف سیپراکتین باید به این نکته توجه کنید اگر در ۱۴ روز گذشته از داروهای مهار کننده های MAO استفاده کرده اید نباید از سیپراکتین استفاده کنید.

مصرف این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شود، لذا ضمن درمان با این دارو از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارند خودداری نمایید.

این دارو ممکن است با آزمونهای پوستی با استفاده از آلرژی ها، تداخل نماید. بنابراین لازم است پزشک را از مصرف این دارو مطلع کنید.
کسانی که  به این دارو و ضد هیستامین های دیگر با ساختمان مشابه حساسیت دارند نباید از این دارو استفاده کنند.

گلوکوم با زاویه باریک، انسداد پیلور- دوازدهه یا انسداد مثانه ناشی از هیپرتروفی پروستات یا باریک شدن گردن مثانه و در دوران حملات شدید آسم نباید از این دارو استفاده کنند.

نحوه مصرف قرص سیپراکتین

حتما برای مصرف قرص سیپراکتین برای کودکان، طبق دستور تجویزی پزشک عمل کنید. اما مصرف معمولی این دارو برای کودکان، قرصی ۴ میلی گرمی و حداکثر تا ۳ مرتبه در روز می باشد.

  • بزرگسالان: مقدار ۴ میلی گرم ۴-۳ بار در روز مصرف می شود. حداکثر مقدار مصرف mg/kg/day 5/0 است.
  • کودکان ۱۴-۷ ساله: مقدار ۴ میلی گرم ۳-۲ بار در روز مصرف می شود. حداکثر مقدار مصرف mg/day 16 است.
  • کودکان ۶-۲ ساله: مقدار ۲ میلی گرم ۳-۲ بار در روز مصرف می شود. حداکثر مقدار مصرف mg/day 12 است.

همچنین این دارو به طور تجربی برای تحریک اشتها و افزایش وزن بدن در کودکان استفاده شده است. اما توصیه میشود تحت نظر پزشک این کار صورت گیرد.

قرص سیپراکتین سیپراکتین چیست اطلاعات دارویی

عوارض جانبی قرص سیپراکتین

مصرف قرص سیپروهپتدین میتواند باعث بعضی عوارض شود، این عوارض میتواند خفیف باشد و در طول مصرف از بین برود و یا عوارض ها جدی باشند و در این مواقع می بایست با پزشک تماس بگیرید.

در این جا لیست کاملی از عوارض سیپراکتین نمی باشد ، در صورت مشاهده هر علائم با پزشک خود تماس بگیرید. این عوارض شامل تحریک ، خواب آلودگی، سردرد، کسالت، تهییج، تحریک اشتها، آشفتگی، اغتشاش شعور، توهمات بینایی، آتاکسی، لرزش و اختلال در هماهنگی.کمی فشار خون، طپش سریع قلب ، تاکیکاردی ، کهیر، حساسیت به نور ،خشکی بینی و گلو ، تاری دید، وزوز گوش ، افزایش وزن بدن ، یبوست ، یرقان ، احتباس و تکرر ادرار می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات ساتین جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ