قیمت های جدید کالاهای اساسی ۱۴۰۱

1

قیمت های جدید کالاهای اساسی اردیبهشت ۱۴۰۱

احمد وحیدی سه‌شنبه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن نباتی چهار قلم کالایی هستند که در طرح اصلاح یارانه‌ها قیمت آن تغییر خواهد کرد.

وی افزود: مجوز افزایش قیمت با اصلاح یارانه‌ها فقط برای این چهار قلم کالا صادر شده و به غیر از این کالاها، هیچ مجوزی برای افزایش قیمت کالاهای دیگر وجود ندارد.

وزیر کشور ادامه داد: در سایر حوزه‌ها مثلاً در حمل‌ونقل متناسب با افزایش هزینه، یارانه تعلق می‌گیرد و کسی نمی‌تواند به بهانه گران شدن این چهار قلم کالا، قیمت را افزایش دهد.

***

ابراهیم رئیسی دوشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی در سخنانی با مردم گفت: بر اساس پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه قرار است به سه دهک نخست مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر و از دهک چهارم به بعد مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت شود.

وی با تاکید بر اینکه باید بدانیم این طرح حذف ارز ترجیحی نیست بلکه نحوه تخصیص آن متفاوت می‌شود، افزود: بر این اساس سه دهک اول تقریباً هر نفر ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. دهک های چهارم تا نهم نیز هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: قیمت نان و دارو و بنزین به هیچ وجه برای هیچکدام از مردم تغییر نمی‌کند و نان سنتی به دست همه مردم می‌رسد و بعد از اینکه زیرساخت‌ها را تکمیل کردیم، دارو نیز از مجرای بیمه‌ها به دست مردم می‌رسد و آن یارانه‌ای که واردکننده دریافت می‌کند به بیمه‌ها می‌رسد تا دارو با قیمتی که الان وجود دارد به مردم برسانند. نان و بنزین هم به این ترتیب هیچ افزایش قیمتی نخواهند داشت.

رئیسی یادآور شد: این کمک هزینه‌ای معیشتی برای دو ماه خواهد بود تا کالابرگ الکترونیکی آماده شود. ما دولتی صادق‌الوعد هستیم و این یارانه را پیش از اجرای طرح، برای مردم فراهم خواهیم کرد و به دست آنان خواهیم رساند.

***

قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی ۱۹ اردیبهشت با انجمن‌ها و اتحادیه های تولید، درباره قیمت کالاها مذاکره کرده و درباره این قیمت ها به توافق رسیده است؛ اما این قیمت‌ها نهایی نیست و باید در ستاد تنظیم بازار تصویب شود.

این منبع آگاه افزود: قیمت‌هایی که در فضای مجازی می‌چرخد درحقیقت پیشنهاد وزارت جهاد طی هماهنگی با انجمن‌ها خواهد بود و قیمت نهایی پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، توسط ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام می شود.

وی‌ تاکید کرد: احتمال اینکه در قیمت هایی که در فضای مجازی می چرخد، تغییراتی ایجاد شود بسیار است، ضمن اینکه دولت قرار است قبل از اعمال قیمت های جدید، امکان برداشت یارانه را برای مردم فراهم کند.

بر اساس سند رسیده در آخرین جلسه قرارگاه امنیت غذایی جهاد کشاورزی که با حضور نمایندگان اصناف تشکیل شده است، قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مصرف کننده به ۶۴ هزار تومان، قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی برای مصرف کننده به ۹۸ هزار تومان، قیمت روغن ۸۱۰ گرمی برای مصرف کننده ۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان، روغن جامد جلب ۴.۵ کیلوگرمی به ۴۰۰ هزار تومان و روغن جامد حال ۱۶ کیلوگرمی به یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

قیمت کالاهای اساسی

همچنین قیمت خرید هر کیلوگرم شیر خام از دامداران به ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان می رسد.

در محصولات لبنی نیز قیمت شیر پاستوریزه ۱.۵ درصد چربی یک لیتری ۱۹ هزار تومان، شیر پاستوریزه ۲ درصد نیم چرب بطری یک لیتری به ۲۰ هزار تومان، شیر پاستوریزه ۳.۲ درصد چربی یا پرچرب به ۲۳ هزار تومان افزایش یافته است.

 

قیمت ۲۵ کالای اساسی در آبان ۱۴۰۰

در جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری مقرر شده بود که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با همکاری سایر نهاد‌های مرتبط، قیمت کالاهای اساسی را ظرف ۲۴ ساعت آینده محاسبه و اعلام کنند.

در این جلسه مقرر شد جهت جلوگیری از قیمت‌گذاری سلیقه‌ای برخی فروشندگان و نوسانات بازار و امکان اعمال قانون درخصوص متخلفین، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ظرف ۲۴ ساعت، فهرستی از مهم‌ترین کالا‌های ضروری و اقلام پرمصرف خانوار را احصا و قیمت‌گذاری کرده و در اختیار مردم و بازرسین قرار دهند تا افراد سودجو و فروشندگان متخلف شناسایی و به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شوند.

قیمت ۲۵ کالای اساسی در آبان ۱۴۰۰ به شرح زیر اعلام شده بود:

قیمت کالاهای اساسی

منبع : خبرگزاری تسنیم ، اقتصاد انلاین و بازتاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. علی می گوید

    نظر من نظر ما .خیلی مسخره است کی از من یا ما نظر خواسته است …فکر نمیکنم کسی منتظر مردم باشد ولی من کاری به کسی ندارم .من قطعا با این قیمت اجناس نمی تونم بخرم بخدا تا الآنم اندازه ای پر کاهی پول حرام داخل خانواده نیاوردم …ولی دیگه الان فرق می‌کنه با زور ازین دولت میگیرم . اگر از هر طریقی نتونم نون خالی بیارم خونه .نمیزارم هیچ آخوندی هم راحت بخوره و بخوابه