موضوع داستان فیلم عنکبوت مقدس چیست

19

موضوع داستان فیلم عنکبوت مقدس چیست

مجله آمریکایی ورایتی، به رسم هرسال، امسال نیز پیش‌بینی‌های خود از برندگان این دوره از جشنواره کن را مطرح کرده است، پیش‌بینی‌ای که با توجه به واکنش‌های منتقدان کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد.

براساس پیش‌بینی مجله ورایتی فیلم عنکبوت مقدس ساخته علی عباسی بخت اول دریافت نخل طلای کن هفتادوپنجم است. این در حالی است که منتقدان سینمایی معتقدند عنکبوت مقدس بیشتر در حد یک تله فیلم است تا اثری سینمایی درخور جایزه که از قضا هم از مناظر گوناگون چهره ایران و ایرانی را به‌شدت مخدوش نشان داده و تصویری زننده از جامعه‌ی امروز ایران به مخاطبان جهانی ارائه کردند.

رضا منتظری خبرنگار ایرانی حاضر در جشنواره کن پیش‌تر درباره رونمایی از فیلم عنکبوت مقدس در این جشنواره گفته بود: در سانس رونمایی در گرند تئاتر لومیر فیلم را دیدم. نکته‌ای که عجیب به‌نظر می‌آید متوجه این نکته است که شاهد بودیم که فیلمی سیاسی که اتفاقاً در آن از مولفه‌های هنر سینمای کمترین نشان را داشت در بخش اصلی جشنواره کن به نمایش درآمد و در کمال تعجب با تشویق فراوان و به قول معروف با جیغ و دست و هورا هم همراه شد.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: با دیدن این تصاویر و در قامت فعالی رسانه‌ای بسیار تعجب کردم و با خود گفتم چگونه ممکن است جشنواره‌ فیلم کن که بنا دارد رویدادی تام و تمام هنری باشد میزبان چنین فیلمی با ساختار فوق‌العاده سطحی، دم‌دستی، با شعارهای گل درشت و تند علیه ایران و ایرانی باشد. فیلمی که تنها هدفش ارائه تصویری مخدوش و تخریب‌گر از جامعه ایران اسلامی را نشان می‌دهد. همه اینها بازتاب تلخی وصف ناشدنی است که این جشنواره را به خود مبتلا کرده است.

عنکبوت مقدس که در کشور اردن فیلمبرداری شده روایتگر داستان واقعی سعید حنایی یک قاتل زنجیره‌ای زنان در مشهد است که در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ شمسی، ۱۶ زن را به قتل رساند و در نهایت در ۲۸ فروردین ۱۳۸۱ در مشهد اعدام شد.

فیلم عنکبوت مقدس زندگینامه سعید حنایی بازیگران عنکبوت مقدس

خلاصه داستان

سعید، یک مرد خانواده، برای «پاکسازی» فاحشه‌های بداخلاق و فاسد خیابانی، عازم یک مأموریت معنوی به شهر مشهد می‌شود. پس از قتل چندین زن، او به دلیل عدم توجه عمومی به رسالت الهی خود به شدت مضطرب می‌شود.

یک روزنامه‌نگار وارد دنیایی می‌شود که در آن مردی که رسانه‌ها قاتل عنکبوتی را به آن لقب داده‌اند، اقدام مذموم خود را انجام می‌دهد. وقتی سعید دستگیر و به اعدام محکوم می‌شود، افکار عمومی او را به یک قهرمان تبدیل می‌کند.

بازیگران

  • مهدی بجستانی در نقش سعید
  • زهرا امیرابراهیمی در نقش رحیمی
  • آرش آشتیانی در نقش شریفی
  • فروزان جمشیدنژاد در نقش فاطمه
  • آلیس رحیمی در نقش سمیه
  • سینا پروانه در نقش رستمی
  • سارا فضیلت در نقش زینب
  • فیروز عاقلی در نقش حاجی
  • نیما اکبرپور در نقش قاضی
  • مصباح طالب در نقش علی
  • ام. علی نظریان
  • سیما سید

نظر یک منتقد

میگن فیلم بر اساس واقعیت ساخته شده

در مورد قتل های سریالی هست که یک فرد مذهبی ، در شهر مشهد انجام میده!

قربانی های این قاتل زنان خراب شهر مشهد هستند!

۱/ بر فرض چنین واقعیتی وجود داشته و چنین قاتل و قتل هایی براساس واقعیت باشه؛

آیا اون فرد به معنای واقعی کلمه مذهبی و معتقد به اسلام بوده یا یک مریض روانی بوده که صرفا ظاهر مذهبی داشته؟! کجای اسلام مجوز قتل زنان روسپی رو داده؟!

۲/بر فرض چنین واقعیتی وجود داشته باشه ، در طول تاریخ چند درصد قاتلین مثل این شخص با ظواهر و دلایل مذهبی اقدام به قتل کردن؟! چرا باید یک سوژه نادر در طول تاریخ ازش فیلم ساخته بشه و تعمیم داده بشه به کل قشر مذهبی و تفکرات این قشر؟!

۳/چرا هیچوقت فیلمی که تصویری مدرن ، زیبا و با آرامش از ایران و مردم‌ش نشون بده هیچ جایزه ای نمیگیره؟! چرا باید در همه فیلم هایی که جایزه میگیرن مردای ایرانی رو متجاوز و دارای انحرافات اخلاقی نشون بدن؟ ( یادآوری : اون پیرمرده در فیلم فروشنده اصغر فرهادی و پلیس آگاهی در همین فیلم عنکبوت مقدس)!

چطور میتونید فیلمی که پوسترش عکس حرم و خیابون های منتهی به حرم رو شبیه تارهای تنیده شده عنکبوت تصویر کرده و زیرش نوشته عنکبوت مقدس و خیلی واضح داره به اسلام و امام رضا و مقدس ترین عقاید ما توهین میکنه افتخار کرد ؟!

هیچ ایرانی مسلمونی نمیتونه به این بازیگر و جایزه ش افتخار کنه !

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 19 )
  1. Parham می گوید

    واقعیتی که شما از اسلام به مردم ایران نشان دادید همینه همینه همینخ

    1. نوید می گوید

      شما خودت چیزی از اسلام فهمیدی؟؟؟ آیا به اونه عمل هم میکنی ، واقعیت اینکه همه ما در عمل به آداب و اخلاق اسلامی ضعیف هستیم . با تشکر

    2. مهدی می گوید

      الان کجای ایران ما ارامش داریم که باز بخواد نشون بده؟؟ ماشاالله هر روز و هر لحظش اضطراب و تشویش هست فیلم هم بسازیم…

      1. محمد می گوید

        کجای کشور ناآرامی هست؟آیا تو مهدکودکهای ایران ۱۸ تا کودک را کشتندیا آمریکا؟؟ تو ایران نیروهای خارجی هر روز پیشروی میکنند یا اوکراین و..؟؟ تو ایران مستشاران خارجی مصونیت دارند و هر روز آزادانه تجاوز و… میکنند یا ژاپن؟؟ و هزار آیای دیگر

    3. تنها می گوید

      دوست عزیز یک سوال دارم اگر یک فرد مسیحی ویا یهودی ویا ارمنی ویا بودایی دست به چنین عملی بزند بازم تمام اون شریعت مورد حمله قرارداده میشه . ایا برای قاتل های زنجیره ای ملل دیگر که باهمین انگیزه دست به قتل میزنن هم فیلم ساخته شده و کل جامعه او قاتل رو به چالش کشیدن

  2. سعید می گوید

    به عنوان یکی از اهالی فیلم و سینما میگم شاید بگیم فیلم از بعضی جهات خوب بود ولی واقعا در حد کن نبود. البته جشنواره کن مدتیه که خیلی سیاست زده و ایدئولوژیک شده و اگر شما نگاهی به تامین کنندگان مالی فیلم عنکبوت مقدس بندازید متوجه خیلی چیزها میشید.

  3. فاطمه می گوید

    لعنت خدا بر زهرا امیر ابراهیمی و نفرین بر سازندگان عنکبوت مقدس که ایران و ایرانی را به سخره گرفته اند

  4. مرتضی می گوید

    فقط بایدیک یکشان رو از بازیگر این فیلم گرفت تا کارگردانش رو بوغ ….کرد

  5. علی می گوید

    موضوع فیلم ،حقیقت تلخ جامعه ماست

  6. ali shiri می گوید

    خیلی جالبه این همه کشت و کشتار مردم بی گناه ًٌ- دانش آموز ها و بچه های معصوم در ایالتهای امریکا اتفاق میفته هیچ فیلمی از اون ساخته نمیشه و در ایران از این حادثه خیلی نادر فیلمی ساخته میشه و در جشنواره کن جایزه نخل طلایی میبره؟

    1. یاسین می گوید

      لعنت بر هر کسی که توی ساخت این فیلم دست داشته انقدر بی غیرت بی حیا بی ذات شدن که دارن برای پول جایزه نخل طلا به دین ما مقدسات ما و در خصوص امام رضا(ع)توهین میکنن
      بی شرف ها خدا ازتون نگذره

  7. علی قاسملو می گوید

    پای زر در میان هست و دیگر هیچ

  8. بچه مشهد می گوید

    آیا داستان و سناریو واقعیت داشت
    آیا سعید نامی بود و اعدام شد
    چرا کارشناسان ایرانی تو این سالها در تلویزیون در مورد ایده و افکار او ساکت ماند
    خاموشی های مصلحتی باعث بروز فیلم عنکبوتی میشود

  9. تیز بین می گوید

    #پروژه_عنکبوت

    ✍ محمد رضا حدادپور جهرمی

    بهار سال ۹۸ بود که دو پیج معروف و مطرح درباره پرونده سعید حنایی و ارتباط بعضی عناصر خاص با وی، مطالبی بیان کردند و به جان هم افتادند (که در اصل، دعوای زرگری بود) که حکایت از پاس کاری پرونده آن معدوم به این نهاد و آن نهاد داشت. اگر یادتان باشد همان موقع به شما عرض کردم که بی دلیل، کسی را نبش قبر نمی‌کنند و لابد برای آن برنامه دارند.

    بهار ۹۹ محسن تنابنده از به تولید رسیدن یک فیلم با موضوع سعید حنایی در پیجش خبر داد.

    بهار ۱۴۰۰ ابر سایت های فیلم و سریال هالیود خبر از آغاز تولید یک فیلم با همان موضوع اما در خارج از کشور خبر دادند اما عوامل آن را معرفی نکردند ولی قول دادند که کلیه عوامل اصلی ایرانی الاصل هستند.

    ✔️ جمعا سه سال گذشت و الان که در حل تایپ این سطور هستم دو فیلم اکران شده که عبارت است از:

    ⛔️۱.عنکبوت: به نویسندگی اکتای براهنی و کارگردانی ابراهیم ایرج زاد و با بازی محسن تنابنده (در داخل کشور)

    ⛔️ ۲.عنکبوت مقدس: به نویسندگی علی عباسی و افشین کامران بهرامی و کارگردانی علی عباسی و با بازی زهرا امیر ابراهیمی (در خارج از کشور)

    اینقدر فکت داریم که نه متهم به توهم بشویم و نه جای فراری برای گردانندگان و پشت صحنه های فضای موجود داخلی و خارجی باشد. لطفا به این موارد دقت کنید:

    ۱.دو فیلم با یک نام مشترک

    ۲. موضوع اصلی و حتی ریز موضوعات مشترک

    ۳. تمرکز روی یک شهرِ مشخصِ مقدس

    ۴. زمان پیش تولید و تولید در دو سال به صورت تقریبا مشترک(یکی در داخل و دیگری در خارج از کشور)

    ۵. حتی زمان اکران آن دو فیلم تقریبا مشترک(تقریبا دو هفته)

    ۶. با حضور عوامل سفارتی(نزدیک و پر رفت و آمد به سفارت انگلستان) و کاملا همسو با عوامل پناهنده

    ۷. حتی برخی دیالوگ ها و لوکیشن ها خیلی شبیه به هم !!

    و ده ها مورد دیگر. کمترین نتیجه ای که میتوان گرفت این است که فیلم عنکبوت مقدس، نسخه خارجی فیلم عنکبوت است. یعنی هر دو یک فیلم هستند اما با دو نسخه داخلی و خارجی. یا به عبارت بهتر؛ هر چه نتوانستند در نسخه داخلی بگویند، واضح تر و با صدای بلندتر در نسخه خارجی آن گفتند.

    ✅ پس لطفا این دو فیلم را دو روی یک سکه یک جریان حساب کنید. با این تفسیر که نسخه داخلی عنکبوت، مرحله شلیک را به عهده داشت و نسخه خارجی عنکبوت، تیر خلاص را زد. تنها با یک تفاوت: نسخه ایرانی، به روایت قاتل بود اما نسخه خارجی به روایت مقتولین و خبرنگارها به این مسئله پرداخته بود.

    این تا اینجا.
    لذا اصلا این عنکبوت ها را دوفیلم نبینید. بلکه آن را یک پروژه و به نام پروژه عنکبوت بدانید و تفسیر کنید.

    اما …

    در طول هفت سال اخیر، در دو فاز، حدود ۲۰۰ نفر از مدل ها و بانوانی که به بهانه مدلینگ به بی حیایی و ترویج اباحه گری مشغول بودند دستگیر و مجازات شدند. افرادی که بخاطر آنها سر و صدای زیادی در فضای رسانه های معاند به پا شد. به گونه ای که ده ها مستند از زندگی و شرایط کاری آنها توسط رسانه های بیگانه تولید و منتشر گردید که دل هر بی خبری را به درد می آورد. گفتند نگویید اما ظاهرا در سالهای ابتدایی شناسایی و دستگیری آنان، این پروژه به عنکبوت موسوم شد و در طی آن، تعداد قابل توجهی از زنان عنکبوتی فعال در حوزه مدلینگ که عموما بهایی بودند و یا گرایش قوی به بهاییت داشتند دستگیر و محاکمه شدند.

    بررسی این کلید واژه در ادبیات نمایشی علی الخصوص در فیلم های اصغر فرهادی و نشان دادن عنکبوت و تارهای او در گوشه خانه نقش های منفی فیلم هایش و حتی تتوی عنکبوت روی بدن دو تن از بازیگران درجه دو و سه آن فیلم ها در مسیر نمادسازی و آشنا کردن ذهن و نگاه مخاطب به این کلیدواژه و به نوعی تسویه حساب با پروژه دستگیری و محاکمه زنان دستگیر شده در فاز اول و دوم پروژه عنکبوت تفسیر میشود.
    بعدها همان کارگردان، داور جشنواره کن شد و شاگرانش در داخل کشور اقدام به تصویر کشیدن عنکبوت و در خارج از کشور، به نمایش آن (موسوم به عنکبوت مقدس) نمودند.

    ✔️ لذا این پروژه شوم حداقل دو نتیجه را دنبال میکند:

    ۱.تسویه حساب با برخورد کنندگان با آن ۲۰۰ نفر. و اینکه جمهوری اسلامی با همان تفکر تکفیری و خشن امثال سعید حنایی، با آن ۲۰۰ نفر برخورد کرده.

    ۲. کشاندن دعوا به عزیزترین مقولات دینی و مذهبی (ایجاد نماد منفی از حرم امام مهربانی ها) و القای این که ریشه خشونت در مذهب است. علی الخصوص خشونت علیه زنان. با یک تمهید دراماتیک ناشیانه که یک خبرنگار زن جوان (زهرا امیرابراهیمی) به مشهد اعزام شود تا از طریق او شاهد پیگیری پرونده باشیم در حالی که این شخص و این مسئله در تمام طول فیلم از نظر منطقی و دراماتیک کارایی ندارد اما کارگردان نسخه خارجی عنکبوت سعی دارد از طریق حضور او در تمام طول فیلم به وجود زن‌ستیزی در ایران علی الخصوص در جامعه مذهبی و انقلابی اشاره کند.

    https://eitaa.com/mohamadrezahadadpour

  10. علی می گوید

    هرفیلم ضد ایرانی ودینی بیاد توی رقابت بهش ارزش میدن و اینکه امام رضا جانمون صدر در صد درگذر زمان خار بودن عوامل فیلم رو بهمون نشون خواهد داد انشالله

  11. تنها می گوید

    بردگان جنسی دست وپا پریده و قطع حواس پنجگانه که در گدشع و کنار اروپا و امریکا پیدا میشوند جنایت نیست ایا کسی جرات میکنه برای این موضع فیلم بسازه و هیآت داوری جشنواره کن بهش جایزه میده؟

  12. sh می گوید

    بابا چرا همه چیو میچسبونن به مذهب چه ربطی داره داستان واقعی رو نشون میده که تو مشهد اتفاق افتاده تار عنکبوت هم به نظر من همون دامیه که اون بدبختا تو اون شهر مقدس گیرش افتادن و به قتل رسیدن .خب مشهد رو همه با امام رضا میشناسن در واقع نشان اصلیه معرفی این شهره و نشون میده علی رغم اینکه این شهر مقدسه ولی جنایت توش هست وغیر قابل انتظارم نیست.

  13. اولالباب می گوید

    همیشه خدا تو این مملکت تعادل نبوده، یا از این سر بوم افتادیم یا از اون سر، هیچ موقع یاد نگرفتیم محقق باشیم، فقط دنباله رو و مقلد بودیم،… تواین که مملکت رو که بر داشته هیچ حرفی نیس، دست رو بخشش ک بذاری بوی گندش در میاد، ولی نهایت ساده انگاری که فک کنی اون وری ها …شون نمیخاره و بی قصد و غرض فیلم میسازن یا مطلبی رو بولد رسانه هاشون میکنن،… دیگه تفسیرش با عاقلان…

  14. نوکر امام رضا می گوید

    لعنت به این فیلم و زهرا امیر ابراهیمی و سازنده فیلم