خواص کنجد

0
خواص کنجد برای سلامت بدن، زیبایی پوست و مو، درمان بیماری ها و تناسب اندام
دانه های کنجد ممکن است که کوچک باشند اما مزایای زیادی برای سلامتی دارند. دانه کنجد از گیاه کنجد گرفته شده است و یکی از قدیمی ترین گیاهان روغنی در جهان محسوب می شود. بسیار مقاوم است و میتواند در انواع شرایط آب و هوایی رشد کند. این دانه ها بسیار کوچک هستند، حدود ۲ میلیمتر عرض و ۳ تا ۴ میلی‌متر طول دارند.کنجد سلامت نیوز خواص مواد غذایی و میوه جات خواص کنجد

خواص کنجد

در اصل آنها بومی هند و قسمتی از آفریقا بوده اند، اکنون بسیاری از کشور های دیگر نیز آنها را به خوبی کشت می کنند. اگر چه این دانه ها روغنی است، اما محتوای چربی آنها تا حد زیادی سالم است به همین دلیل به عنوان یکی از روغن های سالم برای پخت و پز در سراسر جهان استفاده می شود. دانه های کنجد را می توان بدون پوست یا با پوست تهیه کرد.

ارزش تهیه دانه های کنجد:

فهرست مطالب

دانه های کنجد بسیار مغذی هستند، تنها ۱۰۰ گرم از این دانه ها می توانند ۵۷۳ کیلو کالری انرژی داشته باشند. علاوه بر این، چنانچه در بخش سلامت نمناک می خوانید همچنین حاوی تقریبا ۵۰ گرم چربی است که حدود ۸۵ درصد چربی های سالم هستند. این دانه ها همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین B6، تیامین، نیاسین، کلسیم، مس، منیزیم، آهن و فسفر هستند.

ارزش غذایی کنجد:

اول از همه کنجد حاوی سسامولین و سسامیناند، دو فنول مهم و مفید بر سلامت انسان است. این دو فنول به درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند، به عنوان مثال سطح کلسترول و فشار خون را کاهش می دهد.

مطالعات حیوانی نشان می دهند که جذب ویتامین E را افزایش می دهد و کبد را از آسیب های رادیکال محافظت می کند.

۲. دانه های کنجد یک منبع فوق‌العاده از مس هستند.

مس به عنوان یک ماده معدنی مهم به افرادی که دچار آرتریت روماتوئید هستند کمک می کند. همچنین یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی است که علائم درد و تورم ناشی از بیماری ها را کاهش می دهد. ۱۰۰ گرم از دانه های کنجد تازه، حدود ۴۳۵ درصد از مصرف روزانه مس را تامین می کند.

۳. دانه های کنجد مقدار زیادی از مواد معدنی را نیز دارد.

  • آهن (۱۸۲ درصد) که در درمان کم خونی توصیه می شود.
  • منگنز (۱۰۷ درصد) که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است.
  • کلسیم (۹۸ درصد) که باعث تقویت استخوان ها می شود.
  • منیزیم (۸۸ درصد) که نه تنها از فعالیت ماهیچه های قلب حمایت می کند بلکه جذب کلسیم را افزایش می دهد.
  • روی (۷۰ درصد) که سیستم ایمنی را تحریک می کند و به کاهش عفونت کمک می کند.

۴. سایر مواد مغذی مهم در دانه های کنجد عبارتند از :

  • تیامین (ویتامین B1)
  • پیریدوکسین (ویتامین B6)
  • نیاسین (ویتامین B3)
  • فولات (ویتامین B9)

تمام این ویتامین های B به بدن کمک می کند تا کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها را متابولیزه کند و آنها را به انرژی تبدیل نماید.

۵. دانه های کنجد یک منبع خوب از فیتواسترول ها

ساختار شیمیایی فیتواسترول ها شبیه کلسترول است. همانطور که می تواند کلسترول را کاهش دهد از مشکلات مرتبط با قلب و عروق مانند فشار خون بالا و آترواسکلروز جلوگیری می کند، سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و برخی از سرطان ها را از بین می برد.

به همین دلیل گنجاندن میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها و به خصوص دانه های کنجد در رژیم غذایی حیاتی است.

۶. دانه های کنجد سرشار از فیبر هستند.

رژیم غذایی حاوی فیبر به کاهش سطح کلسترول کمک می کند تا مانع جذب چربی ها توسط روده شود.

مزایای سلامتی استفاده از کنجد

۱. رژیم گیاهی با پروتئین بالا

کنجد، منبع خوبی از پروتئین رژیمی است و اسیدهای آمینه با کیفیت، ۲۰% این دانه را تشکیل می دهند. بنابراین، کنجد برای قرار گرفتن در رژیم گیاهی با پروتئین بالا، عالی است. فقط باید دانه های کنجد را روی سالادها، سبزیجات و نودل های خود بپاشید.

۲. کنجد از دیابت جلوگیری می کند:

کنجد، دارای منیزیم و دیگر مواد مغذی است که با دیابت مبارزه می کنند. استفاده از روغن کنجد به عنوان تنها روغن خوراکی، در کاهش فشارخون و گلوکز پلاسما در افراد دیابتی حساس، مؤثر است.

۳. کنجد برای کاهش فشار خون:

امروزه افزایش فشار خون مشکل سلامتی، میان زنان و مردان در گروه های سنی مختلف بسیار شایع است. چنانچه در بخش سلامت نمناک می خوانید مطالعات نشان داده اند که استفاده از روغن کنجد می تواند پرفشاری خون را کاهش دهد. منیزیم موجود در این روغن به کاهش فشارخون کمک می کند.

طیف گسترده مواد معدنی و ویتامین های موجود در این روغن، می تواند به تقویت سیستم ایمنی تان کمک کند. آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی کنجد، در مبارزه با عناصر سرطان زا، به بدن کمک می کنند. فیتات موجود در کنجد، به داشتن خواص ضدسرطانی معروف است.

۴. کنجد برای کلسترول پایین‌تر:

کنجد سیاه برای پایین آوردن سطح کلسترول مفید است. این دانه، دارای دو ماده به نام های سسامین و سسامولین است که به گروهی از فیبرها به نام لیگنان ها تعلق دارند. لیگنان ها اثر کاهنده کلسترول دارند زیرا سرشار از فیبر رژیمی هستند.

کنجد سیاه، حاوی ترکیبات گیاهی به نام فیتو استرول است که ساختاری شبیه به ساختار کلسترول دارد. مصرف این دانه، نه تنها سطح کلسترول خون را پایین می آورد، بلکه خطر پیشرفت برخی از سرطان ها را نیز کاهش می دهد.

دانه کنجد، بالاترین میزان فیتواسترول را در میان دانه ها و مغزها دارد.

کنجد سلامت نیوز خواص مواد غذایی و میوه جات خواص کنجد

۵. کنجد مناسب برای پوست سر:

مقدار بالای روی، به تولید کلاژن کمک میکند و پوست را الاستیسیته میکند و به ترمیم بافت های آسیب دیده پوست کمک می کند.

استفاده منظم از روغن کنجد می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد.

۶. تقویت سلامت قلب با کنجد:

روغن کنجد می تواند با جلوگیری از ضایعات آترواسکلروز، با ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهابی، سلامت قلب را تقویت کند.

۷. کنجد برای پیشگیری از سرطان:

دانه های کنجد حاوی ترکیبات ضد سرطان مانند اسید فیتیک، منیزیم و فیتواسترول هستند. دانه های کنجد بالاترین مقدار فیتواسترول را در بین تمام دانه ها و آجیل ها دارد.

۸. کمک کنجد به کاهش اضطراب:

دانه های کنجد حاوی مواد معدنی ضد استرس مانند منیزیم و کلسیم هستند و همچنین به تولید سروتونین که بارها در بخش سلامت نمناک در دنیای خواص خوردنی های طبیعی اشاره شد، که باعث کاهش درد، خلق و خوی خوب و خواب عمیق می شود، کمک می کند.

۹. کنجد برای درمان کم خونی:

دانه های کنجد سیاه به طور خاص غنی از آهن هستند و برای کسانی که کم خونی و ضعف دارند، بسیار توصیه می شود.

۱۰.محافظت از آسیب رادیو اکتیو به DNA:

سسامول موجود در دانه ها و روغن کنجد در برابر آسیب های رادیواکتیو، از DNA محافظت می کند.

۱۱. کنجد برای درمان آرتریت:

محتوای مس موجود در دانه های کنجد، مانع از آرتریت می شود و استخوان ها، مفاصل و رگ های خونی را تقویت می کند.

۱۲. کنجد برای جلوگیری از چین و چروک:

روغن دانه های کنجد از اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید و آسیب رساندن به پوست که باعث ایجاد لک و چین و چروک می شود، جلوگیری و محافظت می کند.

۱۳. کنجد برای تقویت سلامت استخوان ها:

یک مشت از دانه های کنجد بیشتر از یک لیوان شیر کلسیم دارد. همچنین مقدار بالای روی نیز باعث افزایش تراکم و سلامت استخوان ها می شود. دانه های کنجد حاوی مقدار قابل توجهی مواد معدنی ضروری مانند فسفر، روی و کلسیم هستند.

مصرف متوسط دانه کنجد به صورت منظم می تواند باعث جلوگیری از ایجاد کمبود های بدن در سلامتی استخوان ها شود. همچنین برای کسانی که از بیماری های استخوانی رنج می برند، توصیه می شود.

دانه های کنجد می توانند از بروز پوکی استخوان نیز جلوگیری کنند.

۱۴. کنجد برای کمک به سلامت نوزادان:

ماساژ روغن کنجد، رشد و خواب نوزادان را بهبود می بخشد. جوش های روی پوست کودک مخصوصا در قسمتی که پوشک وجود دارد، می تواند با مالش روغن کنجد بهتر و حتی محافظت شود و خشکی پوست را از بین می برد.

۱۵. کنجد خوب و مفید برای سلامت چشم:

در طب سنتی چینی، ارتباطی بین کبد و چشم ها وجود دارد. کبد، خون را به چشم ها می فرستد تا از عملکرد آن پشتیبانی کند.

دانه های کنجد سیاه برای این عملکرد، بهترین گزینه هستند.

۱۶. کنجد خوب و مناسب برای سلامت دهان و دندان:

هزاران سال است که از مالیدن روغن کنجد روی دندان ها برای کاهش پلاک دندان، سفید کردن دندان ها و افزایش سلامت کلی دهان و دندان استفاده می شود.

۱۷. خوب و مناسب برای سلامت تنفسی:

منیزیم موجود در دانه های کنجد کمک می کند تا از اختلالات تنفسی، اسپاسم هوا و آسم جلوگیری شود.

۱۸. کنجد مناسب برای مو:

روغن دانه کنجد پر از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت پوست سر و مو است. غنی از اسیدهای چرب امگا است و به تغذیه ریشه های مو کمک می کند. همچنین پوست سر را مرطوب نگه می دارد، گردش خون را افزایش می دهد، در نتیجه رشد فولیکول های مو را بهبود می بخشد.

۲ قاشق چای خوری روغن کنجد را با ۲ الی ۳ قطره روغن اسانس رزماری و یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا ترکیب کنید. سپس این ترکیب را به پوست سرتان بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید. مطمئن شوید که موهایتان را با شامپو و نرم‌کننده عاری از مواد شیمیایی می شویید.

۱۹. کنجد برای بهبود هضم:

دانه های کنجد توانایی کاهش یبوست و سایر مشکلات گوارشی را دارند. دانه های کنجد حاوی فیبر قابل توجهی هستند. فیبر برای هضم سالم بسیار مهم است، زیرا سبب دفع مواد زائد می شود و سپس به راحتی از طریق روده بزرگ حرکت می کند. به این ترتیب فیبر مانع انسداد روده می شود.

همچنین کولون یا روده بزرگ را سالم نگه می دارد و احتمال ایجاد مسائل جدی دستگاه گوارش و سرطان را کاهش می دهد.

۲۰. کنجد برای کاهش التهاب:

دانه های کنجد همچنین به کاهش التهاب در مفاصل، استخوان ها و عضلات کمک می کند. با این حال نباید در خوردن آنها زیاده روی کرد.

۲۱. کنجد مناسب برای پوست:

از آنجایی که دانه های کنجد غنی از خواص ضد التهابی است برای بهبود قرمزی و سایر مسائل پوستی حیاتی و ضروری است. همچنین به از بین بردن پاتوژن ها و عوامل دیگر که باعث عفونت های پوستی می شوند، کمک می کند.

دانه های کنجد دارای آنتی اکسیدان ها و SPF طبیعی هستند که از اشعه UV خورشید و رادیکال های آزاد محافظت می کنند. فقط یک قاشق غذا خوری روغن زیتون و ۲ قاشق غذا خوری از دانه های کنجد پودر شده را با یکدیگر ترکیب کنید و روی پوست خود اعمال کنید.

این کار را یک یا دو بار در هفته تکرار نمایید.

۲۲. تقویت گردش خون با کنجد:

دانه های قدرتمند کنجد، گردش خون را بهبود می بخشند، بدن را سم زدایی می کنند و افسردگی و استرس مزمن را از بین می برد.

۲۳. کنجد برای تقویت عملکرد متابولیک:

متابولیک، یک کلید حیاتی برای سلامت کلی بدن است. سطح بالایی از انرژی را به بدن می دهد و عملکرد ها را بهبود می بخشد و باعث رشد سلولی می شود. علاوه بر این کنجد، غنی از پروتئین های است که در داخل بدن شکسته می شود و اجزاء آن در عملکرد های مختلف بدن مورد استفاده مجدد قرار می گیرد.

کنجد سلامت نیوز خواص مواد غذایی و میوه جات خواص کنجد

مصارف دانه های کنجد

دانه های کنجد بسیار متنوع است. دارای طعم ملایم و کمیابی است و در بسیاری از دستور پخت ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

کنجد ها را می توان خام مصرف کرد، اما کاربرد وسیع تر آن است که آن را بپزید یا به غذا هایتان اضافه کنید. در اکثر مواقع آنها را روی سالاد و یا به صورت برشته روی نان اعمال می کنند.

در بسیاری از دستورالعمل های غذا های دریایی به خصوص در جنوب شرقی آسیا از دانه های کنجد به صورت چشمگیری استفاده می شود.

مزایای دانه کنجد برای کاهش وزن

۴ دلیل که دانه های کنجد میتوانند به شما کمک کنند تا شکم خود را صاف کنید:

۱. کنجد سرشار از فیبر رژیمی:

محتوای بالای فیبر رژیمی و مواد معدنی دانه های کنجد می تواند به بهبود روند هضم و افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند. غذا های غنی از فیبر برای مدت طولانی بدن شما را سیر و پر نگه می دارد؛ زیرا زمان زیادی برای هضم آنها نیاز است و سیستم گوارش شما کالری بیشتری را می سوزاند.

۲. دانه های کنجد منبع غنی از پروتئین طبیعیک

دانه های کنجد یک منبع عالی از پروتئین طبیعی هستند که میزان متابولیسم را افزایش و گرسنگی را کاهش می دهد و از طریق اجتناب از مصرف بیش از حد کالری به کاهش وزن کمک می کند. رژیم های غذایی حاوی پروتئین می تواند به شما کمک کند، چربی از دست بدهید؛ اما ماهیچه هایتان را حفظ کنید.

۳. کنجد سرشار از لیگنان ها:

دانه های کنجد حاوی مواد شیمیایی معروفی به نام نیگنان هستند که کمک میکند، چربی بیشتری بسوزانید.

۴. دانه های کنجد یک منبع عالی از کلسیم:

دانه های کنجد همچنین یک منبع عالی از کلسیم هستند که نه تنها باعث افزایش سلامت استخوان می شود، بلکه مؤثر در کاهش وزن است. علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در دانه های کنجد به محافظت از سلول ها در برابر فشار اکسیداتیو کمک می کند و سموم را از بدن دفع می نماید.

عوارض های جانبی و آلرژی ناشی از مصرف بیش از حد کنجد:

مانند سایر خوراکی های دیگر، دانه های کنجد نیز باید در حد معمول مصرف شوند و مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث ایجاد برخی مشکلات شود که در بخش سلامت نمناک و در مطلب خواص و عوارض کنجد به آنها پرداخته ایم و شامل:

  • مشکلات روده و کولون
  • آلرژی
  • افزایش سطح قند خون
  • عفونت پوستی
  • سقط جنین
  • ریزش مو
  • سرطان سینه
  • وزن ناسالم بدن

در کل اگر به برخی انواع آجیل آلرژی دارید، برای مصرف کنجد حتما با پزشک مشورت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ