واردات خودرو کی آزاد می‌شود؟ / ارزان برای خارجی‌ها، گران برای ایرانی‌ها

0

اخبار خودرو

مجله خودرو ساتین– میناسادات حسینی: یکی از نمایندگان مجلس به تازگی از ممنوعیت خودرو‌های بالای ۲۰ هزار دلار خبر داده و تعیین سقف را حمایت از دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه و جلوگیری از نفوذ مافیای خودرو عنوان کرده است.

با انقضای قانون منع واردات خودرو در پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری، هر بار خبر‌های جدیدی درباره واردات خودرو منتشر می‌شود. این بار بحث بر سر واردات خودرو‌های اقتصادی است، زیرا با حذف سمند و تیبا از چرخه تولید اینک جای خالی این دو محصول به شدت در بازار احساس می‌شود. از طرفی ورود خودرو‌های اقتصادی به دلیل ایجاد رقابت می‌تواند موجب افزایش کیفیت محصولات داخلی شود.

ذکر این نکته نیز ضروری است که به دلیل تعرفه‌ها و هزینه‌های سنگین گمرکی، مالیات و بسیاری مسائل دیگر، خودرو‌های ۲۰ هزار دلاری هم با قیمت غیرواقعی و بسیار گزاف و بالاتر از ۶۰۰ میلیون به دست خریداران ایرانی می‌رسد.

واردات خودرو از چه کشور‌هایی عملی است؟

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو به مجله خودرو ساتین گفت: بحث واردات خودرو یک پارادوکس بزرگی دارد، زیرا دولت از یک طرف مدعی واردات خودرو‌های باکیفیت به دلیل ایجاد رقابت با خودروسازان داخلی است و از طرف دیگر مدعی واردات انبوه خودرو برای تعدیل قیمت‌ها در بازار است.

اخبار خودرو

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط تحریمی قادر به واردات انبوه خودرو از شرکت‌های معتبر جهانی مثل هیوندای، تویوتا و کیا موتورز نیستیم، ادامه داد: تنها دو راه برای واردات خودرو داریم. نخست اینکه می‌توانیم به تعداد محدود از کشور‌های منطقه و حوزه خلیج فارس خودرو‌های برند‌های معتبر را وارد کنیم؛ بنابراین واردات تعداد محدودی خودرو نمی‌تواند در بازار رقابت ایجاد کند یا حتی از نظر کمی، نیاز بازار را برطرف کند. راه دوم این است که از برند‌های غیرمعتبر در هند، روسیه و.. ماشین وارد کنیم که آن‌ها هم عملا تفاوت چندانی با تولیدات داخلی ما ندارد و فقط بیشتر صرف این می‌شود که خودرویی بیاید تا عرضه افزایش یابد.

پای خودرو‌های خارجی امسال به ایران باز نمی‌شود

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه دولت باید خودرو‌های اقتصادی وارد کند، گفت: جامعه به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و … پذیرای ماشین ۱۰ میلیاردی نیست.


بیشتر بخوانید: آیا خودرو ارزان می‌شود؟ / خودرو‌های وارداتی با قیمت‌های عجیب و غریب و گران‌تر نیز مشتری دارند


صدرایی ادامه داد: دست دست کردن دولت در ابلاغ آیین نامه نهایی و مشخص شدن آیین نامه جز اینکه زمان را تلف می‌کند چیز دیگری نیست، زیرا فرایند واردات چیزی نیست که امروز اعلام و فردا انجام شود. شرکت‌های واردکننده باید برند‌ها را پیدا کنند، مذاکره کنند، قرارداد ببندند، خودرو‌های انتخابی استاندارد‌ها را پشت سر بگذارند. از طرفی با این وضعیت لجستیکی و حمل و نقلی که در دنیا با تاخیر فراوان انجام می‌شود واردات خودرو فرایندی طولانی مدت است؛ بنابراین با این اوصاف بعید می‌دانم پای خودرو‌های خارجی جدید در سال ۱۴۰۱ به ایران باز شود.

ارزان برای خارجی ها، گران برای ایرانیان

این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر یک خودروی ۱۰ هزار دلاری (مثلا هیوندای i۱۰) که در دنیا یک خودروی اقتصادی است بخواهد وارد ایران شود، با هزینه‌های حمل و نقل، سود واردکننده و عوارض و مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم و خدمات پس از فروش و… حداقل برای ما ۶۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

صدرایی ادامه داد: با این اوصاف، واردات خودرو‌های اقتصادی نیز روی بازار خودرو‌های زیر ۳۰۰ میلیون تاثیری ندارد و تنها می‌تواند قیمت خودرو‌هایی همچون تارا اتوماتیک، پژو ۲۰۷ پانوراما و… که قیمت کاذب دارند را تا حدودی تعدیل کنند.

واردات خودرو کی آزاد می‌شود؟ / ارزان برای خارجی‌ها، گران برای ایرانی‌ها

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ