ماه های هجری قمری به ترتیب کدامند

0

ماه های هجری قمری به ترتیب | ماه های هجری قمری به انگلیسی | ماه های هجری قمری کدامند | ماه هجری قمری چیست | ترتیب ماههای هجری قمری

ماه های هجری قمری کدامند

ماه‌های گاه‌شماری هجری قمری در هر سال ۱۲ عدد بر اساس ماه هلالی است که ۲۹ روزه یا ۳۰ روزه هستند. ماه هلالی یک دور چرخش کره ماه بر مدار خود مابین فاصله زمانی مشاهده دو هلال ماه است که طول متوسط آن ۲۹٬۵۳۰۵۹ روز (۲۹ روز و ۱۲ساعت و ۴۴ دقیقه و ۲٬۷۸ ثانیه) است. با توجه به طول سال قمری حقیقی (مجموع ۱۲ماه هلالی) برابر ۳۵۴٬۳۶۷۰۸ روز (۳۵۴ روز و ۸ ساعت و ۳۵٬۷۱۲ ثانیه)، سال تقویمی آن ۳۵۴روزه (در سال‌های عادی) یا ۳۵۵روزه (در سال‌های کبیسه) است.

در تقویم قمری هلالی تعداد روز ماه‌ها ترتیب خاصی ندارد و حداکثر تا ۴ ماه ۳۰روزه و ۳ ماه ۲۹روزه نیز ممکن است پشت سر هم بیایند. اما در تقویم قمری قراردادی ماه‌های فرد ۳۰روزه و ماه‌های زوج ۲۹ روزه تعیین شده و ماه آخر در سال‌های کبیسه ۳۰ روزه است.

شروع سال قمری چه ماهی است

ماه های هجری قمری ماه های قمری تقویم قمری

روز اول هر ماه در این گاه‌شماری معمولاً بر اساس مشاهده یا پیش‌بینی مشاهده‌پذیری هلال ماه نو در شامگاه روز ۲۹ یا ۳۰ ماه قبل، که آن را استهلال می‌نامند، تعیین می‌شود. این گاه‌شماری باتوجه به شیوه‌های مختلف تعیین اول ماه و تعداد روزهای ماه هر سال با عناوین گاه‌شماری هجری قمری هلالی، قراردادی و ام‌القری شناخته می‌شود.

اسامی ماه های قمری به فارسی و انگلیسی

ترتیب لاتین فارسی
۱ Muḥarram محرم
۲ Ṣafar صفر
۳ Rabīʿ al-Awwal ربیع الاول
۴ Rabīʿ ath-Thānī (Rabī’ al-Ākhir) ربیع‌الثانی یا ربیع‌الآخر
۵ Jumādá al-Ūlá جمادی‌الاول
۶ Jumādá al-Ākhirah جمادی الثانی یا جمادی الآخر
۷ Rajab رجب
۸ Sha‘bān شعبان
۹ Ramaḍān رمضان
۱۰ Shawwāl شوال
۱۱ Dhū al-Qa‘dah ذیقعده
۱۲ Dhū al-Ḥijjah ذیحجه

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ