بادمجان طبع گرم دارد یا سرد +مصلح بادمجان

0

بادمجان طبع گرم دارد یا سرد ، مصلح بادمجان چیست ، طبع بادمجان چیست

بادنجان از دیدگاه طب سنتی دارای خواص متعددی است که می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد.

بادنجان مقوی معده، بازکنندۀ انسدادها و گرفتگی‌های مجاری عروق بوده و مصرف آن با  سرکه قابض شکم، مدر بول (ادارار) و با روغن ملین طبع است. مسکن دردهای گرم، خوشبو کننده عرق و برطرف کننده بدبویی زیر بغل و کنج ران بوده، پاشیدن دنباله‌های خشک بادنجان بر موضع بواسیر و سایر امراض مقعد که با روغن بادام تلخ یا روغن بنفشه و یا بابونه چرب شده باشد مفید است.

شستشوی دست و پا با آب سیاه حاصل از خیساندن بادنجان برای رفع و خشک کردن عرق دست و پا مفید بوده و مصرف خاکستر بادنجان سوخته با سرکه به  صورت خمی، در زدودن زگیل مؤثر است.

مالیدن تخم ساییده بادنجان رسیده و کاملا پخته شده، همراه با موم و روغن بر شقاق میان انگشتان پا و پاشنه پا بسیار موثر بوده و بر طرف کننده فوری این عارضه است.

عوارض مصرف طولانی و بدون مصلح بادمجان

از دیدگاه طب سنتی طبیعت بادنجان گرم و خشک در درجه دوم یا سوم است و مصرف مداوم آن بدون به کار بردن مصلحات آن، به سبب غلبۀ خشکی باعث ایجاد سودا و بیماری سودایی می‌شود، و پوست را بدرنگ، سیاه و یا زرد می‌کند.

بادنجان کوچک (نارس) باعث ایجاد لکه‌های سیاه صورت سردرد و جوش‌های دهان می‌شود. وجود آلکالوئید سولاتین حتی مقادیر کم آن در معده‌های ضعیف ممکن است اختلالات مسمومیتی ضعیفی ایجاد کند.

مصرف زیاد و به تنهایی بادنجان امکان ایجاد درد پهلو، زهار، بواسیر و درد چشم سوداوی را در پی خواهد داشت. به همین علت پخت آن با گوشت و روغن و گاهی با سرکه یا آب انار ترش و شیرین توصیه شده است.

انجمن تحقیقات طب سنتی ایران عنوان می‌کند: برای دفع و یا کاهش عوارض بادنجان طبق گفته حکیمان طب سنتی، بهتر است بادنجان قبل از مصرف برش داده شده و تمام قسمت‌های آن نمک مالیده شود، سپس ۲تا۳ ساعت در آب سرد قرار داده شده تا آب سیاه یا زرد آن خارج شود، و این امر تکرار شود تا دیگر آب سیاهی خارج نشود، سپس بادنجان‌ها را کاملا شسته و با گوشت بره و بزغاله جوان یا مرغ جوان فربه و روغن گاو تازه طبخ کند، یا در روغن سرخ کرده و بپزند سپس با سرکه یا آب انار یا آب غوره که مصلح و دافع سُدّه (گرفتگی) هستند مصرف شود.

مصلح بادمجان خواص بادمجان بادمجان

خواص و مضرات بادمجان در طب سنتی

  • مقوی معده است
  • بازکننده رگهاست
  • ادرار آور است
  • قابض شکم است
  • خوشبو کننده زیربغل و… است

استفاده های درمانی از بادمجان

برای درمان عرق کردن دست و خشک کردن آن، شستشوی دستها با آب سیاهی که از خیساندن بادمجان بدست می آید، مفید است. تخم ساییده ی بادمجان رسیده و پخته شده را با موم و روغن مخلوط کرده و برای درمان شقاق بین انگشتها و ترک پاشنه پا و… استفاده می کنند.

برای درمان بواسیر و سایر امراض مقعد، دنباله های خشک شده بادمجان را پودر کرده و بر موضع مورد نظر که از قبل با روغن بادام تلخ یا بنفشه یا بابونه چرب شده می‌پاشند.

مصلحات بادمجان در طب سنتی

بادمحان را باید همراه با گوشت یا روغن یا سرکه یا آب انار طبخ و مصرف کرد از دیگر مصلحات بادمجان اب غوره است

روش مصرف بادمجان

بهتر است قبل از مصرف بادمجان ها را برش داده و نمک مال کرده و در آب سرد بریزید تا آب به رنگ سیاه درآید. و این کار را تکرار کرده تا دیگر اب سیاه نشود. سپس اب کشیده و خشک کنید و همراه با گوشت یا مرغ تازه طبخ کنید. میتوانید بادمجان را بخارپز یا آب پز کنید که در این صورت هضم آن آسانتر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ