علت کم کردن آب رادیاتور انواع خودروها

0

کم شدن آب رادیاتور ، کم شدن آب رادیاتور در زمستان ، علت کم شدن اب رادیاتور ، دلیل کم شدن آب رادیاتور ، علت کم شدن اب رادیاتور در تابستان

علت کم کردن آب رادیاتور انواع خودروها

کم کردن آب رادیاتور در فصل تابستان و زمستان یکی از مشکلات رایج در بین خودروها است و این که به چه دلیل آب رادیاتور ماشین کم میشود به علل زیادی میتواند ارتباط داشته باشد.

از آن جا که رادیاتور خودرو وظیفه خنک کردن موتور خودرو را بر عهده دارد درصورتی که آب رادیاتور کم شود سبب آسیب های جدی به موتور و اجزای موتور مانند سیلندر و سرسیلندر می گردد. بدین ترتیب باید اول علت کم شدن آب رادیاتور ماشین را تشخیص دهید و بعد از این اتفاق جلوگیری یا آنرا برطرف کنید. تجربه نشان داده است که چنانچه سالی یک بار آب رادیاتور خودرو را کاملاً عوض کنیم از خیلی از خطرات احتمالی پیشگیری کرده ایم. برای آن گروه از افرادی که با نقش و وظیفه رادیاتور آشنایی ندارند باید بگوییم که وظیفه رادیاتور تبادل حرارت با هوای جریان یافته و بطور کلی خنک نمودن موتور ماشین می باشد. توجه داشته باشید که در صورت توجه نکردن به این مسئله، کم شدن آب رادیاتور حتی منجر به سوختن موتور خودرو و گریپاژ کردن پیستون ها شود که در اینصورت یک خرج میلیونی روی دست شما می افتد.

علت کم شدن آب رادیاتور

رادیاتورهای ماشین متداول ترین دلیل خرابی اتومبیل محسوب میشوند، ولی در عین حال نگهداری از آن ها به طرز خارق العاده ای ساده است. زمانی که یک موتور در حال کار است، پیستون های آن در هر نقطه بین ۱۵۰۰rpm در حالت موتور بیکار و ۸۰۰۰rpm در مسطح حرکت می کنند که این سبب ایجاد گرما و اصطکاک می شود. تنها راه خنک نگه داشتن آنها این است که آب از طریق کانال در بلوک موتور جریان یابد و وارد رادیاتور شود.

رادیاتور خودرو را با چه آبی پر کنیم؟ / راهنمای تهیه آب رادیاتور در خانه

رادیاتور، موتور ماشین شما را خنک نگه می دارد و درستی عملکرد آنرا میتوان از طریق دماسنجی که در داشبورد ماشین وجود دارد، مشاهده نمود. اگر این نشانگر از ۹۰ درجه فراتر رود و یا این که بوی سوختگی و یا بخار از زیر کاپوت به مشامتان رسید، می بایست از حرکت بازبایستید و علت کم شدن آب رادیاتور ماشین را جستجو نمایید. پس هنگامی که آلارم یا چراغ هشدار دما روشن می شود و یا هنگامی که حرارت بالای داشبورد خودرو زیاد می شود، بیانگر این مسئله است که در سیستم خنک کننده خودرو مشکلی بوجود آمده که میتواند هر یک از علل ذکر شده در بالا باشد:

– واتر پمپ که وظیفه سرعت بخشیدن به عمل انتقال آب برای خنک سازی را دارد در صورت خراب شدن منجر به هدر رفتن آب رادیاتور می شود و در خیلی از مواقع خرابی واتر پمپ یکی از علت های کم شدن آب رادیاتور پیکان، پراید و دیگر خودروها می شود.

ایجاد نشتی در اتصالات علت کم شدن آب رادیاتور خودرو است

– اصلی ترین علت کم شدن آب رادیاتور، خوردگی رادیاتور است. رادیاتور، شیلنگ های آن و تمامی اتصالات میتوانند بر اثر گذشت زمان دچار زنگزدگی و خوردگی شوند که بسیار سریع آب رادیاتور را خالی می کند.

– ایجاد نشتی در اتصالات از علت کم شدن آب رادیاتور ماشین است.

– نشت آب رادیاتور از درب منبع انبساط از علت کم شدن آب رادیاتور اتومبیل است.

– جوش آوردن اتومبیل به علت فقدان ضد یخ از علت کم شدن آب رادیاتور است. جوش آوردن سبب تبخیر سریع آب رادیاتور می شود چون برای خنک سازی آب بیشتری استفاده می کند و هر چه تبخیر شود آب رادیاتور تقلیل می یابد.

– روش ضعیف سرویس خنک کردن موتور که توسط رادیاتو انجام می شود نیز یکی از علت کم شدن آب رادیاتور محسوب می شود.

– وجود قمقمه معیوب رادیاتور از علت کم شدن آب رادیاتور ماشین است.

– در صورت سوختن واشر سر سیلندر ، آب از سر سیلندر خارج می شود. همچنین دود سفیدی که از اگزوز خودرو بیرون می آید علتی بر سوختن واشر سر سیلندر و همچنین علت کم شدن آب رادیاتور است.

– نشتی از بخاری اتومبیل از علت کم شدن آب رادیاتور خودرو است.

– امکان دارد علت کم شدن آب رادیاتور خودرو از کار افتادن فن خنک کننده رادیاتور باشد و یکی از علل از کار افتادن فن میتواند سوختن فیوز آن باشد. سوختن فیوز فن بیشتر در فصل زمستان و در جاده های برفی رخ می دهد، چون پروانه یخ می زند و موتور فن قدرت چرخاندن آن را ندارد و به همین علت فیوز فن می سوزد و موتور خودرو جوش آورده و آب رادیاتور کم می شود.

رادیاتور هواگیری نشده از علت کم شدن آب رادیاتور خودرو است

– نشت آب از اطراف سیلندر حاصل از ترک ایجاد شده روی آن از علت کم شدن آب رادیاتور اتومبیل است.

– وجود یک ترموستات معیوب که باعث افزایش دما و فشار بیش از حد به رادیاتور شود، یکی از علت کم شدن آب رادیاتور ست.

– هواگیری نکردن رادیاتور منجر به آسیب دیدگی آن می شود و امکان دارد یکی از علت کم شدن آب رادیاتور باشد.

بررسی علت کم شدن آب رادیاتور در انواع خودروها

آب رادیاتور در خودروهای مختلفی میتواند بطور اتفاقی کاهش یابد ولی اصلی ترین علت کم شدن آب رادیاتور پراید، وجود مشکل در لوله های رفت و برگشت آب است که برای رفع این مشکل، بهتر است تمرکز خود را روی این مسئله قرار دهید. علت کم کردن آب رادیاتور پژو ۴۰۵، علت کم کردن آب رادیاتور ۲۰۶ و خیلی از خودروهای دیگر، شامل موارد بالا می شود. از آن جایی که رادیاتور یکی از قطعات مهم خودرو به حساب می آید و عدم کارایی درست آن، سیستم سرمایش اتومبیل را مختل می سازد، بهتر است با بروز هرگونه اختلالی، سریع به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کرده و نسبت به رفع این مشکل و بررسی دلایل کم شدن آب رادیاتور اقدام نمایید.

نکات فنی ماشین رادیاتور اتومبیل دلایل کم شدن آب رادیاتور

هرگونه اختلالی در عملکرد سیستم خنک‌کاری می‌تواند عواقب بسیار وخیم و جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد که متاسفانه برخی از راننده‌ها نسبت به این مساله آگاهی کافی ندارند. یکی از مواردی که می‌تواند عملکرد صحیح سیستم را تحت‌الشعاع خود قرار دهد، کم شدن آب رادیاتور است.

چنانچه آب رادیاتور کم شود، موتور آنچنان که باید خنک نشده و می‌تواند حتی منجر به سوختن سرسیلندرها نیز شود که تعویض و تعمیرات آن، نیاز به صرف هزینه گزافی دارد.

مهم‌ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور عبارتند از:

  • سوراخ شدن رادیاتور
  • وجود نشتی در اتصالات و لوله‌ها
  • خراب شدن واترپمپ
  • ورود آب به سیلندر
  • نشت آب از منبع انبساط
  • نداشتن ضدیخ و رسوب‌گیری موتور
  • نشتی آب از بخاری
  • نقص فنی ترموستات
  • نشتی از در رادیاتور
  • خرابی فن
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ