طرز تهیه عرق نعنا به روش سنتی در منزل

0

طرز تهیه عرق نعنا ، اموزش عرق گیری گیاهان دارویی ، رنگ عرق نعناع اصل

طرز تهیه عرق نعنا به روش سنتی در منزل

برای تهیه عرق نعناع از برگ‌های تازه‌ی این گیاه استفاده می‌شود. به این منظور برگ‌های تازه گیاه جوشانده می‌شوند و پس از تبخیر آب، عملیات سرد کردن بخار و تقطیر به صورت سنتی یا صنعتی انجام می‌شود. طی فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و رایحه گیاه داخل مولکول‌های آب نفوذ می کند. مایعی که با تقطیر به دست آمده، همان عرق نعناع است که حاوی خواص گیاه می‌باشد.
لازم به ذکر است بهترین ظروف برای نگهداری عرق نعناع ظرف‌های شیشه‌ای رنگی یا فلزی پاکیزه و بدون بو است. تمام عرق‌های گیاهی باید در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند.برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه عرق نعنا در ادامه با ما همراه باشید.

عرق نعناع دو آتشه طرز تهیه عرقیجات طرز تهیه عرق نعناع

مواد لازم عرق نعناع
سبزی نعنا ۲ کیلو گرم
آب به مقدار کافی

طرز تهیه عرق نعنا

برای تهیه عرق نعنا خانگی ابتدا سبزی نعنا را تمیز می کنیم، می توانیم از ساقه های آن هم استفاده کنیم، سپس می شوییم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود. در ادامه یک قابلمه بزرگ و جادار انتخاب می کنیم.حالا نعنا را درون قابلمه می ریزیم. توجه داشته باشید قابلمه باید به اندازه ای باشد که وقتی نعنا را درون آن می ریزیم یک سوم حجم آن را بگیرد. در ادامه تا جایی که روی نعنا را بگیرد، آب روی آن می ریزیم.

حالا یک سه پایه یا یک جسم سنگین روی نعنا قرار می دهیم تا هنگام جوشیدن نعنا بالا نیاید. در ادامه یک سینی دیواره دار روی سه پایه قرار می دهیم. توجه داشته باشید فاصله سینی تا سطح نعنا باید زیاد باشد.در این مرحله دستگیره درب قابلمه را باز می کنیم، سپس درب قابلمه را برعکس روی قابلمه قرار می دهیم تا بخار آن خارج نشود، سپس دستگیره را می بندیم به صورتی که قسمت برآمده درب قابلمه درون قابلمه باشد.

حالا بخاطر خارج نشدن بخار برجستگی درب قابلمه عرق می کند و عرق نعنا درون سینی می چکد. در ادامه ابتدا حرارت را زیاد می کنیم تا جوش بیاید، سپس پس از آن که جوش آمد حرارت را ملایم می کنیم.

در این مرحله اجازه می دهیم به مدت ۶ ساعت بجوشد. در ادامه برای این که درب قابلمه زودتر عرق کند یک قالب یخ روی درب قابلمه قرار می دهیم. پس از گذشت ۶ ساعت سینی را از قابلمه خارج می کنیم و در فضای آشپزخانه قرار می دهیم.

در نهایت پس از گذشت ۲۴ ساعت یک ظرف شیشه ای درب دار انتخاب می کنیم. توجه داشته باشید ظرف حتما باید شیشه ای باشد. در ادامه عرق را درون ظرف شیشه ای می ریزیم و درون یخچال نگهداری می کنیم.

میتوانید مطلب نحوه خشک کردن نعناع را نیز مطالعه نمائید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ